Ulaşım

İstanbul-Bursa-İzmir Otoyol Projesinin yüzde 36'sı tamamlandı!

İstanbul ve İzmir arasında ulaşımın süresi 3,5 saate düşürecek "İstanbul-Bursa-İzmir (İzmit Körfez Geçişi ve Bağlantı Yolları Dahil) Otoyolu Yap-İşlet-Devret Projesi"nin Bursa'ya kadar olan bölümünün 2015 yılında açılması için çalışmalar hızla sürüyor...

Yapım maliyeti ile dünyanın en büyük projeleri arasında gösterilen İstanbul-Bursa-İzmir Otoyol Projesi tüm hızıyla devam ediyor. Projenin yüzde 36’sı tamamlandı.


İstanbul ve İzmir arasında ulaşımın süresi 3,5 saate düşürecek "İstanbul-Bursa-İzmir (İzmit Körfez Geçişi ve Bağlantı Yolları Dahil) Otoyolu Yap-İşlet-Devret Projesi"nin Bursa'ya kadar olan bölümünün 2015 yılında açılması için çalışmalar hızla sürüyor. Projenin fiziki gerçekleşmesi, Bursa'ya kadar olan kısmında yüzde 46, tamamında ise yüzde 36’ya ulaştı.


Kamu Özel Sektör Ortaklığı Bölge Müdürü İsmail Kartal, Bursa Valisi Münir Karaloğlu ve AK Parti Bursa Milletvekili Mustafa Öztürk'e, Bölge Müdürlüğünde projeye ilişkin brifing verdi. Temelin 2010 yılı ekim ayında atıldığını hatırlatan Kartal, proje tutarının 9 milyar dolar olduğunu bildirdi.


Bunun üzerine 2 milyar lira kamulaştırma bedeli konulduğunda yaklaşık 20 milyar lira büyüklüğünde bir projeden bahsettiklerini belirten Kartal, "Bu yatırım büyüklüğü, dünyada resmi olarak bilinen 50 ülkenin yıllık bütçesinden daha büyüktür. Bu projemiz, otoyol anlamında, bu kapsamda dünyada en büyük projeler arasında hatta birinci olma özelliğini taşımaktadır" dedi.


Kartal, fiziki gerçekleşme oranlarının, Bursa'ya kadar olan kesimde yüzde 46, projenin tümünde ise yüzde 36 olduğu bilgisini verdi. Bursa'ya kadar olan bölümün en geç 2015 yılı sonunda bitirilmesinin hedeflendiğini aktaran Kartal, "Orhangazi çıkışına kadar köprü dahil mutlaka bitiriyoruz. Bursa'ya kadar 83 kilometrelik kesimin tamamının bitirilmesi planlanmış, programlanmış olup çalışmalar bu doğrultuda devam ediyor" diye konuştu.


Günlük 4 milyon dolar harcanıyor


Karaloğlu da projenin, ülkeyi heyecanlandıran bir yatırım olduğuna dikkati çekti. Çalışmalarda hiçbir sorun yaşanmadığına işaret eden Karaloğlu, "Proje, planlandığı gibi hatta planlananın ötesinde, önünde devam ediyor. Proje için günlük 4 milyon dolar harcanıyor" ifadesini kullandı.


Türkiye'nin, kamu bütçesinden tek kuruş harcamadan, bir hizmet projesine günlük 4 milyon dolar harcayabildiğini bildiren Karaloğlu, "Bu, 8 milyon lira demek. Büyük rakamlar bunlar" değerlendirmesinde bulundu.


