26 / 11 / 2024

İstanbul Boğazı'nın 3. köprüsü en kuzeye yapılacak

İstanbul Boğazı'nın 3. köprüsü en kuzeye yapılacak

Bakan Binali Yıldırım ve Başkan Kadir Topbaş, 3. Boğaz Köprüsü'nün İstanbul'un en kuzey noktasına yapılacağını açıkladı




Bakan Binali Yıldırım ve Başkan Kadir Topbaş, 3. Boğaz Köprüsü'nün İstanbul'un en kuzey noktası olan Poyrazköy ile Garipçe arasında yapılacağını açıkladı. 6 milyar dolara mal olacak köprü ve çevreyolunun ilk etabının 3 yıl içinde tamamlanacağı belirtildi.

6 milyar dolara mal olacak dev proje...

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Taksim'deki Tha Marmara Oteli'nde düzenledikleri basın toplantısıyla 3. Köprü güzergahını açıkladı. Çok sayıda basın mensubunun da katıldığı toplantıda Karayolları Genel Müdürü Mehmet Cahit Turhan da yer aldı.

Kuzey Marmara Otoyolu ve İstanbul 3. Boğaz Köprüsü Projesi'nde güzergah çalışmasının tamamlandığını belirten Bakan Binali Yıldırım, projenin sadece İstanbul için değil, tüm Türkiye'yi ve hatta Avrupa için hayati öneme sahip odlunu söyledi. Kuzey Marmara Otoyolu Projesi kapsamındaki 3. Boğaz Köprüsü'nün Sarıyer Garipçe ve Beykoz Poyraz mevkisi arasında yapılacağını açıklayan Bakan Yıldırım, projenin ihalesinin bu yıl içinde gerçekleştirileceğini ve ilk etabının 3 yıl içinde, tamamının ise 5 yılda bitirileceğini kaydetti.

Toplam maliyetin kamulaştırma bedelleri de dahil olmak üzere 6 milyar dolar civarında olacağını ifade eden Yıldırım, şöyle konuştu; "Kuzey Marmara Otoyolu, İstanbul'un batı sınırından 41 derece enlem, 28 derece boylamındaki Kınalı mevkisinde TEM otoyolu kavşağında başlamakta. 41 derece enlem 28 derece boylamdan başlayan Kömür ocakları mevkisini katetmekte, İstanbul Boğazı'nı ise 41 derece enlem 29 derece boylamda 1275 ana açıklığı olan bir asma köprüyle geçmekte. Daha sonra 41 derece enlem 29 derece boylamdaki Paşaköy mevkisine ulaşarak, 40.8 derece enlem 29.4 derece boylamda Gebze civarında  İzmir  otoyolu ayrımına ulaşmaktadır. Kuzey Marmara Otoyolu, 40.7 derece enlem, 30 derece boylamla İzmit'in kuzeyini kat ederek Adapazarı'na yönelmektedir. 40.8 derece enlem, 30.3 derece boylamında Adapazarı'ndan Eski Adapazarı ile Yeni Adapazarı-Yeni Kent arasında geçen güzergah, 40.7 derece enlem, 30.6 derece boylamda Akyazı ile Hendek ilçe sınırları içerisinde TEM otoyolu ile buluşmaktadır."

Proje kamu özel sektör ortaklığıyla yapılacak

Kuzey Marmara Otoyolu projesinin kamu-özel sektör ortaklığıyla gerçekleştirileceğini dile getiren Yıldırım, projenin diğer iki köprünün aksine doğrudan kamu kaynağı kullanmadan gerçekleştirileceğini ve bu yönüyle de bir ilk olduğunu belirtti. Köprü ile birlikte yapılacak çevre yolu bölümünün, Odayeri-Paşaköy-Poyrazköy-Garipçe kesimi olduğunu, toplam uzunluğun ise, anayol ve buna bağlı bağlantı yolları olmak üzere 260 kilometre olduğunu ifade eden Yıldırım, "Hesap edilen kamulaştırma bedeli 1 ile 1.5 milyar dolar arasında konulmakta. Gerçek kamulaştırma bedeli, kamulaştırma işleminden sonra ortaya çıkacaktır. Diğer alternatiflere göre kamulaştırma bedelinde bu alternatifte kamu arazilerinin toplam koridorun yüzde 75'ini oluşturması nedeniyle önemli ölçüde tasarruf sağlanmıştır. Toplam güzergahın yüzde 75'i kamu arazilerinden geçmektedir. O bakımdan kamulaştırma bedeli de önemli ölçüde düşük gerçekleşecektir" diye konuştu.

4 şeritli köprü yeşil alanlara en az zarar verecek şekilde planlandı

"Projede raylı sistem öngörmüyoruz. Sadece araç geçişi öngörülüyor. Köprü ve ona bağlı çevre yolunda yaklaşık 90 kilometrelik kesimde 2x4 olacak. Ondan sonraki kesimlerde 2x3 olacak" diyen Yıldırım, asma köprü olarak inşa edilecek köprünün iki ayağı arasındaki açıklığının 1275 metre ile bugüne kadar açıklığı en fazla olan köprü olacağını söyledi. Projenin yap-işlet-devret modeliyle yapılması nedeniyle firmaya trafik garantisi verileceğini kaydeden Yıldırım, koridor üzerinde kamulaştırılacak alanın yüzde 75'inin kamuya ait olduğuna işaret ederek, konuşmasını şöyle sürdürdü;

"Dolayısıyla bir rant söz konusu değil, bu bir. İkincisi bildiğiniz gibi ağaçtır. Kilyos'u çevreleyen bölgedeki o kömür ocaklarının işletmesi sonucu terk edilen bozulmuş doğa yapısı, koridorun bu güzergaha oturtulması suretiyle tekrar rehabilite edilecek ve İstanbul'a kazandırılacaktır. Otoyoldan çıkışlar ise mümkün olduğunca şehrin dış noktalarında gerçekleşecektir. Avrupa yakasında hava alanından Odayeri dediğimiz noktaya güneyden kuzeye bir çıkış olacak, Avrupa yakasında. Anadolu yakasında da Paşaköy'den Ümraniye'ye bağlantı olacak. Yani şehrin doğu ve batı aksının uç noktalarından şehirle bağlantı yapılacak ve böylece oldukça kuzeyi kuşatan bir çevre yolu özelliği arz edecektir."

