Ulaşım

İstanbul Yeni Havalimanı'nın proje alanı San Marino'dan büyük!

Ulaştırma Bakanı Arslan, "İstanbul Yeni Havalimanı'nın yaratacağı ilave hanehalkı gelirinin yaklaşık 4 milyar dolar olacağı, Türkiye'nin ulusal ekonomisine katkısının da milli gelirinin yüzde 4,2-4,9 arasında olacağı raporun sonuçlarından çıkmakta." dedi.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, İstanbul Yeni Havalimanı'nın ekonomiye sağlayacağı katkılara ilişkin, "İstanbul Yeni Havalimanı'nın yaratacağı ilave hanehalkı gelirinin yaklaşık 4 milyar dolar olacağı, Türkiye'nin ulusal ekonomisine katkısının da milli gelirinin yüzde 4,2-4,9 arasında olacağı raporun sonuçlarından çıkmakta." dedi.


Arslan, Ekonomi ve Dış Politika Araştırma Merkezi (EDAM) tarafından hazırlanan "İstanbul Yeni Havalimanı Ekonomik Etki Analizi" sonuçlarını, İstanbul Yeni Havalimanı şantiyesinde düzenlediği basın toplantısında açıkladı.


Havalimanının inşaatında kar-kış, gece-gündüz demeden çalışmaların sürdürüldüğünü ifade eden Arslan, havalimanında şu anda 22 bin 500 kişinin çalıştığını, bu rakamın geçen yıl 23 binin üzerine çıktığı zamanlar olduğunu, süreç ilerlediğinde, haziranda çalışan sayısının 30 binin üzerine çıkacağını, bu şekilde havalimanının 2018'in ilk çeyreğine yetiştirileceğini bildirdi. 


Havalimanında Türkiye'nin 2023 ve 2053 hedeflerine ulaşması için gereken altyapı ihtiyaçlarının esas alındığını belirten Arslan, uluslararası hava taşıma sektörünün son 10 yılda yıllık ortalama yüzde 5,6 büyüdüğünü, bu rakamın Türkiye'de yıllık yaklaşık yüzde 14 olduğunu, 2002'de 2,2 milyar dolar olan sektör büyüklüğünün 2015 sonu itibarıyla 23,4 milyar dolara ulaştığını, aynı dönemde istihdamın da 3 katına çıktığını, sektörde yakalanan bu ivmenin gelecek yıllarda devam edeceğinin tahmin edildiğini söyledi.


Geçen yıl havacılıkta yolcu sayısının iç ve dış hatlar olmak üzere 174 milyona ulaştığını bildiren Arslan, "Beklentimiz, 2018 sonlarında bu rakamın 230 milyonun üzerine çıkacağı yönünde... Ayrıca, İstanbul havalimanları Avrupa'nın en çok büyüyen ilk 3 havalimanı arasında." dedi. 


Arslan, İstanbul'un, ilave bir hizmet kapasitesi oluşturacak şekilde yeni bir topla-dağıt-işle-aktar (hub) havalimanına kavuşmasının söz konusu ivmenin devam ettirilmesini sağlayacağını ve bunun gerekli olduğunu vurguladı.


- "Dünyanın en büyük yap-işlet-devret projesi"

Ahmet Arslan, İstanbul Yeni Havalimanı'ndan 350 destinasyona uçuş gerçekleştirileceğini ve projenin birinci etap yatırımlarının devam ettiğini belirterek, "Burası hizmete girdiğinde 90 milyon yolcuya hizmet verebilecek." dedi.


Arslan, havacılıkta yaşanacak gelişmelerle ilk etabın 90 milyon yolcuya yaklaşmasından sonra hedeflerinin diğer etaba başlamak olduğunu ve kapasiteyi 150 milyona çıkarmayı istediklerini, kapasitenin 200 milyona kadar yolcuyu kaldırabileceğini söyledi.


