İrtifak hakkı tapuya şerhi nasıl yapılır?
Bir taşınmaz mal üzerine, diğer bir gayrimenkul veya şahıs lehine kurulan ve hak sahibine sınırlı bir yararlanma sağlayan hak olarak tanımlanan irtifak hakkı tapuya şerhi nasıl yapılır?
İrtifak hakkı tapuya şerhi nasıl yapılır?
İrtifak hakkı, bir taşınmaz mal üzerine, diğer bir gayrimenkul veya şahıs lehine kurulan ve hak sahibine sınırlı bir yararlanma sağlayan hak olarak tanımlanıyor. Söz konusu hak tapuya şeh edilebiliyor. Peki, irtifak hakkı tapuya şerhi nasıl yapılır?
Tapuda irtifak hakkı tesisi ile taşınmaz malların harita ve belgelerinde gösterilmesi ve tescili işlemleri yapılabiliyor.
İrtifak hakkı tapuya şerhi için izlenen yol..
1.Kadastro Müdürlüğüne sözlü olarak talepte bulunulur.
2.Talepte hangi parsel lehine, hangi parsel aleyhine irtifak hakkı tesis edileceği açıkça belirtilir.
3. Kamu Kurum ve Kuruluşlarının talepleri resmi yazı ile yapılır.
4. Kadastro Müdürlüğünce istem belgesi ve başvuru fişi düzenlenir. Resmi taleplerde başvuru fişinin düzenlenmesine gerek yoktur.
5.İlgililer başvuru fişinde belirtilen gün ve saatte temin edecekleri taşıt ile birlikte irtifak hakkı ölçüsü için görevlendirilen kadastro elemanlarını taşınmaz malın mahalline götürür.
6.İlgilileri tarafından zeminde işaretlenen irtifak hakkı geçiş güzergahı ölçülür. Geçiş güzergahının projede gösterilmiş olması halinde, güzergahın paftaya işlenmesi için gerekli ölçüler yapılır. Ölçü işlemlerinden sonra irtifak hakkı ile ilgili olarak düzenlenen değişlik tasarımının imar yasası ve yönetmeliklerine uygunluğunun onayı için taşınmaz malların bulunduğu yere göre, belediye ve mücavir alan sınırları içinde belediye başkanlığına, belediye ve mücavir alan sınırları dışında ise il makamına (il idare kurulunun olumlu kararının alınması ve onay için) bir üst yazı ile gönderilir.
7.Değişiklik tasarımı 2 nüsha olarak düzenlenir. Onaydan sonra bir nüshası Kadastro Müdürlüğüne iade edilir.
8. Kamulaştırma Kanunu'na göre yapılacak irtifak hakkı tesislerinde Belediye Encümeni ve İl İdare Kurulu kararı alınmaz.
9.Belediye ve Valilik'ten olumlu karar geldikten sonra, değişiklik tasarımına uygun olarak görevli kadastro elemanlarınca;
Kadastro görmeyen yerlerde, Kadastro Müdürlüğü ve Tapu Sicil Müdürlüğü için 2 nüsha tescil bildirimi düzenlenir.
Kadastro gören yerlerde Genel Müdürlük/Bölge Müdürlüğü, Kadastro Müdürlüğü ve Tapu Sicil Müdürlüğü için 3 nüsha tescil bildirimi düzenlenir.
10.Düzenlenen tescil bildirimleri ve ekleri tescil için Tapu Sicil Müdürlüğüne gönderilir.