Ulaşım

İstanbul raylı sistem inşasında dünyada bir numara!

17 farklı raylı sistem inşaatının devam ettiği İstanbul, "aynı anda en fazla raylı sistem inşaatının devam ettiği şehirler" sıralamasında dünyada birinci sırada yer alıyor...

Uluslararası Toplu Taşımacılar Birliği'nin (UITP) verilerine göre, 17 farklı raylı sistem inşaatının devam ettiği İstanbul, "aynı anda en fazla raylı sistem inşaatının devam ettiği şehirler" sıralamasında dünyada birinci sırada yer alıyor.

İstanbul Büyükşehir Belediyesinden yapılan açıklamaya göre, İstanbul'un dört bir yanında metro, tramvay, füniküler olmak üzere 17 farklı raylı sistem hattında çalışmalar sürüyor.

Toplam 221,7 kilometre uzunluğa sahip bu hatlardan 13'ü İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 4'ü ise Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yapılıyor. Uluslararası Toplu Taşımacılar Birliği'nin (UITP) verilerine göre bu özelliğiyle İstanbul, aynı anda en fazla raylı sistem hattının yapıldığı şehirler sıralamasında dünyada birinci sırada yer alıyor.

Yapımı devam eden hatlar tamamlandığında İstanbul'daki raylı sistem hat uzunluğu 2 kat artarak toplam 454 kilometreye çıkacak. İstanbullu, metroyla her yere ulaşacak.

İstanbu'da 1994 yılına kadar raylı sistem hat uzunluğu toplam 28,05 kilometre olarak açıklandı. Son 25 yılda İstanbul Büyükşehir Belediyesine kazandırılan vizyon ve hizmet anlayışıyla raylı sistem hat uzunluğu toplam 233,05 kilometreye ulaştı.

Her gün milyonlarca İstanbullu'nun hizmetinde olan raylı sistem hatlarının daha da yaygınlaştırılması için şehrin dört bir yanında aynı anda 17 farklı hatta çalışmalar hızla devam ediyor.

Yapımı süren en fazla raylı sistem projesi İstanbul'da dünyada toplu taşımacılık sektörünün en seçkin kuruluşlarından biri olan UITP, dünyada toplu taşımacılığa dair tüm çalışmaları yakından takip ediyor ve kayıt altına alıyor

UITP'nin verilerine göre dünyada yapımı süren raylı sistem hatları incelendi. Buna göre, 17 farklı raylı sistem çalışmalarının sürdüğü İstanbul'un, "aynı anda en fazla raylı sistem inşaatının devam ettiği şehirler" sıralamasında dünyada birinci sırada olduğu belirlendi.

Dünya genelinde en fazla raylı sistem inşaatının sürdüğü ilk 5 şehir şu şekilde:

1. Türkiye              İstanbul        17 proje               221,7 km

2. Çin                    Hangzhou      8 proje                234,3 km

3.  S. Arabistan     Riyad             5 proje                146,3 km

4.  Hindistan          Kolkata          5 proje                  87,1 km

5.  G. Kore            Seul               5 proje                  61,9 km 

İstanbul'un dört bir yanında 17 farklı raylı sistem hattında çalışmalar eş zamanlı olarak sürüyor.

Metro, tramvay ve füniküler sistemlerinin bulunduğu, toplam 221,7 kilometre uzunluğa sahip.

Bu hatlardan 13'ü İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından, 4'ü ise Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından hayata geçiriliyor. Faaliyette bulunan 233,05 kilometrelik raylı sistem hattına göre değerlendirildiğinde yeni projelerin tamamlanmasıyla bölgede raylı sistem uzunluğu yaklaşık 2 kat artış göstererek 454 kilometreye ulaşacak.

Buna göre İstanbullulara daha hızlı, konforlu ve kesintisiz toplu ulaşım imkanı sunacak.

- İki ayrı hatta çalışmalar bitti, test sürüşleri başladı

Yapımı süren projelerden olan Mahmutbey-Mecidiyeköy Metro Hattı'nın inşaat, elektrik-elektromanyetik işleri, ince işçilikleri tamamlandı. Araçlar raylara indirildi. İstanbul'un ikinci sürücüsüz metrosu olacak bu hatta test sürüşlerine başlandı. Hattın, bu yıl sonunda istanbulluların hizmetine açılması hedefleniyor.

Eminönü-Eyüpsultan-Alibeyköy Tramvay Hattı'nda da inşaat, elektrik-elektromanyetik işleri, ince işçilikleri tamamlandı.

Araçlar raylara indirildi. Türkiye'nin ilk yerden enerji beslemeli katenersiz tramvay hattı olacak bu proje ile 1 yılda hizmete açılması hedefleniyor.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından yapımı süren hatlar şu şekilde:

"Eminönü - Eyüpsultan - Alibeyköy tramvay hattı, Mahmutbey - Mecidiyeköy metro hattı, Mecidiyeköy - Kabataş metro hattı, Ataköy - Basın Ekspres - İkitelli metro hattı, Dudullu - Bostancı metro hattı, Rumeli Hisarüstü - Aşiyan füniküler hattı, Kaynarca - Pendik - Tuzla metro hattı, Çekmeköy - Sultanbeyli metro hattı, Ümraniye - Ataşehir - Göztepe metro hattı, Bağcılar (Kirazlı) - Küçükçekmece (Halkalı) metro hattı, Başakşehir - Kayaşehir raylı sistem hattı, Mahmutbey - Bahçeşehir - Esenyurt metro hattı, Sarıgazi - Taşdelen - Yenidoğan metro hattı." 

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nca yapımı süren hatlar ise Gayrettepe - İstanbul Havalimanı metro hattı, Sabiha Gökçen Havalimanı - Kaynarca merkez metro hattı, Bakırköy (İDO) - Kirazlı metro hattı, Halkalı - Arnavutköy- İstanbul havalimanı metro hattı.

- İstanbul, sürücüsüz metroda Avrupa'nın birincisi olacak

Ayrıca yapımı süren metro projelerinin 9'u sürücüsüz metro sistemi ile inşa ediliyor.

Bunlar; Dudullu - Bostancı metro hattı, Halkalı - Arnavutköy - İstanbul Havalimanı metro hattı, Mahmutbey - Mecidiyeköy - Kabataş metro hattı, Ümraniye - Ataşehir - Göztepe metro hattı, Sarıgazi - Taşdelen - Yenidoğan metro hattı, Çekmeköy - Sultanbeyli metro hattı, Mahmutbey - Mecidiyeköy metro hattı, Mecidiyeköy - Kabataş metro hattı, Mahmutbey - Bahçeşehir - Esenyurt metro hattı.

Türkiye'nin ilk sürücüsüz metrosu olan Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy-Sancaktepe hattı da dahil edildiğinde yeni hatlarla birlikte İstanbul'da sürücüsüz metro hattı sayısı 10'a ulaşacak.

Bu özelliği ile İstanbul, sürücüsüz metro sistemlerinde Avrupa'nın birincisi, dünyanın üçüncüsü olması planlanıyor.

Metro taşımacılığına sahip son teknoloji olan sürücüsüz metro sistemleri dünyada en fazla ilgi gören toplu taşımacılık sistemi olmayı başardı.
 

İstanbul raylı sistem haritası 2019!