İnşaat Mühendisleri Odası'ndan Avcılar'daki kazayla ilgili rapor!
Kamyonların veya tankerlerin damperlerinin açık kalması “ağır kusur” sayılmaması ve denetimlerinin yapılmaması dün can aldı. Bir tankerin açık kalan damperi, Avcılar’da E - 5’teki üstgeçide çarptı...
Evsel atık yüklü tanker dün Avcılar’daki kazayla İstanbul’a kaos yaşattı. Ekrem Cebeci’nin kullandığı ve Küçükçekmece’den Edirne istikametine giden tankerin açık kalan damperi, sabah saat 10.00 sıralarında, önce yön levhasına ardından da D-100 Karayolu (eski E-5) üzerinde bulunan ve Avcılar İGS Köprüsü olarak bilinen üstgeçide çarptı. 2 yıl önce yine açık kalan bir kamyon damperinin büyük hasar verdiği üstgeçit, bu kez yıkıldı.
Çelik profilden yapılan üstgeçit, ayaklarından kurtularak üzerindeki yayalarla birlikte karayoluna düştü. Tekstil fabrikasında şoför olarak çalışan 39 yaşındaki Yusuf Kaya’nın kullandığı araç çelik tablanın altında kaldı. Feci şekilde hayatını kaybeden Kaya’nın cesedi bulunduğu yerden saatler süren uğraşlar sonucu çıkarılabildi. Çöken geçide birkaç metre kala durmayı başaran metrobüsteki yolcular da büyük bir tehlike atlattı. 4 kişinin yaralandığı kazayı hafif sıyrıklarla atlatan şoför Ekrem Cebeci, yapılan sağlık kontrolünün ardından Avcılar Firuzköy’deki Ilgız Aykutlu Polis Merkezi’ne götürüldü. Esenyurt’ta bulunan Cantürk İnşaat’a ait tankerin şoförü Ekrem Cebeci, karakolda verdiği ifadede, “Damperin açıldığının farkında değildim” dedi.
Aynı yerde ikinci kaza
NAS İnşaat firmasının yaptığı İGS üstgeçidinde, benzer bir kaza 4 Mayıs 2012’de de olmuştu. Metrobüs yolu asfaltlamasında çalışan Efendi Pulat’ın kullandığı kamyon damperi açık halde üstgeçide çarpmış, ölen ya da yaralanan kimsenin olmadığı kazanın ardından üstgeçit tablası yenilenmişti.
Atık taşıyan damperli silodan sızan sıvı nedeniyle kısa süreli panik yaşansa da, itfaiye ekipleri önlem olarak köpük sıktı. Olay yerine gelen ekipler üstgeçidi kaldırmadan önce, üzerindeki İstanbul Büyükşehir Belediyesi yazılarını söktü. Üstgeçidin parçaları daha sonra vinçlerle kaldırıldı. Parçalar kamyonlarla taşınırken kazaya yol açan kamyon da bir çekiciyle kaza yerinden kaldırıldı. Kazanın tek kurbanı olan Kaya’nın cesedi, itfaiyenin yaklaşık 4 saat süren çalışmasıyla minibüsten çıkarılabildi.
Standardı var kuralı yok
Kaza akıllara “Seyir halinde damperin açılmasını engelleyen bir sistem ve kural yok mu?” sorusunu getirdi. Aslında sistem de kural da var, ancak “ağır kusur” sayılmadığı için denetimi de yasağı da yok.
2010 yılının mart ayında TSE, damperlerin nasıl çalışması gerektiğine yönelik standartları açıkladı. TSE’nin açıkladığı yönetmelikte şu ifadeler yer alıyor: “Damperli kasalı araçlarda, kasa tam olarak indirilmediğinde makinanın seyir hızını
10 kilometreden fazla olmayacak şekilde sınırlayan bir tertibat. Kasa kalktığında ise işitilebilir veya görsel bir ikaz tertibatı olmalıdır.”
AĞIR KUSUR SAYILMIYOR
Ancak bu standart, Emniyet Müdürlüğü Trafik Tescil Şube Müdürlüklerince tescil aşamasından önce ya da bu araçların trafiğe uygun olup olmadığını denetleyen TUV Türk muayene istasyonlarında geçerli değil. Uzmanlar, TSE’nin belirlediği damper ikaz standardına sahip olmayan araçların muayene esnasında ağır kusurlu sayılmadığını ve yola çıkışlarına izin verildiğini belirttiler. Bazı üretici firmaların damperli araçlar için uyarı veren araçlar ürettiğinin altını çizen Treyler Üreticileri Derneği Başkan Yardımcısı Fehir Bulutlar, “Mevzuatlarda bu tip damperli tankerler için herhangi bir zorunluluk yok” dedi. 2015 sonrasında ise tehlikeli madde taşıyan tankerlerde bu özellik aranacak.
Hürriyet