Ulaşım

İstanbul-Bursa-İzmir otoyolu ekonomik etki analizi tamamlandı!

Bursa Eskişehir Bilecik Kalkınma Ajansı (BEBKA), ülkemizin en büyük ulaşım yatırımları arasında yer alan İstanbul-Bursa-İzmir otoyolunun ekonomik etki analizi çalışmasını tamamladı. .

Analiz sonuçlarıyla ilgili BEBKA’dan yapılan açıklamada, “Türkiye ekonomisinde üretilen katma değerin yarısından fazlasının elde edildiği bu coğrafyada önemli bir bağlantı koridoru oluşturacak bu otoyolun, bulunduğu güzergah üzerindeki mesafeleri ve ulaşım sürelerini önemli ölçüde kısaltırken, bölgede üretkenlik artışına ve ekonomik gelişmeye katkı sağlaması beklenmektedir” denildi.

Analizde, İstanbul-Bursa etabının 2016 yılında, İzmir-Bursa etabının ise 2019 yılında tamamlanarak hizmete açılması planlanan otoyolun getireceği ulaşım kolaylığı ile birlikte, mevcut durumda 2,5-3 saat süren İstanbul-Bursa arası ulaşım süresinin 1 saate, 8-10 saat süren İstanbul-İzmir arası ulaşım süresinin 3,5-4 saate ineceği öngörüsü hatırlatıldı.

BEBKA önderliğinde yürütülen çalışmanın, otoyolun inşasının tamamlanacağı öngörülen 2017 yılı ile bu çalışma kapsamında hedef yıl olarak belirlenen 2030 yılı arasını kapsadığı ifade edildi. Otoyol inşaatının ulusal ekonomide ortaya çıkaracağı etkiler ve otoyolun kullanıma açılması ile bölge ekonomisinde ve bölge için kilit sektörler olan otomotiv, tekstil ve turizm sektörlerinde ortaya çıkabilecek ekonomik etkilerin incelendiğini belirtti.

Rapor kapsamında yapılan araştırma ve analizlerde, otoyolun hizmete açılması ile 2017-2030 yılları arasında otoyolun bölge ekonomisine yıllık ortalama 4 milyar TL, üretime de 2 milyar TL katkı yapacağı, bu sayede 11 bin 400 kişiye istihdam sağlanacağı tahmin edildiği belirtildi.

BEBKA’nın analizi şöyle devam ediyor:

“Sektörel olarak incelendiğinde bölge genelinde önemli bir istihdam ve katma değer sahibi olan otomotiv sektörünün, 2017-2030 yılları arasında bölge içinde yıllık ortalama yüzde 6 seviyesinde ilave bir büyüme kaydedeceği tahmin edilmektedir. Bu büyüme, yıllık 30 bin kadar motorlu aracın üretimi anlamına gelmektedir. Benzer bir durum incelenen diğer bir sektör olan tekstil için de geçerlidir. Otoyol’un hizmete açılması ile birlikte 2030 yılına kadar tekstil sektöründe, yıllık ortalama 600 milyon TL ilave ekonomik hasıla ve sektörde bin 240 kişi civarında bir istihdam artışı sağlanması beklenmektedir. Ayrıca yine tekstil sektöründeki büyümeye paralel olarak sektörün tedarik zincirinde de 2 bin 140 kişi dolayında istihdam artışı öngörülmektedir. Bölgemiz açısından diğer bir kritik sektör olan turizm sektörünün, otoyolun katkısı ile birlikte yıllık ortalama 590 bin ilave yerli ve yabancı ziyaretçi ile destekleneceği, sektörde bin 960 kişilik ilave istihdam artışı, turizm sektöründeki büyümeye paralel olarak sektörün tedarik zincirinde de 2 bin 40 kişi ilave istihdam olabileceği öngörülmektedir.”


Milliyet