Havalimanı için öngörülen yatırım bedelinin 10,2 milyar avro olduğunu bildiren Arslan, "Yaklaşık 25 milyar avroluk da bir kira geliri elde etmiş olacak. Hem yatırım hem kira geliri itibarıyla dünyanın en büyük yap-işlet-devret projesini gerçekleştirmiş olacağız." dedi.


- "Proje alanı San Marino'dan büyük"

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Arslan, inşa edilen 1 milyon 300 bin metrekarelik terminal binasının kapalı alanının 5 adet Empire State binası alanına denk geldiğini belirterek, şunları kaydetti: 


"Havalimanı toplam proje alanı San Marino ülkesinin yüz ölçümünden daha büyük. 3,5 milyon metrekarelik birinci etap toplam inşaat alanı Monako'nun toplam alanının 1,7 katına, terminal binasında kullanılacak 1,2 milyon metreküp beton Empire State binasının hacminin 1,4 katına, terminal binası inşaatında kullanılacak 180 bin donatı miktarı Eyfel Kulesi'nin metal yapısının 24 katına, terminal binasının 450 bin metrekarelik çatısı Roma Collosseum alanının 23 katına eşittir."


Havalimanının tüm fazları tamamlandığında her türlü uçak tipinin operasyonuna uygun toplam 6 bağımsız pisti, 16 taksi yolu ve 500 uçak park kapasitesi olacağını bildiren Arslan, havalimanında kendi aralarındaki ulaşım raylı sistemle gerçekleştirilecek 3 ayrı terminal binası, 280 akıllı yolcu köprüsü, 3 teknik blok ve hava trafik kontrol kulesinin bulunacağını, toplam 4,5 milyon metrekare büyüklüğünde apron, şeref salonu, kargo ve genel havacılık terminali ve devlet konuk evi olacağını anlattı. 


Arslan, proje kapsamında yapılacak otoparklar, duty free alanı, oteller, mağazalar, ibadethaneler ve diğer sosyal donatı alanlarına da değindi.


- "Havacılık sektörüne yapılan yatırımın ekonomiye doğrudan ve dolaylı etkileri var"

Ahmet Arslan, İstanbul Yeni Havalimanı'nın oluşturacağı doğrudan istihdamın 100 bin kişi olacağını belirterek, havacılık sektörüne yapılan yatırımın ekonomiye doğrudan, dolaylı ve tetikleyici etkisinin bulunduğunu kaydetti. 


İngiltere'de yapılan bir araştırmaya göre, hava yolu taşımacılığındaki koltuk kapasitesinde yüzde 10'luk bir artışın kısa vadeli ekonomik büyümede yüzde 1'lik bir artışa yol açtığını vurgulayan Arslan, hava trafik yoğunluğu 10 milyonu geçen havalimanlarında, her 1000 birimlik artışın havalimanı hizmetleri ile bağlantılı olarak yüzde 0,85 ilave istihdam yarattığını söyledi. 


Arslan, Amsterdam Schiphol Havalimanı'nın Hollanda'nın GSYH'sine her yıl 26 milyar avrodan fazla katkı sağladığını ve havalimanında yaklaşık 65 bin kişinin istihdam edildiğini bildirdi. 


- Turizm sektörüne de katkı sağlayacak 

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Arslan, Avrupa Hava Seyrüsefer Güvenliği Örgütü (Eurocontrol) verilerinden istifade ederek İstanbul Yeni Havalimanı'nın ekonomiye sağlayacağı etki konusunda bazı senaryolara çalıştıklarını belirterek, konuşmasını şöyle sürdürdü:


"İstanbul Yeni Havalimanı'nın doğrudan ve dolaylı olarak yaratacağı istihdamın 2025 yılı için 195 bin ila 225 bin kişi aralığında olacağı öngörülüyor. Doğrudan ve dolaylı yaklaşık 200 bin kişiye istihdam sağlanacak. Yine yaratacağı ilave hanehalkı gelirinin yaklaşık 4 milyar dolar olacağı, Türkiye'nin ulusal ekonomisine katkısının da milli gelirinin yüzde 4,2-4,9 arasında olacağı raporun sonuçlarından çıkmakta."


