Sektörel

Işığı gören Kiler Holding enerji yatırımlarını başlatıyor

Perakende, enerji, inşaat ve gıda konularında faaliyetlerini sürdüren Kiler Holding, kriz nedeniyle askıya aldığı enerji santrali yatırımlarını krizin sonuna gelindiğine inanması nedeniyle başlatma kararı aldı

Perakende, enerji, inşaat ve gıda konularında faaliyetlerini sürdüren Kiler Holding, yatırımlara hız verdi. Kriz nedeniyle askıya aldıkları enerji santrali yatırımlarını krizin sonuna gelindiğine inandıkları için başlatma kararı aldıklarını söyleyen Kiler Holding Yönetim Kurulu Üyesi ve Perakende Grubu Başkanı Ümit Kiler, yatırımları ve hedefleriyle ilgili sorularımızı yanıtladı.

2008'i çok hareketli geçirdiniz. Önce Migros'la ilgilendiniz sonra Yimpaş marketlerini satın alıp Kiler'e çevirdiniz. Arkasından da krize yakalandınız.

2008 yılını bayağı hareketli geçirdik. 2009 yılı ocak ayında da 2 mağaza açtık. İl bazında yüzde 100 büyüdük. 12 ilde varken bu sayıyı 24'e çıkardık. Temmuz ayında Yimpaş'ları aldık. Eylül ayında kriz çıktı. Kiralama ve inşaat çalışmalarımız devam ediyordu. Krizin en yoğun döneminde kiralama yaptık, çarşılarımızı tamamladık. Tüm mağazaları yeniledik. Bunun bize toplam maliyeti 50 milyon dolar oldu. İnşaat çalışması devam eden 5 mağazamız daha var. 2009 yılında yüzde 20 büyüme hedefliyoruz. Bu yıl kendi mağazalarımız için 50 milyon dolarlık bir bütçe ayırdık ama satın almalar için her yıl ayrı bir satın alma bütçesi oluşturuluyor zaten.

Krizde frene bastınız ama yatırımlarınızı hiç durdurmadınız.

Tabii hiçbir çalışmamızı durdurmadık, sadece başlamadığımız projeleri biraz bekletme kararı aldık. Enerji projelerimiz vardı. Lisans aşamasındaydık. Onları askıya aldık ama artık onlara da start verdik bugünlerde. Bu projelerin ilki öncelikle Artvin projesi oldu. Ardından Erzurum projesini hayata geçiriyoruz. Toplamda 500 milyon dolarlık bir enerji yatırımı yapmış olacağız. Bu yıl içinde Artvin, Erzurum ve Bitlis projeleri başlayacak ve bunların maliyeti 100 bin dolar civarında. Yatırımın süresi 2-2.5 yıla yayılacak. İnşaat projelerimiz de bir yandan devam ediyor. Beylikdüzü Çınarevler projesinin satışına başladık. Hatta dairelerin yüzde 70'i bitti.

Mağazacılıkta hedefleriniz...

Toplamda 700-800 mağazayı, bölgelerde ideal bir sayı olarak görüyoruz. İşimizi yapmaya, sağlıklı büyüyerek devam ediyoruz. 2002'den 2007'ye kadar ortalamada yüzde 40'lar seviyesinde büyüdük. Bu büyümeyi hazmetmek lazım. Metrekare ve ciro olarak şu an ilk 5 içindeyiz. Hedeflediğimiz büyümeye ulaştığımızda ilk 3'e gireceğiz.

Ciddi yatırımlar ve paralardan söz ediyorsunuz. Ancak kredi kullanmaya çok sıcak bakmıyorsunuz.

Biz yatırımların yüzde 70'ten fazlasını öz kaynaklarımızla yapıyoruz. Sapphire'de örneğin, şu ana kadar yaptığımız yaklaşık 170 milyon dolarlık yatırım için hiç dış finansman kullanmadık.

Türkiye'nin en yüksek binasını inşa ediyorsunuz. Saphhire'e açacağınız marketin konsepti netleşti mi?

Bir sorun yok inşaatın kabası bitti, planladığımız gibi. Üstte 174 residence, altta bir alışveriş merkezi olacak. İçinde bir mağaza olacak. Belki de bir Kiler ismi olmayacak. Farklı bir isim altında, biraz daha üst kesime hitap eden ikinci bir konsept oluşturacağız. Yurtdışında Harrods'un, Galeries Lafayette'in foodcourt'una gittiğinizde onun içindeki market nasılsa biz de öyle bir market düşünüyoruz.

Krize iilişkin öngörüleriniz neler?

Yabancılarla görüşüyoruz, tamamında bir karamsarlık var. Ve hiç bir yerde Türkiye'deki kadar yatırım olmadığını biliyoruz. Hergün bir yerde açılış yapılıyor. Avrupa'da bu yok. Hükümetin aldığı tedbirler sayesinde hafif sıyrıkla atlatıyor gibiyiz. Bundan sonra geriye gidiş değil toparlanma öngörülüyor.

Lojistik merkezi sayesinde fiyatları yüzde 30 düşürdük

HARAMİDERE'DE kurduğumuz lojistik merkezi 10 yıllık hayalimizdi diyebilirim. Tesislerimiz tam olarak çalışıyor. Üretim tesislerimizde 400 kişiyi istihdam ediyoruz. Ekmek, unlu ürün çeşitleri ve et buradan sevkediliyor. Burası bize güven kazandırdı, zaman kazandırdı. Ayrıca maliyetlerimize de yüzde 30'a varan ekonomi sağladık ve direkt fiyatlara yansıttık. Kiler'de bazı ürünlerin fiyatlarını böylece yüzde 10-30 arası düşürdük.

Burnumu kırana kadar futbol oynadım

FENERBAHÇE iyi gidiyor. Ben futbolu seviyorum, maçlara da giderim. Çocuklarım da baskı olmadan FB'yi tutuyor. 1990 yılına kadar futbol oynuyordum. Burnumu kırıncaya kadar devam etim. Sabahları 7-8 km yürüyüş yaparım. Kışın kar yazın su kayağı yapmayı severim.

Marketini bize satmak için teklifte bulunan var

KRİZ nedeniyle devam ettirmekte zorlanan bazı markalar marketlerini bize satmak için teklifte bulunuyorlar. Sektörden çıkmak isteyenler de bizi arıyor. Krizden önce de bu tür talepler geliyordu ama hepsine olumlu yanıt vermiyoruz tabi. Hatta daha önce Canerler, Güler, Karıncalar ve Oley'i bünyemize katmıştık. Şu anda yeni satın almalara ilişkin somut bir sonuç yok. Ama değerlendiriyoruz, görüşüyoruz tabi.

Ekonomik ürünler krizde ikiye katladı

PRIVAT label denen marketlerin ürettirdikleri ekonomik markalı ürünlerde ciddi değişim yaşandığına dikkat çeken Ümit Kiler, kriz dönemlerinde insanların, private label ürünlere yöneldiğine dikkat çekti. Privat label ürünlerin 2001 krizinde kendi satışları içindeki payının yüzde 8-10'lar seviyesinde olduğunu hatırlatan Kiler, daha sonra ekonominin düzelmesiyle yüzde 2.5-3'ler seviyesine kadar düştünü söyledi. Bu ürün grubunun genel ürünler içindeki payının krizle birlikte tekrar yükselerek yüzde 6'lara kadar çıktığını hatırlatan Kiler `Bu ürünlerin ortalama yüzde 25-30 fiyat avantajı var' dedi.
FULYA ERDEM/Star