İşsizlik maaşı alamayanlar dikkat! Yargıtay son noktayı koydu
İşten çıkarılan bir işçinin işten çıkışı ile ilgili bildirimin haksız bir nedenle yapılması çalışanın işsizlik maaşı almasını engeller. Bu durumda nasıl bir yol izlemelisiniz? İşte yanıtı...Bu bildirim de SGK'ya elektronik ortamda ve kod sistemi ile yapılıyor
İşveren çalışanın işten ayrılması ya da çıkarılması durumunda 10 gün içinde bildirimde bulunmakla yükümlü. Bu bildirim de SGK'ya elektronik ortamda ve kod sistemi ile yapılıyor. Bu bildirim aynı zamanda İŞKUR'A yapılmış oluyor ve çalışanın işsizlik maaşı alıp almamasını da belirliyor.
Birgün Gazetesi Yazarı Hüseyin İrfan Fırat, işten çıkış sebebinin işveren tarafından yanlış bildirilmesi durumunda yapılabilecekleri ele aldı. Kendisine yöneltilen bu konudaki bir soruyu masaya yatıran Fırat, işveren tarafından işten çıkarılan, ihbar ve kıdem tazminatı banka yoluyla maaş hesabına ödenen bir çalışanın, "İşveren 10 gün geçtiğinden dolayı tazminatlarımı ödeyip ayrıcalık yaptıkları için SSK’ye sehven düzeltme vermiyor. Şimdi kod 49 ile işten çıkarıldığım için de İŞKUR’dan maaş bağlanmıyor. Benim İŞKUR’dan maaş bağlatabilmem için bu durumda ne yapmam gerekir?" yönündeki sorusunu yanıtladı.
İŞKUR’a müracaat edilip bir şikayet dilekçesi verilebileceği, sonuç alınamadığı takdirde yargısal yola başvurulması gerektiğini kaydeden Fırat, bu konuda yaptığı araştırmada Yargıtay'ın verdiği kararı ele aldı.
Benzer bir konuda açılan davada, davalı vekili, dava dilekçesinde davacının, davalıya ait işyerinde üretim şefi olarak çalışırken iş sözleşmesinin haksız nedenle feshedildiğini, kıdem ve ihbar tazminatının da ödendiğini, ancak işverence SGK'ya çıkış bildiriminde bulunulurken işverenin haklı neden olmadan işten çıkarması anlamına gelen “04” kodu yerine işçinin ahlak ve iyi niyet kurallarına aykırı davranışı nedeni ile fesih anlamını taşıyan “291 kodunun bildirildiğini, bu hatalı bildirim nedeniyle işsizlik ödeneğinden yararlanamadığını ve yeni iş başvurularında olumsuz sonuç aldığını ileri sürerek söz konusu çıkış kodunun hatalı olduğunun tespitine karar verilmesini istiyor.
İşveren tarafı ise iş sözleşmesinin davacının olumsuz tutum ve davranışları nedeniyle feshedildiğini, tazminat ödemesi olsa da çıkış bildiriminin doğru şekilde yapıldığını savunarak davanın reddini talep ediyor.
Mahkeme sunulan belgeler sonucunda çıkış bildiriminin doğru yapılmadığı gerekçesi ile davanın kabulüne karar veriyor. Ancak işveren tarafı istinafa giderek iş sözleşmesinin haklı nedenle feshedildiğini, bu davada hukuki yarar bulunmadığını ileri sürerek istinaf başvurusunda bulunuyor.İstinaf davanın reddedilmesine karar verince, son sözü Yargıtay söylüyor.
Yargıtay, davacının işten çıkış kodunun değiştirilmesi talebinde güncel hukuki yararı bulunduğunu belirterek, istinaf sebeplerinin incelenmesi gerekirken usul yönünden yapılan denetimle ve dava tarihi itibariyle mağduriyetin varlığına yönelik delil sunulmayıp somut bir vakıaya dayanılmadığı şeklinde hatalı değerlendirme ile davanın hukuki yarar yokluğundan reddine karar verilmesinin isabetsiz olduğu kaydediliyor. Fırat, sonuç olarak işverence bilerek ya da bilmeyerek yanlış bildirilen işten çıkış kodunun yine işverence SGK’ye verilecek bir sehven dilekçesi ile düzeltilebileceğini ancak işveren bu dilekçeyi vermemekte ısrar ederse bu durumun yargısal süreçle düzeltilebileceğini ifade etti.