Sektörel

İnşaat sektöründen 21 şirket turizme yöneldi!

İnşaat ile turizm deyim yerindeyse birbirinin kardeşi iki sektör. Gloria’dan Rixos’a, Elite World’ten Limak Otelleri’ne kadar birçok turizmcinin kökeni inşaata dayanıyor.

İnşaat ile turizm deyim yerindeyse birbirinin kardeşi iki sektör. Gloria’dan Rixos’a, Elite World’ten Limak Otelleri’ne kadar birçok turizmcinin kökeni inşaata dayanıyor.İnşaattan turizme her dönem yatırım yapılıyor. Son yıllarda da bu gelenek bozulmadı. Son beş yılda 21 inşaatçı turizme yatırım yapıp otelciliğe soyundu. Bu otellerin bazıları faaliyete geçti, bazılarının ise inşaatı sürüyor.


Türkiye’de turizm deyim yerindeyse inşaat sektörünün omuzlarında yükseliyor. Özellikle 1980’li yıllarda getirilen teşviklerle yatırım furyasına imza atılan turizmin en büyük girişimcileri hep inşaatçılar oldu. Zaman içerisinde bu geleneğin çok da bozulmadığını rahatlıkla söyleyebiliriz. Hatta son beş yılda turizme gönül veren inşaat sektörü temsilcilerinin sayısında gözle görülür bir artış var.


Bu konuda bir araştırma yaptık ve 21 inşaat şirketinin son beş yılda başta İstanbul ve Bodrum olmak üzere farklı bölgelerde oteller yaptıkları sonucuna ulaştık. Bunlar içinde inşaat sektörünün en bilindik markalarıolan Egeyapı, Varyap, Torunlar İnşaat, Astaş İnşaat gibi büyük oyuncular da bulunuyor.



PROJEYİ ÇEŞİTLENDİRİYOR

Yandaki tabloda sıraladığımız geçen otel yatırımlarının bir kısmı, içinde konut, işyeri, AVM ve otel gibi farklı kullanıma dönük tesisleri barındıran karma projelerde yükseliyor. Torunlar’ın Mail of İstanbul projesi ile Ege Yapı’nın Batışehir projesi içinde yer alan oteller buna örnek olarak gösterilebilir.

TSKB Gayrimenkul Değerleme Genel Müdürü Makbule Yönel Maya, son yılların trendi haline gelen karma projelerin sürdürülebilirliği için içinde otel olması gerektiği düşüncesiyle inşaatçılann bu projelere otelleri de dahil ettiklerini söylüyor. İnşaatta ‘ben ne yaparsam satar’ düşüncesinin artık bittiğine dikkat çeken Maya, şöyle devam ediyor: “İnşaatta yatırımcının başarı yakalayabilmesi için farklı düşünmesi gerekiyor. Birçok yatırımcı karma projesine renk katmak ve projeyi çeşitlendirmek için otel yatırımı yapıyor. Birbirinden beslenir mantığıyla otel yatırımları ortaya çıkıyor.”


YENİ MODELLER OLUŞTU

Makbule Yönel Maya, karma projeler içinde geliştirilen otel yatırımlan-na yeni modellerin de eklendiğine dikkat çekiyor. Maya, “Örneğin Ema-ar mülkiyeti bölüp otel satışı yapıyor, o da yeni bir çeşit ürün olarak sektörde ortaya çıkıyor. Her müşterinin beklentisi, yatırıma bakış açısı farklı. Bu nedenle bu tür yeni modeller gayrimenkul sektörünü çeşitlendirmesi bakımından iyi olabilir” diyor. Otel hissesi satma uygulaması yapan bir diğer şirket de Esenyurt’ta Fu-ture Park Projesi’ni geliştiren Hiper Gayrimenkul. Hiper Gayrimenkul Genel Müdürü Yüksek Mimar Ümit Velioğlu, 50 milyon dolar yatırım değerine sahip otel için Wyndham’dan isim hakkını satın aldıklarını ve otel odalarını bireysel yatınmcılara satışa açtıklarını söylüyor. Otelin işletmesi Hiper Grubu şirketlerinden GRM Küresel Kiralama ve Yönetim tarafından yapılırken, otelden oda satın alan yatırımcılar tapudan hisse verilip kâra ortak ediliyor.


MANDARİNİ GETİRDİ

İnşaat sektörünün lüks projelerle öne çıkan markası Astaş İnşaat, dünyanın en önemli otel zincirlerinden biri olan Mandarin’i Bodrum’a getirerek Türkiye turizmine büyük katkı sağlamıştı. Aştaş Holding Yönetim Kurulu Başkanı Vedat Aşçı, Mandarin zincirini Bodrum’un yanı sıra İstanbul Kuruçeşme’ye taşıyarak Türkiye turizmine önemli bir katkı sağlayacaklarını söylüyor. Aşçı, turizme yapılan lüks yatırımların ülkeye çok daha fazla katma değer sağladığına da dikkat çekiyor. Ba-tışehir projesinde yer alan 4 yıldızlı 144 odalı Four Point by Sheraton otelini sonbaharda açmaya hazırlanan Egeyapı Group’un yönetim kurulu başkanı İnanç Kabadayı, karma projeler içinde geliştirilen otellerin projeye dinamizm kattığına işaret ediyor. Kabadayı, bundan sonra geliştirecekleri karma projelerde de bölgenin talebi doğrultusunda otel yatırımı yapabileceklerini söylüyor.


RELUX İLE MARKA OLACAK

İnşaat sektörüne Relux markasını yaratarak giriş yapan Altunbüken Holding, biri İstanbul’da diğeri Bodrum’da olmak üzere iki otel yatırımı yapacak. Şirket, Bodrum Mazı’da yer alan 150 dönümlük arazisinde Relux Marina & Spa adıyla 120 yat bağlama kapasiteli bir marina, yaklaşık 200 yataklı bir otel ve 110 adet villadan oluşan ultra lüks bir projenin inşaatına 2016 yılında başlayacak. Turizm sektörüne yatırım yapan bir diğer grup olan MYC Partners, Bodrum’da satın aldığı 650 metrelik sahil şeridine sahip olan 81 dönümlük arazi üzerine Mila’s Daphne Pen-ninsula adıyla konut ve otel projesi inşa ediyor. MYC Partners Yönetim Kurulu Başkanı Murat Akdoğan, toplam 72 daire ve 122 yataklı otelin yer alacağı projenin 60 milyon dolar yatırımla hayat bulacağını söylüyor.



Ekonomist