İngiltere Demiryolu Sektörü, Türkiye'nin demiryolu yatırımına hayran kaldı!
Birleşik Krallık Büyükelçisi David Reddaway, Türkiyenin şu anda demiryolları sektörüne yaptığı yatırımı büyük bir hayranlıkla takip ettiklerini belirterek, "Türkiye ile İngiltere arasındaki siyasi ortam çok sağlam olduğu için ikili ortaklıklarımız iyi bi
İngiltere Demiryolu sektörü ticaret heyetinin Ankara’ya gelmesi dolayısıyla Ankara Sanayi Odası (ASO) tarafından ASO toplantı salonunda düzenlenen konferansta konuşan Birleşik Krallık Büyükelçisi David Reddaway, Avrupa’da en hızlı büyüyen demiryolu sektörünün İngiltere’deki sektör olduğunu, ülkelerinin, üretim kapasiteleri alt yapı, mühendislik, hizmetler, müşavirlik açısından çok geliştiğini söyledi.
Türkiye ile işbirliğine çok önem verildiğini kaydeden Reddaway, tecrübelerini paylaşıp, Türkiye’deki ortaklarla çalışmak için fırsat
arayışlarında bulunulacağını anlattı.
Türkiye ile İngiltere arasındaki siyasi ortamın çok sağlam olduğunu düşündüklerini dile getiren Reddaway, "Türkiye’nin AB’ye giriş konusunda en güçlü destekçisiyiz. Türkiye de aynı şekilde gelecekte çok şey başaracak. İkili ortaklıklarımız iyi bir şekilde gelişme kaydetmekte iki ülke arasında" dedi.
Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’ün İngiltere ziyareti sırasında kırmızı beyaz ışıklandırma yapıldığını, Londra’da ilk defa bir ziyaretçinin ülkesinin bayrak renklerinde ışıklar yakıldığını ifade eden Reddaway, Türkiye ile İngiltere arasındaki işbirliğinin demiryolları sektöründe de yansıtılmasını ümit ettiğini kaydetti.
Reddaway, Türkiye’nin şu anda demiryolları sektörüne yaptığı yatırımı büyük bir hayranlıkla takip ettiklerini ve bu durumun iki ülke arasındaki işbirliğini nasıl etkileceğinin de farkında olduklarını ifade etti.
"İlk demiryolu ağını İngilizler yaptı"
TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman da yarın İngiltere demiryolu heyeti ile yapılacak toplantıda, Türkiye’deki demiryolu sektörü hakkında sunum yapılacağını söyledi.
Ankara merkez olmak üzere Türkiye’nin hızlı trenlerle donatılacağını ifade eden Karaman, hızlı trenlerle hem yolcu hem yük taşımacılığı için hatlar yapılacağını anlattı.
Karaman, ülkedeki 11 bin kilometrelik demiryolu ağının yüzde 70’inin yenilendiğini, ağır bakım gerektiren yüzde 30’unun ise yenileme çalışmalarının yapılacağını bildirdi.
Demiryollarının çift hatlı, elektrikli ve sinyalli hale getirileceğini anlatan Karaman, Türkiye’de hatların yarıdan çoğunun dizel çalıştığını, bunların elektrikli hale dönüştürüleceğini söyledi.
Marmaray ve Bakü-Tiflis-Kars demiryolunu yaparak, Pekin’den Londra’ya uzanan İpek Demiryolunu hayata geçirmek istediklerini kaydeden Karaman, "Böylece Asya-Avrupa demiryolu ulaşım koridoru, daha etkin hale getirilecek. İpek Demiryolu’nun doğu kapısı Pekin, batı kapısı Londra’dır. Tüm çalışmalarımız bu hat ana omurga kabul edilerek yapılıyor" diye konuştu.
Yılda yaklaşık 4,5 milyar dolarlık yatırımların devam ettiğini kaydeden Karaman, yatırımların devam edeceğini söyledi.
İlk demiryolu hattı olan 470 kilometrelik İzmir-Aydın hattının 1856-1912 tarihleri arasında İngilizler tarafından yapıldığını ifade eden Karaman, demiryolu alanında lisansüstü eğitim için öğrencilere İngiltere’nin ev sahipliği yaptığını söyledi.
