İnşaat şirketleri bulundukları semtlere sosyal destek veriyor!
Pek çok inşaat şirketi, yapımını üstlendikleri projelerin yanı sıra, bulunduğu bölgede, yoldan okula ve altyapı uygulamalarına kadar çok sayıda ihtiyaca da el atarak semtlere sosyal destek veriyorlar.
Pek çok inşaat şirketi, yapımını üstlendikleri projelerin yanı sıra, bulunduğu bölgede, yoldan okula ve altyapı uygulamalarına kadar çok sayıda ihtiyaca da el atıyor. Kimi içinde yer aldığı bölgenin yüksek gerilim hattını yerin altına alırken, kimisi köprü, kavşak, yol inşa ediyor. Bazı inşaat firmaları ise bölgenin gereksinimine göre çeşitli büyüklüklerde okul yapıyor.
Türkiye'nin büyük şehirlerinde ama özellikle de İstanbul'da dev gayrimenkul projeleri art arda yaşam buluyor. İçlerinde binlerce konutu, işyerini, otelden hastaneye kadar farklı yaşam alanlarını banndıran projeler var. Bölgelerinde, semtlerinde tüm sosyal yaşamı değiştiren bu dev yapıların gelişi yörede de önemli değişimleri beraberinde getiriyor. İnşaat şirketleri, bölgenin kimi altyapı projelerine el atarak bir anlamda semtlere sosyal destek veriyorlar.
Prosedürler zorluyor
İnşaat şirketlerinin geliştirdikleri projelerin çevresine yönelik yatırımları, yatırım bedelinin yanı sıra birçok merciden izin alınmasını gerektiren uzun bir prosedürü beraberinde getiriyor. Örneğin bölgede yer alan bir yüksek gerilim hattının yer altına alınması için 20'ye yakın kurumun izni gerekebiliyor. Yanyol, köprü, kavşak gibi yatırımlar da büyükşehir belediyelerinden Karayolları Genel Müdürlüğü'ne kadar birçok kurumdan izin alınıp protokoller yapılmasını gerektiriyor. Bu izin süreçleri şirketleri yapılan işten daha çok yoruyor. Kamu yararı gözetilerek bu tür prosedürlerin kısaltılması halinde markalı projelerin çevrelerine daha çok katkı vermesinin sağlanabileceğine dikkat çekiliyor.
Bugün pek çok inşaat şirketi, projelerinin dışında kalmasına karşın, yol, kavşak, köprü yapımına imza atıyor, yüksek gerilim hatlarının yeraltına alınmasını sağlıyor, okul, hastane yaparak bölge halkının sosyal yaşamına deyim yerinde ise el atıyor.
ÖZEL METRO YAPIYOR
Bu konudaki en iddialı yatıranlardan biri olan Türkiye'nin ilk özel metrosu ise Vadi istanbul projesinde hayata geçmeye hazırlanıyor. Metro ile birlikte Cendere ile Seyrantepe arasında bağlantı sağlanmış olacak.
Vadi istanbul projesinin ortaklarından Süleyman Çetinsaya, 15 milyon Euro'luk yatırım planlanan Türkiye'nin ilk özel metrosu için düğmeye bastıklarını, bu metro ile Vadi istanbul'un AVM kısmını Galatasaray'ın Türk Telekom Arena Stadı'na bağlayacaklarını söylüyor.
TEMA istanbul projesi Genel Müdürü Mesut Arslan, inşaat şirketlerinin bölgelerindeki yollann yapımını, altyapı çalışmalarını üstlenmeye dönük uygulamalann ilk olarak 1980'li yıllarda ABD'de başladığına dikkat çekiyor. Arslan, "O tarihte ABD'deki belediyelerde yaşanan ekonomik sıkıntılar özel sektörü böyle bir işbirliğine yönlendirdi. Dünyaya model olan bu proje ülkemizde de son 10 yıldan bu yana artarak uygulanıyor" diyor.
Yine Atakent'te yer alan Tema istanbul projesi de yaklaşık 80 milyon liralık yatırımla yolları genişleterek, TEM'in üstünden köprü geçirerek ve yan yolları birbirine bağlayarak bölgede ulaşımı kolaylaştıracak.
ŞEHİRLE BÜTÜNLEŞEN YAPILAR
Türkiye'de yaşanan altyapı sorunları inşaat şirketlerini bu tür yatınmlan yapmaya yönlendiriyor. Çünkü altyapısı yeni gelişen ya da gelişmemiş bölgelere lüks projeler yapan yatırımcılar projenin kapısından çıkar çıkmaz sorunlar yaşanmaması için proje çevresini güzelleştirmeye, ulaşımı kolaylaştırmaya yönelik yatırımlar yapıyor.
Yapılan yapıların şehirle birleşmesi halinde yatırımın anlam kazandığına dikkat çeken İnanlar inşaat Yönetim Kurulu Başkanı Serdar İnan, bu gerçekten yola çıkarak çevreye değer katacak yatırımlara da bütçe ayırdıklarına vurgu yapıyor, inan, "Tüm inşaat şirketlerine çevrelerini önemsemelerini tavsiye ediyorum" diyor.
Kocaeli'nde 250 milyon dolarlık yatıranla, otel, hastane, AVM, kongre ve gösteri merkezinden oluşan Symbol adıyla karma proje inşa eden Kavanlar Grubu, Symbol AVM'nin yakınlarında yer alan ve ödenek bulunamaması nedeniyle uzun yıllardan bu yana bir türlü inşa edilemeyen bir köprülü kavşağı inşa etti. Kavanlar Grup Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Kavan, 24 milyon liralık yatırım yaptıklan kavşak ile Kocaeli'de uzun yıllardan bu yana inşa edilemeyen bir kavşağı hayata geçirerek trafik sorununa çözüm getirdiklerini söylüyor.
YÜKSEK GERİLİM YER ALTINA
Batışehir projesi ile Bağcılar'da yüksek gerilim hattını yer altına alıp yan yollar yapan Ege Yapı Yönetim Kurulu Başkanı İnanç Kabadayı, "25 milyon liralık yatırımla Bağcılar-Atışalanı hattında yaklaşık 200 bin kişiyi etkileyen, insan sağlığı açısından tartışılan 4,5 kilometrelik yüksek gerilim hattını yer altına aldık. Çevre yollarına da yaklaşık 10 milyon liralık yatırım yaptık" diyor. Kabadayı, Batışehir ile Hürriyet binasının bulunduğu bölgeyi birbirine bağlayan bir yol inşa ederek TEM yolunun yükünün hafifletilmesini planladıklarını söylüyor.
Aştaş İnşaat İş Geliştirme Sorumlusu İrfan Aşçıoğlu, yaptıkları projelerle bulundukları bölgelere ekonomik olarak değer katmanın yanı sıra sosyal açıdan da katkıda bulunduklarına dikkat çekiyor.
KARTAL'A DEĞER KATIYOR
İstanbul'un sayfiyelerinden biri olan Kartal da yeni projelerle öne çıkıyor. Dap Yapı'nın önünde mega yat marina alanı bulunan, içinden hızlı tren geçen İstMarina projesi de bölgenin çehresini değiştirecek. Bölgeye yapılan yatırımlarla da bölgenin ulaşımı kolaylaşacak.
Dap Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ziya Yılmaz, "İstMarina'ya 30 milyon lira değerinde köprü yaparak, tren yolu ve sahil yolu üzerinden geçen köprülerle E5 ve Eö'yı sahil yoluna bağladık. Aynca köprüleri kavşakla tamamladık" diyor.
Ekonomist