29 / 04 / 2024

İhaleye çıkarılan kamu arazilerinin imar planı değişmemeli!

İhaleye çıkarılan kamu arazilerinin imar planı değişmemeli!

Sayıştay, kamu arazilerinde satış sonrası imar planı değişikliği yapıldığını, bu yüzden kamuda kalması gereken değer artışlarının üçüncü kişilere bırakıldığı uyarısında bulundu.



Sayıştay, kamu arazilerinde satış sonrası imar planı değişikliği yapıldığını, bu yüzden kamuda kalması gereken değer artışlarının üçüncü kişilere bırakıldığı uyarısında bulundu. Antalya’daki 3 arazinin satışının örnek gösterildiği raporda şöyle denildi:


İmar mevzuatı değişmeli

İhale sonrası alıcıların yaptığı ve kabul edilen imar planı değişikliği, taşınmazların değerinde ciddi artışa yol açacak mahiyettedir. Satılan taşınmazlar için 5 yıl süreyle plan değişikliğinin kısıtlanması için mevzuat düzenlemelerine ihtiyaç vardır.


Sayıştay, ihaleye çıkarılan kamu arazilerinde satış sonrası imar planı değişikliği yapıldığına dikkat çekerek, bu yüzden kamuda kalması gereken değer artışlarının üçüncü kişilere bırakıldığı uyarısında bulundu. Antalya’da yapılan bazı özelleştirme satışlarına dikkat çeken Sayıştay, örnek olarak; 237 bin 679, 39 bin 71 ve 23 bin 359 bin metrekare yüzölçümlü üç taşınmazı gösterdi. Söz konusu taşınmazların herhangi bir imar uygulaması yapılmadan pazarlık usulüyle sırasıyla; 5,9 milyon, 250 milyon ve 224 milyon TL bedellerle satıldığı belirtilerek, ihale sonrası alıcıların yaptığı ve kabul edilen imar planı değişikliğinin  taşınmazların değerinde ciddi artışa yol açacak mahiyette olduğu vurgulandı.


Denetim raporu 

Sayıştay Başkanlığı, ÖİB 2014 Yılı Düzenlilik Denetim Raporu’nu tamamladı. Kurumun yaptığı denetim sonucunda ÖİB tarafından imar planı değiştirilmeksizin satılan bazı taşınmazlarla ilgili dikkat çekici tespitler yapıldı. Özelleştirme kapsamına alınan kuruluşlara ait taşınmazlar ile bazı Hazine taşınmazlarının satış işlemlerinin ÖİB tarafından gerçekleştirildiği belirtilen raporda, “Bu işlemler gerçekleştirilmeden önce ise söz konusu taşınmazlardan en yüksek getirinin sağlanabilmesi amacıyla Başkanlık tarafından bir proje etüdü yapılmakta ve bunun sonucunda mevcut imar planının değiştirilip değiştirilmeyeceğine, değiştirilecekse ne şekilde değiştirileceğine karar verilmektedir” denildi. Mezkur proje etüdünde varlıkların; konumu, büyüklüğü, çevresel etkileri, imar durumu gibi birçok faktör yönüyle değerlendirildiği kaydedilen raporda bu değerlendirme sonucunda en uygun imar planının belirlenerek kamuya maksimum getiri sağlanması amaçlandığı dile getirildi.


ÖİB’in açıklaması 

Öte yandan konuyla ilgili olarak ÖİB’den Sayıştay’a şu cevabın geldiği aktarıldı:  “Mevcut durumuyla değerlendirilmesi uygun bulunan imar planlarının özelleştirme devir tarihinden itibaren 5 yıl süre ile değiştirilemeyeceğine ilişkin herhangi bir kısıtlamanın bulunmaması nedeniyle İdaremizin bu konuda bir yaptırımı bulunmamaktadır. Dolayısıyla İdaremizden görüş alınsın ya da alınmasın imar planı onaylayacak mercilerin bu görüşlere ya da mevcut imar planına bağlı kalma zorunluluğu bulunmamaktadır. Yasalarda bulunmayan bir hususta ilgili idarelerin plan değiştirme taleplerine karşı idaremizce olumsuz cevap verilmesi mümkün değildir.” Raporda, söz konusu incelemeler sonucunda elde edilen bulgulara göre; plan değişikliğinden kaynaklanan ve kamuda kalması gereken değer artışının, üçüncü kişilerce elde edilmesinin önüne geçilmesi gerektiği belirtildi ve imar planı değiştirilen taşınmazlar için olduğu gibi plan değişikliği yapılmaksızın satışı gerçekleştirilen taşınmazlar için de 5 yıl süreyle plan değişikliğinin kısıtlanması için mevzuat düzenlemelerine ihtiyaç olduğu vurgulandı.


YeniÇağ


Geri Dön