İmar Kanunu sil baştan değişiyor!
İmar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi TBMM'ye sunuldu. Kanun teklifi ile riskli yapıların yıkımı için süreç yeniden düzenlenecek...
İmar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi TBMM sunuldu. Kanun teklifi ile fenni mesullerin yapım işlerinin denetimine yönelik işlemlerinin kontrolünü yaptırarak onay almaları, süreyle ilgili ruhsat yenilemelerin en fazla iki kere yapılması ve ruhsat süresi içerisinde tamamlanmayan yapıların ikinci kez yapılan yapı ruhsatı yenilemesinde yürürlükteki mevzuata göre değerlendirme yapılarak ruhsat düzenlenmesi, yapı kullanma izin belgesi düzenlenen yapılarda her beş yılda bir yapının tamamının yapı ruhsatına ve eki projelere uygunluğuyla ilgili elektronik ortamda belirlenen yapı denetim kuruluşunca kontrolünün sağlanarak vize yapılması, yapı tamamlanmış olsa dahi kullanma izin belgesi düzenlenmeden ikamete izin verilmemesi ve yıkılacak derecede tehlikeli olduğu tespit edilen yapıların yıkım işlemlerinin kamu eliyle ivedi bir şekilde gerçekleştirilebilmesi amaçlanıyor.
İmar Kanunu 2021
Komisyonda görüşmeleri devam eden İmar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin kabul edilmesi durumunda, aşağıdaki düzenlemeler yapılacak:
DENETİMLER ARTIRILACAK
1- Yapı ruhsatı ile başlayıp yapı kullanma izni ile son bulan yapım sürecinde de ilgili belediyelerin Yapı Denetim Kuruluşlarının ve fenni mesullerin mevzuatta tariflenen iş ve işlemlerin belirli aşamalarda bizzat kamu adına yerine giderek kontrol etmesi, denetlemesi, uygun olmayan hâllerde uygun duruma getirilmeden inşaatın devamına izin verilmemesi ileride telafisi güç durumların, maddi ve manevi kayıpların önüne geçilebilmesi amaçlanıyor.
YAPI RUHSATI DÜZENLEMESİ
2- Ruhsat süresi içerisinde tamamlanmayan yapıların gerek iki kez süreye ilişkin ruhsat yenileme yapabilmeleri, gerekse de isim değişikliği, tadilat vb. her türlü ruhsat işlemiyle 5 yıllık sürenin yeniden başlamasına ilişkin düzenlemeler nedeniyle yapıların inşa sürelerinin çok uzadığı, bu sürelerde plan ve mevzuat hükümleri değişse dahi yapıların yürürlükteki mevzuata uygun hale getirilmeksizin inşaata devam edildiği, bunun da can ve mal güvenliği açısından ciddi sıkıntılara yol açtığı değerlendirilmiş olup, ikinci kere yapılan yapı ruhsatı yenilemesinde, yapının yerinde tüm projelere uygun devam ettiğinin tespit edilmesi ile can ve mal güvenliği açısından yürürlükteki mevzuatlara göre değerlendirme yapılarak yapı ruhsatı düzenlenmesine yönelik düzenleme yapılması planlanıyor.
GÜVENLİ YAPILAR ARTIRILACAK
3- Mevzuata ve yapı ruhsatı ile eki projelere aykırı olarak yapılan ve birçoğu taşıyıcı sistemi etkileyen izinsiz uygulamaların kaldırılması ve yapının yapı ruhsatına uygun hâle getirilmesi çoğu zaman mümkün olmamakta veya ciddi sıkıntılar oluşuyor. Bunun sonucunda, imar planına ve mevzuata aykırı yapıların sayıca artması, kişisel şikayetlere konu olması ve gerek belediyelerin gerekse de Bakanlığın denetleyebilmesi açısından işin içinden çıkılmaz bir durum yaratmakta ve aykırılığı yapmayan diğer kat malikleri veya hissedarlar açısından da mağduriyetler oluşuyor. Bu nedenlerle, Yapı Kullanma İzin Belgesi'nin düzenli aralıklarla kamu adına Ulusal Yapı Denetim Sistemi üzerinden belirlenecek yapı denetim kuruluşları aracılığı ile kontrolünün sağlanmasının güvenli yapılarda ve sağlıklı çevrede yaşam hakkının sağlanması açısından önem arz ettiği değerlendirilerek söz konusu düzenleme yapılması önerildi.
CAN KAYIPLARININ ÖNÜNE GEÇİLECEK
4- Ülkemizde, yapının inşa süreci tamamlanır tamamlanmaz Yapı Kullanma İzin Belgesi alınma süreci beklenilmeksizin yapıda ikamete başlanıldığı görülüyor. Bu durumun özellikle şantiye suyu ve elektriğinin kullanılarak ikamet edilmesi nedeni ile ciddi sıkıntılar oluşturduğu biliniyor. Bu durumun engellenmesinin ciddi yaptırımlarla mümkün olabileceği değerlendiriliyor.
İZİN BELGESİ OLMAYANA CEZA
5- Yeni kanun teklifi ile yapı tamamlanmış olsa dahi yapı kullanma izin belgesi düzenlenmeden yapıda ikamet edilmesine izin verilmeyecek. Aksi takdirde, ivedilikle yapıyı kullananlar tahliye ettirilicek ve sorumlular hakkında 42 nci maddeye göre cezai işlem uygulanacak.
RİSKLİ BİNADAN TAHLİYE EMRİ
6- Genel güvenlik ve asayiş bakımından tehlike arz ettiği valilik tarafından tespit edilen metruk yapılar ile bir kısmı veya tamamının yıkılacak derecede tehlikeli olduğu belediye veya valilikçe belirlenen yapıların sahiplerinin adrese dayalı nüfus kayıt sistemindeki adreslerine tehlike derecesine göre bunun izalesi için belediye veya valilikçe üç gün içinde tebligat yapılıyor. Yapı sahibine bu şekilde tebligat yapılamaması hâlinde bu durum tebligat yapan idarenin internet sayfasında 15 gün süre ile ilan ediliyor ve tebligat varakası tebliğ yerine kaim olmak üzere tehlikeli yapıya asılır ve keyfiyet muhtarla birlikte bir zabıtla tespit ediliyor. Tehlike durumu o yapı ve civarının hemen boşaltılması kararına lüzum kalmaksızın zabıta marifetiyle derhâl tahliye ettirilecek ve tehlikenin giderilmesi veya yıkım işleri derhâl ilgili idarece yapılacak.
İZİNSİZ OTURAN EV SAHİBİNE 2 BİN LİRA CEZA
7- Yapı kullanma izin belgesinin vize uygulamasını yaptırmayan bağımsız bölüm sahiplerine iki bin Türk lirası idari para cezası verilecek. Ayrıca mükellefiyetleri yerine getirmeyen, bağımsız bölüm sahiplerine ve yapı müteahhidine, ayrı ayrı olmak üzere can ve mal emniyetini tehdit etmesi nedeni ile altı bin Türk lirası idari para cezası kesilecek.
İmar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi!