İnşaatçıların ciroları arttı!
KPMG"nin Küresel İnşaat Araştırması"na göre, araştırmaya Türkiye"den katılan şirketlerin 2010 yılı cirolarında önemli bir düşüş olmadığı, şirketlerin yüzde 50"sinden fazlasının bir önceki yıla göre cirolarını artırdığı bildirildi
KPMG"nin yüzde 46"sı Avrupa, Orta Doğu ve Afrika"da, yüzde 30"u Asya
Pasfik"te ve yüzde 24"ü Amerika"da konumlanan 25 ülkedeki büyük çaplı 140
mühendislik ve inşaat şirketinin kıdemli liderleri ile sektöre dair profesyonel
bakış açılarını bir araya getirmek adına gerçekleştirdiği 2010 Küresel İnşaat
Sektörü 'Belirsizliğe Uyum Sağlamak' araştırmasına göre, küresel inşaat
sektörünün önde gelen oyuncuları, başarı için yeni stratejileri benimserken
dikkatli ama iyimser bir tablo çizdi.
Mühendislik ve inşaat şirketleri, yeni hizmetlere ve coğrafyalara doğru
genişleme planları yaparken siparişlerinde de artış öngördü. Buna rağmen ekonomik
iyileşmedeki yavaşlık, mühendislik ve inşaat şirketlerini daha yalın iş
modellerine ve farklı stratejik arayışlara yönlendiriyor.
Uzun süren ekonomik darboğaz ve getirdiği kısıtlamaların, inşaat
şirketlerini değişimin üstesinden gelebilecek ve riski yönetebilecek daha güçlü
ve esnek iş modellerine yönlendirdiğini ortaya koyan araştırmaya katılan
şirketlerin yüzde 77"si riskleri yönetebilecek gelişmiş sistemlere sahip
olduklarını belirtti.
Araştırmanın bulgularına göre, iş modellerinin yeniden
şekillendirilmesinin bir başka sonucu da pek çok küresel oyuncunun yeni entegre
hizmetlerle yurt dışına açılarak pazardaki şanslarını artırmaları oldu.
Katılımcıların yarıya yakını enerji gibi yeni hizmetlere doğru hareketten ya da
Orta Doğu, Asya, Avustralya, Afrika ve Hindistan gibi yeni coğrafyalara doğru
genişlemeden ötürü 2011"de siparişlerin artacağı öngörüsünü ifade etti. Özellikle
Asya Pasifik bölgesindeki katılımcıların yüzde 21"i, 2011"deki siparişlerde artış
olacağı yönünde görüş bildirdi.
Araştırmaya katılan şirketlerin yüzde 31"i 2011"de daha çok direkt işçi
alımı yapmaları ihtimalinin yüksek olduğunu dile getirdi. şirketlerin çoğu, geçen
yıl fiyatları geri çekmek zorunda kaldıklarından dolayı kar marjlarının düştüğünü
belirtirken, araştırma sonuçlarında maliyet düşürme önlemleri sayesinde küresel
krizin etkisinin nispeten azaldığı da gözlemlendi. Uzun vadeli düşünüldüğünde,
şirketlerin yüzde 30"undan fazlasının da belirttiği gibi yeni projelere götürülen
daha düşük marjlı tekliflerin etkisi, siparişlerin artacağı öngörüsü ile
dengelendi.
Asya Pasifik katılımcılarının yüzde 35"inden fazlası, teşvik çabalarının
önemli ölçüde etkiye sahip olduğunu belirtirken, dünya genelinde gerçekleşen kamu
teşvik girişimlerinin farklı derecelerde başarı gösterdiği gözlemlendi. Buna
karşın, Avrupa, Orta Doğu, Afrika ve Amerika katılımcılarının çoğunluğu,
teşviklerin pazardaki fırsatları geliştirmediğinin altını çizdi.
Araştırmaya göre, yeni ortamda risk yönetiminin daha da öncelikli bir hal
almasının sonucunda, çoğu katılımcı çalışanların eğitimi için yeni programlar,
teklif analizi ve planlaması süreçleri ve daha formel risk süreçlerinin
oluşturulması ile bu konuda daha fazla çaba göstermeye devam edeceklerini
belirtti.
