İnşaat kalıp ve taşıyıcı iskeleleri için yeni önlemler!
Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca, betonarme binaların inşasında kullanılan kalıp ve taşıyıcı iskele uygulamaları sebebiyle yaşanan iş kazalarının engellenmesi için inşaat kalıplarına yönelik yeni önlemler alındı.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca, betonarme binaların inşasında kullanılan kalıp ve taşıyıcı iskele uygulamaları sebebiyle yaşanan iş kazalarının engellenmesi için inşaat kalıplarına yönelik yeni önlemler alındı.
Bakanlıktan alınan bilgiye göre, betonarme binaların inşasında vasıfsız malzemelerle ve gelişigüzel yapılan, yapım ve söküm aşamaları yeterli şekilde denetlenmeyen kalıp ve taşıyıcı iskele uygulamaları nedeniyle meydana gelen iş kazaları can ve mal kaybı yaşatıyor.
Anadolu Ajansı'nda yer alan habere göre; bunun engellenmesi için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile Orta Doğu Teknik Üniversitesince (ODTÜ) yürütülen çalışma sonucunda hazırlanan "Bina İnşaatlarında Kullanılacak Ahşap ve Metal Esaslı Kalıpların ve Taşıyıcı Kalıp İskelelerinin Tasarım, Hesap ve Yapım Esasları Hakkında Tebliğ" Resmi Gazete'de yayımlandı.
Buna göre, binalarda betona şekil vermek ve kolon, kiriş, döşeme gibi yapı elemanlarını gerekli taşıma kapasitesine ulaşıncaya kadar desteklemek için kullanılan ahşap ve metal esaslı kalıp ve iskelelerle ilgili tasarım ve hesaplama yöntemi belirlendi.
Bu kapsamda getirilen düzenlemelere göre, proje müellifince kalıp ve taşıyıcı iskele projesi hazırlanacak. Projede, kullanılacak malzemenin boyutu, sayısı, mekanik özellikleri ve uygulama ayrıntıları bulunacak.
Kalıp ve taşıyıcı iskele projesi, yapı ruhsatı aşamasında idareye sunulacak.
Şantiye şefi ve denetçi tarafından yapım ve söküm aşamaları denetlenecek.
Toplam yapı inşaat alanı 500 metrekareyi aşmayan konutlar ve kırsal alanlarda yapı ruhsatı düzenlenmeden yapılabilen binalar haricinde ahşap malzeme dikmeler ile kalıp iskelesi kurulamayacak.
Teleskobik dikmeler ve kalıp altı iskele sistemleri TS EN standartlarına uygun olacak, deforme olmuş malzeme kullanılmayacak.
Sektörün uygulamaya adaptasyonu için 2021 yılı sonuna kadar geçiş süreci planlanıyor.