Ulaşım

İBB Raylı Sistemler Daire Başkanı Alpkökin: İstanbul'da durdurulmuş bir metro hattı yok!

İBB Raylı Sistemler Daire Başkanı Doç. Dr. Pelin Alpkökin İstanbul'daki raylı sistem projeleriyle ilgili önemli açıklamalar yaptı.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi Raylı Sistemler Daire Başkanı Doç. Dr. Pelin Alpkökin, Radyo Sputnik’e metro hatları ile ilgili önemli açıklamalar yaptı. Sputniknews'te yer alan habere göre, Alpkökin, Ali Çağatay’la Seyir Hali programında hatlara nasıl kaynak sağladıklarını ve mevcut çalışmalarını anlattı.

İBB Raylı Sistemler Daire Başkanı Doç. Dr. Pelin Alpkökin, yönetimi devraldıklarında yapım aşamasındaki metro hatlarının durumu ile ilgili olarak şunları söyledi: “Haziran 2019’da yeni yönetim devraldığı zaman sözleşmeye bağlanmış ve kağıt üzerinde yapımı devam eden 141.3 kilometrelik bir raylı sistem hattı vardı. Bunun büyük bir bölümü yeraltı sistemiydi. Bunlardan 103.8 kilometresi finans yetersizliği, bütçe olmaması, düzgün finans ve bütçe planlaması yapılmadan ihaleye çıkılmış olmasından dolayı durmuş ve durdurulmuş hatlardı. Çok ciddi bir problemdi” 

Kamu zararı var

İBB Raylı Sistemler Daire Başkanı Doç. Dr. Alpkökin metro hatlarının 2019 Haziran'daki durumunun yol açabileceği tehlikeler ile ilgili olarak şunları söyledi: “Yeraltına kazmaya başladığınızdan itibaren tünel açmanın birtakım sıralamaları var. Geçici iksa dediğimiz bir yapıyla duruyorsunuz. Daha sonra kalıcı betonarme kaplamalarını yapıyorsunuz. İşin doğasında olan budur. İşler durdurulduğunda birçok tünel, düşeyde şaft dediğimiz kuyular kalıcı iksayla bırakılmış ve terk edilmiş. İstanbul’un altında birçok noktada herhangi bir deprem durumunda, yer altı su seviyesindeki değişiklikte, yol üst kotundaki ağırlıkta çöküş yaşanabilecek tüneller bırakılmış. Bu işlerin yapımı için birçok yollar kapatılmış, alanlar alınmış ve bırakılmış. Ciddi bir kamu zararı var. Zamanında bitirilememiş. Toplumda bir beklenti var. Düzgün ilerlese 2018-2020’de açılacak olan hatlar 2019’da yüzde 3-4 mertebesinde ilerlemelerle bırakılmış. Toplumun metro erişimine 2-3 yıl daha geç ulaşmalarına sebep olmuş. 2019 Haziran’daki resim buydu” 


‘Sekiz tane metro hattında 98.7 kilometre bilfiil çalışmalarımız sürüyor’

Metro hatlarının yapımını sürdürebilmek için kaynak bulduklarını dile getiren Alpkökin, çalışmalarla ilgili olarak şunları söyledi: “103.8 kilometrelik 10 tane durmuş hattın biz şu anda sekiz tanesine kredi ve öz kaynak sağladık. Hepsinin yapımına sırayla 2019 Haziran’ından itibaren yapımlarını yeniden başlattık. Şu an elimizde durdurulmuş bir metro hattı yok. Sekiz hattan bir tanesi Ulaştırma Bakanlığı’na devredildi. Bir tanesinin de kamu yatırım programına alınarak yurtdışı kredisi kullanılabilmesi için süreçleri devam ettiriyoruz. Şu an sekiz tane metromuzda 98.7 kilometre bilfiil çalışmalarımız devam ediyor. Sağladığımız kredi miktarı 1.15 milyar Euro’dur” 

İstanbul Havalimanı-Gayrettepe Metro Hattı'nda test sürüşleri başladı!