İnşaata parametrik sigorta geliyor!
Doğan Sigorta Brokerlik CEO’su Selcen Gür, inşaat, havayolları, nakliye, nakliyat, tarım, organizasyon firmaları, festivaller, soğuk içecek, dondurma, klima üreticileri gibi iklime bağlı kayıplar için yeni parametrik sigorta ürettiklerini açıkladı...
TÜRKİYE’NİN en büyük beşinci sigorta brokerlik firması olan Doğan Sigorta’nm şemsiyesi altında bugün 6 bin bireysel, 3 bin 500 kurumsal müşteri var. Kurumsallar içinde bilinen, çok sayıda dev firma var. Yıldız Holding, Turkcell, Bilgili Holding, Sinpaş, Onur Air, Mado, Kahve Dünyası bunlardan sadece birkaçı... Türkiye’de yerli sigorta brokerları içinde ilk üçte, yabancılar dahil edildiğinde ilk beşte yer aldıklarını söyleyen Doğan Sigorta Brokerlik CEO’su Selcen Gür, “Yıldız Holding’in yurtdışı örgütleri olan United Biscuits (UB) ve Gopa’nın da dahil olduğu 8.800 çalışanının sağlık sigortasını yapıyoruz. Turkcell’de ise 17 bin kişi yine sağlık sigortasını bizden alıyor” diyor.
Para Dergisi'nden Esin Çetinel, Ana fikri “bankalar kurumsal firmalara sigorta satınmasın ” olan bir rapor hazırlayan firma, bu rapor için 138 broker ve 10 bin acentanm desteğini arkasına almış. Yakın vadede Hazine ve Maliye Bakanı Berat Albayrak’la görüşmek için randevu da isteyen Selcen Gür ile sektörü, Türkiye’de tanıtım aşamasında bulunan parametrik sigortayı, döviz kur artışlarının firmalara ve sigorta sektörüne etkilerini konuştu...
Büyük kurumların kaç çalışanı sizden sigortalı?
Bizim bireysel müşterilerimiz kişisel olarak başvuranlar. Kurumsalları tek olarak sayıyoruz. Örneğin Turkcell’de çalışan 17 bin kişinin sağlık sigortalarını biz yapıyoruz. Biz bu müşterilerimizi kurum olarak bir diye sayıyoruz. Yine Yıldız Holding’te 8.800 kişinin sağlık sigortasını biz yapıyoruz.
Kaç sigorta şirketiyle çalışıyorsunuz?
22 sigorta şirketiyle çalışıyoruz. Türk sermayeli yerli ve milli ilk üç broker arasmdayız. İşin içine uluslararası broker’ları da katarsanız ilk beşteyiz. Son yıllarda hep yüzde 20’lik bir büyüme yakaladık. Bu yılı da en azından yüzde 18 büyüme ile kapatırız. Geçen sene 100 milyon TL prim ürettik. Bu yıl 118 milyon TL civarında olur.
Ne tür ürünleriniz var?
Birey ve kurum tarafında BES dahil tüm sigortacılık ürünlerini satıyoruz. Biz farkımızı fiyatla bağlantılandırmak istemiyoruz. Biz hizmetimizle farklılaşıyoruz. Birebir müşteri ziyaretleri yapıyoruz. Tüm tesisleri birebir gezip görüyoruz. Hasar anında direkt devreye giriyoruz. Çünkü sigorta şirketi devreye girdiğinde süreç uzuyor. Biz hemen eksper gönderiyoruz ve ertesi günü hemen hasar işlemlerine başlıyoruz. Telefonlarımız 7/24 açık. Hasar anında danışmanlık da veriyoruz. Bireyselde de aynı şey geçerli. Broker doğası gereği müşteri tarafıdır. Müşteri adına sigorta şirketlerinden fiyat toplar.
Onu müşterisine getirip hangisi ile ilerleyeceği konusunda danışmanlık yapar. Sonra da müşterisi adına bütün işlemleri görür. Yani hem fiyat alma, hem poliçeyi oluşturma, hem de hasarda hizmet anlamında...