Özellikle Hollanda'dan verilen örneklere bakıldığında, bu rakamların üzerine rahatça çıkılabileceğinin görüldüğünü de ifade eden Arslan, havalimanının turizm sektörüne katkısına değinirken de, 90 milyon yolcunun yüzde 10'unun turist olduğu ve bu ziyaretçilerin kişi başına 700 dolar harcama yaptığı düşünüldüğünde, ülke ekonomisine yine ciddi katkılar sağlanacağını vurguladı. 


- "Yüzde 40'ı bitti"

Ahmet Arslan, hava yolu yük taşımacılığının gelişmesinin yüksek katma değerli ürünlerin ihracatını da kolaylaştıracağını ifade ederek, İstanbul Yeni Havalimanı'nın kara yolları ve raylı sistemlerle donatılacağını, buraya ulaşımın kolaylaştırılacağını söyledi.


Havalimanının kentin dönüşümünü de sağlayacağını dile getiren Arslan, şu değerlendirmelerde bulundu:


"İstanbul Yeni Havalimanı'nın dünyayı Türkiye'ye, Türkiye'yi de dünyaya bağlayacak perçinleri kuvvetlendirmesi, Türkiye'nin hem bir köprü ve hem de bir merkez niteliği kazanmasına olumlu etki edeceği kaçınılmazdır. Bu etkinin, yönetilmesi zaruri jeopolitik tepkileri oluşturacağı ve bu çerçevede İstanbul Yeni Havalimanı'nın küresel politikanın dinamiklerinden etkilenmesi beklenmelidir. Son tahlilde İstanbul Yeni Havalimanı, en başta da belirttiğim üzere Türkiye'nin önümüzdeki 50 yıllık büyüme hikayesinin itici güçlerinden biri olacaktır."


Arslan, havalimanı inşaatının yüzde 40'ının bittiğini de sözlerine ekledi.


Bu arada, Bakan Arslan, havalimanı inşaatının son durumu ile ilgili yetkililerden bilgi aldı. 


AA


Haber Akşam'da şu şekilde yer aldı


Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Ekonomi ve Dış Politika Araştırma Merkezi (EDAM) tarafından hazırlanan “İstanbul Yeni Havalimanı Ekonomik Etki Analizi” sonuçlarını, İstanbul Yeni Havalimanı şantiyesinde düzenlediği toplantıda açıkladı. Rapora göre, yeni havalimanı 2025 yılında 225 bin kişiye istihdam sağlayacak.  Havalimanının Türkiye ekonomisine katkısının ise GSMHH’nın yüzde 4.9’u yani 73 milyar TL olması öngörülüyor.


Hanehalkı için 4.4 milyar $

Aslan, “”İstanbul Yeni Havalimanı’nın doğrudan ve dolaylı olarak yaratacağı istihdamın 2025 yılı için 195 bin ila 225 bin kişi aralığında olacağı öngörülüyor. Doğrudan ve dolaylı yaklaşık 200 bin kişiye istihdam sağlanacak. İstanbul Yeni Havalimanı’nın yaratacağı ilave hanehalkı gelirinin yaklaşık 4.4 milyar dolar olacağı, Türkiye’nin ulusal ekonomisine katkısının da milli gelirinin yüzde 4.2-4,9 arasında olacağı raporun sonuçlarından çıkmakta” dedi.


Havalimanının inşaatında kar-kış, gece-gündüz demeden çalışmaların sürdürüldüğünü ifade eden Arslan, havalimanında şu anda 22 bin 500 kişinin çalıştığını, bu rakamın geçen yıl 23 binin üzerine çıktığı zamanlar olduğunu, Haziran’da çalışan sayısının 30 binin üzerine çıkacağını, bu şekilde havalimanının 2018’in ilk çeyreğine yetiştirileceğini bildirdi.


