İklimlendirme sektörü 2012'de büyüme ön görüyor!
Dünya çapındaki büyüklüğü 85 milyarı bulan iklimlendirme sektörü Türkiye’de de 2011 yılında 1.5 milyar dolara ulaşarak hızlı bir büyüme kaydetti
2012 yılında da hava şartları tahminine göre yüzde 25 büyüyeceği düşünülen sektörün, yaz hazırlıkları son sürat devam ediyor.
Türkiye iklimlendirme sektörünün pazar büyüklüğü 2010 yılına göre adet bazında yaklaşık yüzde 40, değer olarak yüzde 25 büyüyerek 2011’de 1.5 milyar dolarlık bir hacme ulaştı. Dünyadaki önemli iklimlendirme markalarının tahminlerine göre, 2012’de de büyüme göstereceği düşünülen sektörün en önemli handikapı ise satışların hava şartlarına göre değişkenlik göstermesi.
Türkiye İklimlendirme Soğutma Klima İmalatçıları Derneği’nin(İSKİD) 2011 yılında 75 iklimlendirme firması üzerinde yaptığı araştırmaya göre split klimaların 2010 yılındaki adet bazlı iç satış rakamı 739.011 iken 2011 yılında bu rakam 1.142.571 çıkarak yüzde 34’lük büyüme kaydedildi. Bunun en büyük sebebi ise 2011 yazında boğucu sıcaklıkların bir anda artış göstermesi olarak yorumlanıyor.
İSKİD’in verilere göre 2010 yılı Türkiye’deki split klima ihracat adedimiz 621.693 iken bu sayı 2011 yılında 725.506 adede yükselerek sektörde yüzde 10’luk bir büyüme kaydedildi. Klima ithalatının azalıp ihracatın artması, Türkiye’deki klima sektörünün gelişmeye başladığının ve gelecek yıllar içinde de daha da gelişeceğinin göstergesi.
Konut Sektöründeki Yenilikler Klima Satışlarını Doğrudan Etkiliyor
Kısaca iklimlemdirme sektörü diye adlandırılan ısıtma, soğutma ve klima sektörü yatırımlardan ve inşaat sektöründen birebir etkileniyor. 2011 yılında yatırımlara bağlı olarak artış gösteren sektör 2012 yılında konut sektöründeki yeniliklere göre artış göstereceğe benziyor. 2011’de klima üretimi, 2010’a göre yüzde 45 artış seviyesine ulaştı. Sektör, yerli imalattaki artış oranının ithalattaki artış oranından fazla olması sevindirici bulunuyor. Bu trend etkisini ihracatta da gösterdi ve sektör ihracatı da geçen seneye oranla yüzde 43 arttı.
Akcor Yönetim Kurulu Başkanı ve İSKİD Yönetim Kurulu Başkanvekili Nedim Zalma klima satışlarıyla ilgili; “Türkiye’nin dünya klima-soğutma sektöründeki payı 1.8 oranında. Türkiye’de klima bir lüks olmaktan çıkıp bir ihtiyaç halini almaya başladı. Daha önce de belirttiğimiz gibi sezonsal ürünlerde pazar genişliğini tüketicinin anlık talepleri belirliyor ancak günlük hayatta termal konfor beklentisinin artması, kullanılması gereken ürünler ve bakım/kullanım şekli bilincinin yükseltilmesi ile yapımı veya yenilemesi süren konut inşaatlarında klimalar standart olarak kullanılıp ürünler sezonsal talepleri aşacaktır. Böylece ürünü pazara arz eden şirketler kontrollü ve yıl boyuna yayılmış bir büyüme gösterebilirler.” şeklinde konuştu.
Türk Tüketicisi Klima Kullanımını Maliyetli Buluyor
Türkiye’de split klimaların konutlarda kullanım oranı yaklaşık %10 civarında. Oysa diğer Akdeniz ülkelerinde aynı oran yüzde 20-50 aralığında değişiyor. Bunun en büyük nedeni ise; maliyet ve alışkanlıklar. Ürün, montaj, kullanım ve bakım maliyetleriyle mücadele etmemeyi tercih eden son tüketici bir vantilatör veya cam açarak kavurucu sıcaklarda konforu bulmaya çalışıyor. Tabii bu yöntemler ortam sıcaklığını değiştirmiyor, sadece bir esinti yaratıyor ve bunaltıcı sıcaklara kesin çözüm olmuyor.
Global ısınma, siyasi istikrar ile yakalanan sürdürülebilir büyüme, enerji verimliliği, iç hava kalitesi duyarlılığının arması, tüketici güven endeksinin de artmaya devam etmesi gibi faktörler, klima sektörünün büyümeye devam ededeceğini gösteriyor.