23 / 11 / 2024

İfraz ne demektir?

İfraz ne demektir?

Bir hukuk terimi olarak ifraz, bir gayrimenkulün düzenlenen haritalara göre birden çok parçaya ayrılarak tapu kütüğüne tescil edilmesi işlemi anlamına geliyor. İfraz ne demektir, detayları...




İfraz ne demektir?

Kelime anlamı olarak ayırma anlamına gelen ifraz ne demektir sorusunun yanıtı; Bir hukuk terimi olarak ifraz, tapu kütüğünde tek parsel olarak kayıtlı bulunan bir taşınmaz malın düzenlenen haritalara göre birden çok parçaya ayrılarak tapu kütüğüne tescil edilmesi işlemidir.


Plansız Alanlar İmar Yönetmeliği'nin 13, 15, 45 ve 62. maddelerine ifraz ile ilgili hususlar ele alınmıştır. Bu maddeleri özetleyecek olursak; ifraz sureti ile elde edilecek parsellerin  tapu kadastro veya tapulama haritasında bulunan ve kamu eline geçmiş bir yola cephesinin bulunması gerekiyor. İfraz suretiyle elde edilecek parsellerin genişlikleri minimum 20 metre, derinlikleri ise minimum 30 metre olmalıdır.


İfraz nasıl yapılır, dikkat edilmesi gereken noktalar;

- Taşınmaz malın ayrılması sırasında üzerinde bulunan rehin de ayrılan parçaların kıymeti oranında bölünerek ayrılan taşınmaz mallara nakli istenirse, alacaklı ile borçlunun aralarında yaptıkları sözleşme de yoksa, talep eden tarafın mahkemeden alacağı karara göre işlem yapılır. İşlem sonucu alacaklıya duyurulur.

- Bir taşınmaz maldan kamulaştırma gibi nedenlerle hakların ve yükümlülüklerin nakline gerek olmadan bir parçası ayrılarak sicilden terkini gerekiyor ise, kütük sayfası, taşınmaz malın diğer kısmı için olduğu gibi bırakılır. Ayrılan parçanın yüz ölçümü, ayırma tarihi ve yevmiye numarası ile ayırma nedeni taşınmaz malın yüzölçümü kısmında gösterilir ve miktarı düşülür. 


İfraz işlemi için bazı belgelerin temin edilmesi gerekiyor. İfraz için gerekli belgeler;

- Serbest mühendislerce düzenlenmiş ve uygunluğu kadastro müdürlüğünce kontrol edilerek onaylanmış ve bir üst yazıya bağlanmış üç takım dosya içinde değişiklik beyannamesi, kontrol raporu ve eki belgeler,

- İlgili taşınmaz malın sahibine ait veya yetkili temsilcilerinin nüfus cüzdanı veya pasaportu ve temsil belgesi,

- İstendiği takdirde tapu senetlerine yapıştırılmak üzere gayrimenkul sahibinin son altı ay içinde çekilmiş 6 x 4 büyüklüğünde vesikalık fotoğrafı,

- Taşınmazın bulunduğu yere göre Belediye Encümeni veya İl İdare Kurulunun olumlu kararı.

- Söz konusu gayrimenkul bir bina ise, deprem sigortası.



Işıl Seren KESKİN/Emlakkulisi.com


Geri Dön