Yüzde 40’ı bitti

ÜÇÜNCÜ havalimanı için öngörülen yatırım bedelinin 10.2 milyar euro olduğunu bildiren Bakan Ahmet Arslan, şöyle devam etti: “Yaklaşık 25 milyar euroluk da kira geliri elde etmiş olacak. Hem yatırım hem kira geliri itibarıyla dünyanın en büyük yap-işlet-devret projesini gerçekleştirmiş olacağız.”  Arslan, havalimanı inşaatının yüzde 40’ının bittiğini de sözlerine ekledi.


Akşam


Haber Milliyet'te şöyle yer aldı


Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, 3'üncü havalimanında incelemelerde bulundu


Hızla devam eden 3'üncü havalimanı inşaatının ilk bölümün yüzde 40’lık kısmı tamamlandı. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, 3'üncü havalimanı şantiyesinde yaptığı açıklamada, “Bu proje 1 milyon 300 bin metrekarelik bir kapalı terminal binasına sahip, bu 5 adet Empire State binasına eşdeğer” dedi. 



Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, 3'üncü havalimanı şantiyesinde incelemelerde bulundu. 3’üncü havalimanında 3 vardiya esasına göre 22 bin 500 kişinin çalıştığını belirten Bakan Arslan, ”Geçen yıl, 2016 yılında 23 binin üzerine çıktığı zamanlar oldu. Haziran ayı gibi 30 bin çalışanın üzerine çıkacağız. 30 çalışanın üzerine çıkmalıyız ki bu büyüklükteki bir havalimanını, özellikle 2018’in ilk çeyreğinde birinci fazıyla insanımızın hizmetine, ülkemizin hizmetine sunmuş olabilelim. Uluslararası havacılık sektöründe hava taşımalarında son 10 yılda dünyada ortalama büyüme yaklaşık yüzde 5.6. Ancak ülkemizin son 10 yılındaki büyüme yıllık ortalama yüzde 14. Ülkemizde 2002 yılında sektörün özellikle finansal büyüklüğü 2 milyar dolar mertebelerindeyken, 2015 sonu itibari ile 23.4 milyar dolar mertebesine gelmiş. Yaklaşık 11-12 katı. İç-dış hat toplam yaklaşık 174 milyon yolcuya hizmet ettik. Ancak bizim beklentimiz, özellikle 1,5- 2 yıllık periyotta yani 2018 sonlarında bu rakamın 230 milyonun üzerine çıkacağı. Tabi hal böyle olunca özellikle ülkemizdeki, İstanbul’daki havalimanlarının Avrupa’da en çok büyüyen ilk 3 havalimanı arasında yer aldığını da vurgulamakta fayda var” diye konuştu.


“DÜNYANIN EN BÜYÜK YAP-İŞLET DEVRET MODELLİ PROJESİNİ GERÇEKLEŞTİRMİŞ OLACAĞIZ"


 “Biz 90 milyon hedefine yaklaştıkça havalimanının kapasitesini arttıracağız” diyen Arslan, “Havalimanının kapasitesinin artışına paralel olarak da yolculuk artış seyrini izleyip nihai kapasiteye gideceğiz. Başlangıçta nihai kapasiteyi oluşturup bir atıl kapasite, bir milli ekonomide kayıp yaşamak istemiyoruz. 150 milyon yolcu kapasiteli bu havalimanında öngördüğümüz yatırım bedeli 10 milyar euronun üzerinde, 10.2 milyar euro. Biz inşallah işletme süresince de 22 milyar euronun üzerinde, yaklaşık 25 milyar dolar euroluk da bir kira geliri elde etmiş olacağız. Böylece de hem yatırım bedeli ile ham elde edilecek kira bedeli ile dünyanın en büyük yap-işlet-devret modelli projesini gerçekleştirmiş olacağız” ifadelerini kullandı.