Yeni ürünleriniz olacak mı?
Bizim fark yaratmak istediğimiz bir diğer alan da Türkiye’de çok tanınmayan ürünleri tanıtmak. Mesela kar kaybı sigortası. Bugün biz müşterilerimize yangına bağlı, makine kırılmasına bağlı kar kaybı poliçelerini anlatıyoruz. Siber riskte ise durum biraz değişti. Eskiden siber risk, müşteri bilgilerinin çalmmasıydı. Şimdi buna siber engine-ering diyorlar. Adam sizin adınıza sizin müşterinize mail atıyor. Şu hesaba şu kadar para yatır diyor. Sizin e-postanızı taklit ediyor. Siz de sanıyorsunuz ki o mail mal aldığınız firmadan geldi ve parayı o adrese yatırıyorsunuz. Bir de ürün sorumluluk sigortaları var. Özellikle yurtdışına mal yollayan firmalar için önemli. Bunun ikinci bacağı ise ürün geri çağırma sigortası. Bütün bunlar ayrı ayrı alman poliçeler.
Bunlar pahalı sigortalar mı?
Aslında değil. Türkiye’de bugün ürün sorumluluk sigortalarını yapıyoruz. Şimdi bir de tamamlayıcı sağlık sigortaları (TSS) üzerinde duruyoruz. Çünkü büyük gruplara özel sağlık sigortası pahalı geliyor. Bu nedenle hibrit ürünler var. Mesela büyük bir grupta müdürlere ve beyaz yakaya özel sağlık sigortası yapıp tüm mavi yakaya tamamlayıcı sağlık sigortası yapabiliyoruz. Zamanla yönetici sorumluluk sigortası da öne çıkacak. Örneğin benim var.
Yakın vadede portföyünüze katmayı planladığınız yeni ürünler olacak mı?
İklime Bağlı Parametrik Sigorta... Dünyada dört yıldır var ve sadece Axa’nın bir kolu olan Axa Solutions yapıyor. Axa Solutions’un Paris’te yaptığı eğitime Türkiye’den bir ben, bir de Axa Sigorta yetkilisi katıldı. Halen ürünü tanıtma sürecindeyiz.
Bu ürün özellikle ilkimden kaynaklı değişikliklerden etkilenen şirketler için çok önemli. Nedir bunlar, inşaat, havayolları, nakliye, nakliyat, tarım, organizasyon firmaları, festivaller, soğuk içecek, dondurma, klima üreticileri. Bunların yaşayacakları kayıpları karşılayan terzi usulü bir ürün. Herkes ürüne kendi karar veriyor. Hangi dönemi isterse o dönemi alıyor, ister bir aylık, ister üç aylık, ister bir yıllık. Ve hangi parametreyi kullanmak isterse onu kullanıyor, ister yağmur, ister hava sıcaklığı...
Buna depremi katmıyoruz, sadece iklim diyoruz. Afrika ülkelerinde Tarım Bakanlıkları gibi bakanlıklar bu ürünü satın alıyor. Batılı ülkelerde ise özellikle açıkhava organizasyonları alıyor. Örneğin son dönemde Avrupa’da bir hayvanat bahçesi satın aldı.
Türkiye'de durum nasıl?
Türkiye’de bir baraj, dondurma, klima ve Karadeniz’de fındık üreticisi firmalar için çalıştık. Ancak biraz pahalı geldiği için müşterilerimiz henüz karar vermedi. Sigorta havuz işidir. Havuzda ne kadar çok o üründen birikirse fiyat o kadar ucuzluyor. Şu anda havuzda firma bulunmadığı için primleri yüzde 10-15 gibi. Yani 1 milyon TL’lik bir riski sigortalamak isterseniz 100-150 bin TL prim ödenmesi gerekiyor. Ama yaygınlaştıkça bu fiyatlar inişe geçecek.