Projenin sağlayacağı getirilerin önemine değinen Karaloğlu, uluslararası bir değerlendirme kuruluşunca etki analizi yapılmasına devam edildiğini aktardı. Söz konusu kuruluşun, ekim ayında rapor hazırlayıp kendilerine sunacağını söyleyen Karaloğlu, şöyle konuştu: "Otoyol, Bursa'ya ne sağlayacak? Bursa'da sanayi üzerinde nasıl bir baskı oluşturacak? Çevre konusunda nasıl bir risk oluşturacak? Turizmimizi nasıl etkileyecek? Bütün bu konularla ilgili uluslararası bir firma çalışmalarına devam ediyor. Ekim ayında inşallah o raporu kamuoyuyla paylaşacağız. Niye bunu yaptırıyoruz? Bu otoyolun kentimize getireceği ekstra yükler konusunda kent yöneticileri olarak hazırlıklı olmazsak emin olun bundan istifade etmek yerine kentimiz zarar görebilir. Hazırlıklı olmak istiyoruz. Bu otoyolun sağlayacağı avantaja da dezavantaja da kentimizin hazırlıklı olması lazım."


Karaloğlu ve beraberindekiler daha sonra otoyol güzergahındaki (Selçukgazi Tüneli, Orhangazi, Samanlı Tüneli, Altınova) yapım çalışmalarını, asma köprü için ankraj blokları ve denizdeki kule inşaatını inceleyerek, Hersek Asma Köprü ile Dilovası şantiyelerinde yüklenici firma yetkililerden bilgi aldı.


Projenin detayları


"İstanbul-Bursa-İzmir (İzmit Körfez Geçişi ve Bağlantı Yolları Dahil Otoyolu Yap-İşlet-Devret Projesi"nin uzunluğu, 384 kilometre otoyol ve 49 kilometre bağlantı yolu olmak üzere 433 kilometre olarak hesaplandı. Proje, Anadolu Otoyolu üzerindeki Gebze Köprülü Kavşağı'ndan Ankara yönüne yaklaşık 2,5 kilometre sonra teşkil edilecek bir köprülü kavşakla (2x5 şeritli) başlayıp İzmir Çevre Yolu üzerindeki mevcut Otogar Kavşağı'nda sona eriyor.


Yapımına devam edilen 252 metre kule yüksekliği ve 35,93 metre tabliye genişliğine sahip, bin 550 metre orta açıklığı ve toplam 2 bin 682 metre boyuyla dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüleri arasında 4'üncü sırada yer alan İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsü çalışmalarında, Kuzey ve Güney Ankraj Bölgesinde ankraj bloğu kazı çalışmaları tamamlandı, beton imalatı ise devam ediyor.


Köprünün kule keson temelleri, iki aşamalı çalışma sonucu bitirildi. Nihai konumlarına yerleştirilen kule temellerinde, kule ankraj kaidesi ve bağ kirişi imalat çalışmaları sona erdi. Asma köprü çelik kule blokları montajına 8 Temmuz'da başlandı. Montaj çalışmalarında, deniz seviyesinden itibaren 80 metreye ulaşıldı. Tabliye, ana kablo çelik imalat ile özel köprü elemanları imalat çalışmaları, iş programına uygun olarak devam ediyor.


Samanlı Tüneli'nde her biri 3 bin 510 metre olan iki tüpte kazı çalışmaları bitti ve tünel kemer betonu çalışmalarında yüzde 94 seviyesine ulaşıldı.


Selçukgazi Tüneli'nde, bin 250'er metrelik iki tüpün giriş ve çıkış portallerindeki kazık imalatları tamamlanarak tünel kazılarına başlandı ve 22 metre ilerleme sağlandı.


Belkahve Tüneli'nde, bin 610'ar metre uzunluğundaki iki tüpün giriş ve çıkış bölümlerinde 4 aynada tünel kazıları sürüyor. Burada da 860 metre ilerleme elde edildi.


Proje kapsamında 253 metre uzunluğundaki Kuzey Yaklaşım Viyadüğü, başlık kirişi seviyesinde tamamlandı ve bin 380 metrelik Güney Yaklaşım Viyadüğünde elevasyon ve tabliye montajı sürüyor. Betonarme viyadüklerde, Gebze-Bursa kesiminde 12, Kemalpaşa Ayrımı-İzmir kesiminde iki olmak üzere 14 viyadükte çalışmalar hızla ilerliyor.



TOKİ Haber