İki katlı uçaklar 3. havalimanı ile devreye girecek!
Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, “Ayrıca ‘wide body’ denilen iki katlı geniş gövdeli uçak da almak istiyoruz. Niyetimiz 3. havalimanı ile birlikte bu uçakları devreye sokmak” dedi
Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, geniş gövdede agresif büyüme planladıklarını söyleyerek, “Wide body denilen iki katlı geniş gövdeli uçak da almak istiyoruz. Tüm bunlar uzun menzil destinasyon sayımızın artacağı anlamına geliyor” dedi.
Bu uçakları 3. havalimanı ile birlikte bu uçakları devreye sokmak istediklerini belirten Topçu, “Ulaşım sektörü ekonominin ana dinamiklerinden biri. Türk Hava Yolları da faaliyet gösterdiği bölgeleri birbirine bağlayarak, ticari ilişkileri ve turizmi destekleyerek, bu bölgelerde ekonomik gelişimin önünü açıyor” diye konuştu.
Uçak siparişleri
2015 ve ileriki yıllar için ciddi planları olduğunu kaydeden Topçu, “Airbus firmasından 2020 yılına kadar teslim alınmak üzere 117 adet dar gövde ve 20 adet geniş gövde siparişi verdik. Boeing firmasından da 20 geniş, 95 dar gövde olmak üzere toplam 115 uçak siparişimiz var” dedi. THY’nin 2014 yılını değerlendiren Topçu, 2015 hedeflerini Milliyet’e anlattı...
2014; petrol fiyatlarında beklenmedik düşüşlerle, FED’in faizi ne zaman artıracağı tartışmalarıyla yani risk potansiyeli yüksek geçti. Bu ortamda THY nasıl bir yıl geçirdi?
2014 bütçemize uyumlu bir başarı gösterdik. Gerek yurtiçi gerekse yurtdışındaki rekabet alanımız genişledi. Buna istinaden yenilikleri kovalayan havayolu şirketi olduk. Artan yeni rekabet alanında, Yeni Türkiye’nin istikrarlı ekonomik yapısı sektörel olarak bizlere de yansıdı. Bu durum, ekonomi alanında büyüme kapasitemizin üzerine çıkmamıza vesile oldu. Yönetimde hızlı karar alarak 2014’ü yara almadan tamamlamış olacağız.
Büyük havayolu olmak çok noktaya uçmakla tarif ediliyor. Şu an kaç ülke, kaç noktaya ulaştınız?
Bugün Amerika, Uzak Doğu, Avrupa, Afrika ve Orta Doğu bölgelerinde yer alan 108 ülkede toplam 264 noktaya uçuyoruz. 262 uçağımızla yılda 56 milyon yolcu taşıyarak 11 milyar doları aşkın gelir üreten bir büyüklüğe ulaştık. Söz konusu operasyonlarla Türk Hava Yolları, dünyanın en fazla ülkesine uçan, Avrupa’nın yolcu sayısı bakımından en büyük ikinci havayolu olmasının yanında dört yıldır Avrupa’nın en iyi havayolu şirketi olma unvanını elinde bulunduruyor.
2015 dünya ekonomisi açısından kolay bir yıl olmayacak. Yatırımlarınız devam edecek mi?
2015 yılında marka yatırımlarımıza devam edeceğiz. Türk Hava Yolları’nın marka bilinirliğini arttırmak için çalışmalarımızı tüm uçuş yaptığımız noktalarda sürdüreceğiz. Filomuza katılacak yeni uçaklarımızla uçuş ağımızı daha da büyüteceğiz.
Önümüzdeki süreçte personel politikanızı nasıl planlıyorsunuz?
Filo büyüklüğü ve destinasyon sayımızdaki artış personel ihtiyacını da beraberinde getiriyor. Bu konuda ciddi yatırımlar yapıyoruz. 2018’e kadar 1800 pilota ihtiyacımız var. THY olarak son 10 yılda 45 bin kişilik bir aileye ulaştık.
Çatışma ortamı havacılığı etkiledi’
Türkiye zor bir coğrafyada. Etraftaki siyasi, askeri riskler uçuşları nasıl etkiledi?
2014 havacılık sektörü olarak zor bir yıl oldu. Dünya’da yaşanan çeşitli sıkıntılar, Sivil Havacılık sektörüne 2014 yılında damga vurdu. Çatışma ortamları uçakların rotalarında çeşitli sapmalara neden oldu. Libya’da Bingazi, Misurata ve Tripoli; Irak’ta Musul; Suriye’de Halep ve Şam; son olarak da Ukrayna’da Simferepol ve Donetsk’teki çatışma ortamı nedeniyle 2014’teki bu çatışma ortamı sivil havacılığı kötü etkiledi.
‘Yatay uçuşa geçmiyoruz tırmanmamız devam edecek’
Orta vadeli hedeflerinizi ve büyüme planlarınızı nasıl projelendirdiniz?
2018’e kadar ciddi bir büyüme hedefliyoruz. Her yıl yüzde 15-20 büyüme planımız var. Hem kargoda hem yolcuda bu rakamları ileriye taşıyacağız. Yatay uçuşa geçmiyoruz, tırmanmamız devam edecek. Sağlam finansal temeller üzerinde karlı büyümeye devam ediyoruz. THY ülke ekonomisine ve ihracatına yaptığı katkının yanı sıra, ülke ilişkilerinin gelişiminde de bayrak taşıyıcı rol üstleniyor.
‘Kurlar bizi çok etkilemiyor’
FED er ya da geç muhtemelen önümüzdeki yıl ortasında faizleri artıracak ve bunun kurlar üzerinde etkisi olacak. Siz kurların durumundan ne kadar etkileniyorsunuz?
Kurlardaki değişim bizi daha çok iç piyasada etkiliyor. İç hatlarda maliyetlerimizi artırıyor. Ayrıca iç piyasadaki dış hat yolcu talebini daraltıyor. Öte yandan gelirimizin yüzde 80’inin dış hatlardan geldiğini düşünürsek kurların bizi çok etkilediğini söyleyemeyiz.
‘Bilet fiyatları ucuzlayabilir’
Petrol fiyatlarında 60 doların bile altını gören fiyatlar biletlere yansıyacak mı?
Harcama kaleminde büyük bir paya sahip olan petrol fiyatlarının aşağı inmesi rekabet gücüne ve biletlere yansıyacak. Şu anda düşük sezonda olduğumuz için ağırlıklı olarak promosyonlu uçuşlar yapıyoruz. Yaz aylarına ise daha rekabetçi bir yapıyla girileceğini düşünüyorum. Bu şekilde devam ederse yaz sezonunda bilet fiyatları ucuzlayabilir.
‘Yeni yüzümüz Hollywood’dan çıkabilir’
Önümüzdeki dönem yine ses getiren sponsorluklarınız olacak mı?
Yeni sponsorluk görüşmelerimiz var. Ama henüz karar aşamasına geldiğimiz bir proje yok. Özellikle yeni bir yüz arayışımız var. Sadece spor dünyasından olsun istemiyoruz, yelpazeyi genişletmek istiyoruz. Mesela bir Hollywood yıldızıyla anlaşabiliriz. Bu konuda çok dikkatli ve seçici davranıyoruz.
Milliyet