“5 ADET EMPİRE STATE BİNASINA EŞDEĞER"


Projenin büyüklüğünü dünyadaki yapılardan örnekler ile ifade eden Bakan Arslan, “Bu proje 1 milyon 300 bin metrekarelik bir kapalı terminal binasına sahip. Bunun 5 adet Empire State binasına eşdeğer olduğunu bir kıyaslama açısından sizlerle paylaşmak isterim. Havalimanının toplam proje alanı San Marino ülkesinin yüzölçümünden daha büyük. 3 buçuk milyon metrekarelik 1’inci etap toplam inşaat alanı Monako’nun 1.7 katı. Terminal binası inşaatında 180 bin ton donatı malzemesi kullanmış olacağız ki bu Eyfel Kulesi’nde kullanılan metalin yaklaşık 24 katı. Terminal binasının 450 bin metrekarelik çatısını Roma Collesium alanının yaklaşık 23 katı. İstanbul yeni havalimanının doğrudan ya da dolaylı olarak oluşturacağı istihdamın 2015 yılı için 195 bin ile 225 bin aralığında olacağı öngörülüyor. Yine oluşturacağı ilave hane halkı gelirinin yaklaşık 4 milyar dolar olacağı, Türkiye’nin ulusal ekonomisine katkısının da milli gelirin yüzde 4’ü mertebesinde olacağı raporun sonuçlarında çıkmakta” ifadelerini kullandı.


“BATAKLIKLARI, ÇUKURLARI DOLDURARAK DÜNYANIN EN MODERN, EN BÜYÜK, EN İYİ HAVALİMANINI ORTAYA ÇIKARIYORUZ”


"İşimiz kolay değil" diyerek sözlerini devam ettiren Arslan, “Kömür ocaklarının ve kömür yataklarının olduğu yerlerdeki bataklıkları, çukurları doldurarak dünyanın en modern, en büyük, en iyi havalimanını ortaya çıkarıyoruz. İnşallah 2018’in ilk çeyreğinde de insanımızın hizmetine sunacağız. Dolayısıyla böyle bir ortamda bu şartlarda çalışmanın ne kadar zor olduğunu bilen Sayın Başbakanımızın ifadesi ile amele bir bakan olarak bu çalışmaların ne kadar zor olduğunu biliyorum ama bizim işimiz, bizim görevimiz Sayın Cumhurbaşkanımızdan, Sayın Başbakanımızdan gördüğümüz, öğrendiğimiz, elbette ki zor olabilir ama önemli olan zorlukların üstesinden gelmektir. Dün akşam İzmir’de de menfur bir olay yaşadık. Orada da şehit verdiğimiz 2 kardeşimiz var, onlara da rahmet diliyorum, ailelerine ve ülkemize başsağlığı diliyorum. Biz yürümeye devam edeceğiz. Her kim ne yapmaya çalışırsa çalışsın” dedi.


Basın açıklaması ve incelemeler esnasında Bakan Aslan’a İGA Havalimanı İşletmesi İcra Kurulu Başkanı Hüseyin Keskin, İGA Havalimanı İnşaat CEO'su Yusuf Akçayoğlu, İGA Havalimanı Yönetim Kurulu Üyeleri Mehmet Cengiz, Cemal Kalyoncu, Sezai Bacaksız, Celal Koloğlu, Nazif Koloğlu, Mehmet Nazif Günal eşlik etti. Basın açıklaması sonrasında protokol üyeleri ile birlikte Bakan Arslan, basın mensupları ile birlikte ana terminal binasını gezdi. Yapımı devam eden 3'üncü havalimanı inşaatının ilk bölümünün yüzde 40’lık kısmının tamamlandığı belirtildi. 