Bakan Yıldırım, güzergahta yer alan orman alanlarıyla ilgili bir soruya da şu cevabı verdi; "Yolun tamamını düşünüyoruz 260 kilometrelik tüm güzergahı dikkate aldığımızda bunun İstanbul Çevreyolu kısmında Sarıyer-Garipçe-Poyrazköy hattında özel arazi yüzde 16, orman arazisi yüzde 48, 2b arazisi yüzde 11, hazine arazisi yüzde 16, askeri bölge yüzde 11. Toplam kamulaştırılacak bina adedi 222. Bu orman arazisi orman anlamına gelmiyor. Ormana ait arazi ama bütün bu arazinin birçok kısmı artık orman vasfını yitirmiş arazilerdir. Belgrad, Fatih Polonezköy ve milli parklarının özellikle orman alanlarından mümkün mertebe uzak bir güzergah tercih edilmiştir."

3. Köprü nakliye trafiğini rahatlatacak

Konuşmasında araç sahipliği oranındaki artış eğiliminin, gerekli tedbirler alınmazsa bir kabusa dönüşebileceğine de işaret eden Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, İstanbul'un kent içi ulaşımın yüzde 5'inin deniz, yüzde 8'inin demiryolu, yüzde 87'sinin karayoluyla sağlandığını belirterek, yük taşıyan araçlara zorunlu olarak getirilen günlük 8 saatlik ulaşım kısıtlamasının, ithalat ve ihracattaki zaman maliyetini yükseltiğini söyledi.

Nakliyecilerin 10 dakikada gidebilecekleri mesafe için, sabah akşam 4'er saat beklemek zorunda kaldıklarını, ikinci çevre yolunda günlük 250 bin olan trafiğin yüzde 20'sini ağır vasıtaların oluşturduğunu belirten Yıldırım, şunları kaydetti; "İstanbul'a giriş ve çıkış arterlerinde trafik artış eğilimi yıllık yüzde 15 civarındadır. Mevcut iki Boğaz Köprüsü kapasitesinin 2 kat üzerinde her gün trafik gerçekleşmektedir. Yani trafik kapasitesi, her iki köprünün günlük 250 bin iken, fiili durumda zaman zaman 500 bini aşmaktadır. Birinci köprü 1973 yılında, ikinci köprü 1988 yılında hizmete girmiştir. Köprülerin zorunlu bakım ihtiyacının karşılanması için kapatılması gündeme geldiğinde İstanbul trafiğinde çok büyük bir kaos oluşmaktadır. Ancak kapasitenin yüzde 100 üzerinde çalışan köprülerin mutlaka planlanmış bakımlarından daha önce bakıma alınması ayrı bir fiili durumdur. Kapasite üzeri kullanım, köprülerin ekonomik ömrünü de önemli ölçüde kısalttığı ayrı bir vakadır. Bu veriler, Adapazarı-İzmit-İstanbul-Tekirdağ aksında mevcut ulaşım koşullarının sürdürülemez hale geldiğini göstermektedir. İstanbul içinde trafik nedeniyle yıllık iş gücü kaybı ve fazladan akaryakıt maliyeti 3 milyar TL'yi aşmıştır. Buna, emisyon salınımından doğan maliyetleri ve atmosfere bırakılan yanmış gazların miktarını ve bunların doğurduğu olumsuz sonuçları ilave etmiyoruz. Bütün bu veriler, 3. köprüyü de içeren Kuzey Marmara Otoyolu Projesi olarak adlandırdığımız projenin bir an önce hayata geçirilmesini zorunlu hale getirmektedir."

Başkan Topbaş; "Köprü tünel ve viyadüklerle havzalara zarar vermeyecek"

Projenin orman ve doğal SİT alanlarını tahrip etmemesi için birçok bölgede yolun viyadük ve tünellerle geçileceğini vurgulayan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş da köprünün tamamladıkları 1/100.000'lik Çevre Düzeni Planları'nı değiştirmeyeceğini söyledi. Ulaştırma Bakanlığı'nın tek başına plan yetkisinin bulunmasına rağmen, projenin onaylanmak üzere İstanbul, Kocaeli ve Sakarya Belediye Meclislerine gönderileceğini ifade eden Başkan Kadir Topbaş, Bakan Yıldırım'a yerel yönetimlere verdiği önem nedeniyle teşekkür etti.

Belediye Meclislerinde tartışılacak projede, zorunlu hallerde Bakanlık ile koordineli çalışarak lokal değişiklikler yapabileceğini de açıklayan Kadir Topbaş, "Bugüne kadar rant oluşmasın diye ketum davrandık, konuşmadık. Ancak bu konudaki her toplantıya sayın bakanımızla birlikte katıldım. Bakın, sayın bakanımız çok teknik koordinatlar verdi. Ana muhalefetin bunları anlaması mümkün değil. Coğrafya bilgisi edinmeleri gerekir" dedi.
www.ibb.gov.tr


Geri Dön