Araştırmaya katılan şirketlerin neredeyse yarısı, hesap verebilirlik
konusunda mevcut politika ve prosedürlerin daha verimli olması gerektiğine
inandıklarını ifade etti.
Ufukta görünen ekonomik gelişmeye dair işaretlerle inşaat şirketlerinin,
bulundukları coğrafyalarını genişletmenin ve yeni tekliflerine kaynak bulma
yolları aradığını ortaya koyan araştırmaya katılan şirketlerin yüzde 47"si,
kredilerin kısıtlı olması sebebiyle finansman bulmanın hala çok zor olduğunu
kaydetti. Birçok katılımcı, çoğunlukla ABD dışındakiler, eğer kamu desteği varsa,
kamu-özel sektör ortaklıklarının (PPP"lerin) sektör için iyi bir şans olduğunu
düşündüğünü bildirdi.
-TÜRKİYE-
KPMG 2010 Küresel İnşaat Araştırması"na Türkiye"den katılan şirketlere
bakıldığında 2010 yılı cirolarında önemli bir düşüş olmadığı, hatta şirketlerin
yüzde 50"sinden fazlasının bir önceki yıla göre cirolarını artırdığı görüldü.
Ancak söz konusu dönemde yine şirketlerden yüzde 50"sinden fazlasının,
tamamladıkları projelerin yerini yeni siparişlerle dolduramadığı gözlemlendi.
Yeni siparişlerdeki kar marjlarının büyük ölçüde sabit kaldığı
belirtilirken, Türkiye"den katılan şirketlerin yüzde 77"si, önümüzdeki yıl
siparişlerin artacağını beklediklerini açıkladı. Türk şirketleri öncelikli hedef
pazarı Orta Doğu, Afrika ve Asya olarak sıraladı.
-EN UMUTLU, ASYA PASİFİK ÜLKELERİ-
Araştırma sonuçlarına göre, Asya Pasifik katılımcılarının yüzde 21"i
şirketlerinin siparişlerinin önemli ölçüde artacağına inanıyor. Bu oranla Asya
Pasifik katılımcıları, siparişlerin artacağına en çok inanan bölge oldu.
şirketlerin üçte biri, teşvik paketinin önemli bir etkiye sahip olduğunu
belirtirken, araştırma her 7 inşaat şirketinden sadece birinin, geçmiş yılda
işten çıkarma gerçekleştirdiğini ortaya koydu.
Kuzey Amerika katılımcılarının sadece yüzde 13"ü siparişlerinde düşüş
beklerken, neredeyse yüzde 50"si şirketlerinin siparişlerinin gelecek yılda
önemli ölçüde artacağına inandığını belirtti. Katılımcıların yüzde 14"ü endirekt
iş gücünde artış beklerken, yüzde 24"ü direkt iş güçlerinin gelecek yılda
artacağını beklediğini ifade etti. Katılımcıların yüzde 83"ü fiyatlarını
düşürdüğünü, sadece yüzde 3"ü artırdığını ifade ederken, katılımcıların yüzde
69"u gelecek 12 ila 24 ayda kamu teşvik paketlerinden ötürü bir etki yaşamayı
beklemediğini kaydetti. Katılımcıların yüzde 24"ü ise risk yönetimi
uygulamalarının önemli derecede etkin olduğunu belirtti.
Avrupa, Orta Doğu, Afrika katılımcıların yüzde 9"u gelecek yılda
siparişlerinin önemli ölçüde artacağına inanıyor. Araştırmaya göre,
katılımcıların yüzde 29"u son 12 ayda fiyatlarını başa baş noktası ya da altına
indirdi. Katılımcıların yüzde 71"i son 12 ayda kamu teşvikinin teklif
fırsatlarında herhangi bir etki yaratmadığını belirtirken, katılımcıların yüzde
24"ü 2010"da yatırımlarını azaltmayı planladığını belirtti.
AA