 

Milliyet



Haber Sabah'ta şöyle yer aldı


Yüzde 40’ı biten İstanbul Yeni Havalimanı’nın yaratacağı ek hanehalkı gelirinin 4 milyar dolar olacağını belirten Bakan Ahmet Arslan, Atatürk Havalimanı’nın da kademeli olarak kapatılacağını söyledi

Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, yapımı devam eden İstanbul Yeni Havalimanı'nın (İYH) Türkiye'nin önümüzdeki 50 yıllık büyüme hikâyesinin itici güçlerinden biri olacağını belirterek küresel politikaların dinamiklerini de etkileyeceği söyledi. İYH inşaat alanında incelemelerde bulunan Arslan, gelinen son nokta ve İstanbul Ekonomi ile Ekonomi ve Dış Politika Araştırma Merkezi tarafından hazırlanan İYH Ekonomik Etki Analiz Raporu'nun sonuçlarını açıkladı. Havalimanın şu ana kadar yüzde 40'nın tamamlandığını belirten Arslan, 3 vardiya esasına göre 22 bin 500 kişinin çalıştığını, hazirandan itibaren çalışan sayısının 30 bini aşacağını söyledi. Amsterdam'daki Schiphol Havalimanı'nın Hollanda'nın gayri safi yurtiçi hasılasına her yıl 26 milyar euro katkı, 65 bin kişiye istihdam, Paris'teki Charles de Gulle Havalimanı'nın ise 23 milyar dolar ve 180 bin kişiye istihdam sağladığını kaydeden Arslan "Eurocontrol verilerine göre İYH 2018'de hizmete girerken 100 bin kişiye istihdam sağlayacak. Yaratacağı ilave hane halk geliri yaklaşık 4 milyar, Türkiye'nin ulusal ekonomisine katkısı ise milli gelirin yüzde 4'ü" dedi.

EN BÜYÜK YİD OLACAK

Büyük gövdeli uçakların iniş ve kalkış yapacağı 2 pist ve 90 milyon yolcu kapasiteli terminal binasından oluşan ilk etabın 2018'in ilk çeyreğinde açılacağını belirten Arslan, 150 havayolu şirketinin 350'nin üzerinde destinasyona uçuş yapacağını kaydetti. Arslan, "10.2 milyar euroluk yatırım ve 25 milyar euroluk kira bedeli ile dünyanın en büyük yap-işlet-devret (YİD) modelli projesi olacak" dedi.


2018'DE HEDEFİMİZ 230 MİLYON YOLCU

Uluslararası havacılık sektörünün dünyada son 10 yılda yüzde 5.6 olan büyüme oranının Türkiye'de ortalama yüzde 14 olduğuna dikkat çeken Arslan, "Türkiye'de sektörün büyüklüğü 2015 sonu itibarıyla 23.4 milyar dolara ulaştı. Bu ivme önümüzdeki yıllarda devam edecek. Geçen yıl iç-dış hat toplam 174 milyon yolcuya hizmet ettik. 2018'de bu rakamın 230 milyonun üzerine çıkmasını bekliyoruz" diye konuştu.


OSMANGAZİ GEÇİŞLERİ YÜZDE 30 ARTTI

Kanal İstanbul ile ilgili olarak da konuşan Arslan şu bilgileri verdi: "Projenin finans modelini kurgulamaya çalışıyoruz. Modern bir şehir kurmayı planlıyoruz. Birçok bakanlık birlikte çalışıyoruz. "Fiyat ayarlaması sonrası Osmangazi Köprüsü'nden geçişlerin yüzde 30 arttığını belirten Arslan, Avrasya Tüneli'nde ise günlük geçişlerin 26 bine ulaştığını, insanlar bağlantı yollarını kullanıldıkça bu rakamın daha da artacağını söyledi.


Atatürk Havalimanı ile İYH'nin birbirine alternatif olmadığını belirten Bakan Ahmet Arslan, "İYH'nin faaliyete geçmesiyle Atatürk Havalimanı da kademeli olarak kapanacak" dedi.


Sabah