"2023’de hedef 26 bin kilometrelik demiryolu ağı"
DLH Altyapı Yatırımları Genel Müdür Vekili Metin Tahan da bu toplantının İngiltere ve Türkiye arasındaki demiryolları sektöründe ilişkilerin geliştirilmesi amacıyla düzenlendiğini belirterek, yolculukların konforlu, hızlı ve güvenli yapılmasının amaçlandığı günümüzde 2002’den bu yana her alanda olduğu gibi demiryolları sektöründe de büyük atılımların gerçekleştirildiğini kaydetti.
Türkiye’nin her yerindeki demiryolları inşaatlarının hızlı bir şekilde sürdürüldüğünü anlatan Tahan, Cumhuriyet öncesinde 4 bin 136 kilometre olan demiryolları ağına, 4 bin 700 kilometrelik hat ilavesi yapıldığını söyledi.
2003’den sonra ise bin 76 kilometrelik demiryolu yapıldığını, bin 630 kilometrelik devam eden inşaatların 2013 yılı ortalarında bitirilmesinin hedeflendiğini bildiren Tahan, Türkiye, Azerbaycan ve Gürcistan açısından stratejik önem taşıyan 76 kilometrelik Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı inşaatının devam ettiğini hatırlattı.
Tahan, 285 kilometrelik Adapazarı-Bartın demiryolu hattı çalışmalarının devam ettiğini, bitince 370 firmaya hizmet verecek 27 kilometrelik İzmir-Kemalpaşa-Turgutlu demiryolu hattının bu yılın ikinci yarısında tamamlanacağını ve işletmeye alınacağını kaydetti.
Atatürk ve Sabiha Gökçen havalimanlarının Marmaray projesiyle entegrasyonu sağlayacak şekilde projelendirildiğini ve ihale çalışmalarının sürdüğünü anlatan Tahan, asrın projesi olarak nitelendirilen Asya ve Avrupa kıtalarını birleştirecek, dünyanın en derin batırma tüp tünel olan, 60 metre derinliğindeki Marmaray projesinin 2013 yılı sonunda bitirilmesinin hedeflendiğini söyledi.
Marmaray Projesiyle Gebze-Halkalı arası inşaatının devam ettiğini, 14 kilometrelik tüp ve tünellerdeki boğaz geçişlerinin açılışının yapılacağını ifade eden Tahan, "Bu projenin bitirilmesiyle saatte 150 bin yolcu, bir kıtadan diğer kıtaya 4 ila 6 dakikada geçecek. Marmaray Projesi ile boğazı demiryolu ile geçtiğimiz gibi, denizin altından Yap-İşlet-Devret modeliyle ihalesini yaptığımız 5,5 kilometrelik tünel uzunluğuna sahip olan İstanbul Boğazı karayolu boğaz geçiş tüneli ile otomobiller yaklaşık 5 dakikada karşıdan karşıya geçecekler. Bu projeyi de fiilen başlattık" diye konuştu.
Tahan, hükümetin 2023 yılına kadar 10 bin kilometre yüksek hızlı tren, 4 bin kilometre konvansiyonel ve 11 bin 400 kilometrelik mevcut hatlarla yaklaşık 26 bin kilometrelik demiryolu ağına ulaşılmasının hedeflendiğini kaydetti.
"Karbondioksit emisyonu en az demiryolunda"
ASO Yönetim Kurulu Başkanı Nurettin Özdebir ise demiryolu tarihinde önemli bir yeri olan İngiltere Krallığı’nın bilgi ve tecrübesinin Türkiye’ye aktarılmasında bu ziyaretin önemli bir organizasyon olduğunu belirtti.
Türkiye’nin karayolları ve bölünmüş yollarda önemli bir mesafe aldığını belirten Özdebir, yıllardır ihmal edilen demiryolu ağında, 2003’den sonra hızlı bir gelişme yaşadığını bildirdi.
2023 hedeflerine ulaşmak için karayolu ağı dışında demiryolu ağının da gelişmesinin ve çevreyle uyumlu sürdürülebilir sanayileşmenin önemli şartlarından biri olduğunu ifade eden Özdebir, dünyadaki global ısınma nedeniyle yaşanan değişimi durdurmak için demiryolu taşımacılığının önemli olduğunu, çünkü karbondioksit emisyonu yüzde 1 ile en az demiryolu ağında bulunduğunu kaydetti.
Konuşmaların ardından Uluslararası İş Geliştirme Direktörü Tim Gray da İngiltere’deki demiryolunun tarihi gelişimini anlattı.
AA