Genel

İstanbul'da bir karavan parkı ve kamping alanı açılabilir!

Karavanlarda uzun süreli yaşanabilmesi için, yurt dışında 'karavan parkı' denilen alanlar oluyor. Türkiye'de de Konya Belediyesi'nin Karatay'da açtığı şehir içine yakın bir karavan parkı var ama, diğer büyük şehirlerde böyle alanlar bulunmuyor

İstanbul'da bir karavan parkı ve kamping alanı açılması için, Ulusal Kamp ve Karavan Federasyonu'nun ve federasyon altında çalışan derneklerin çalışmaları olsa da, şimdiye kadar bir sonuç alınamamış.

Bu konuda çalışmaları olan İstanbul Kamp Karavan Derneği Başkanı Cihan çelik, belediyenin ve Turizm Bakanlığı'nın karavan turizmine sıcak bakmadığını söylüyor. çelik 'İstanbul'u çekim merkezi haline getiremezsek, Türkiye'de karavan kültürü gelişemez' diyor ve ekliyor: 'Turizm bakanlığı buna çok soğuk bakıyor. çünkü 'her şey dahil turizmi'nden daha az rant getiriyor.' Belediyelerin kamp alanı açması gerektiğini belirten çelik, 'Siyasi irade bu işi yapmalı, o olmadan mümkün değil' eliyor ve şunları söylüyor: 'İstanbul'da en değerli şey artık arsa. Bu yüzden deniz kenarında böyle yerlerin olması çok zor. Ancak yapılanmaya kapalı arazilerde altyapı yapılırsa, o zaman iyi karavanlarda yaşamak bir alternatif olabilir.'

Karavanların fiyatları, içlerindeki donanıma ve büyüklüklerine göre değişiyor. Arabanın motor gücüne göre alınacak yerli üretim bir çekme karavanın fiyatı 10 bin-50 bin TL arasmda, motokaravanların fiyatı ise 30 bin-100 bin TL arasmda değişiyor. Eğer acele bir karar vermek istemiyorsanız, günlüğü 100-320 TL'ye karavan kiralamanız ve bir süre için karavancılığı denemeniz de iyi olabilir.

Ayda 150 TL aidatla karavan yaşamı

1984 yılından beri karavan kullanan Turhan Sandal, karavanda yaşam için illa kamp alanlarına ihtiyaç olmadığını söylüyor. Sandal, 'Su ve elektrik ihtiyaçları için kamp alanları tercih ediliyor, ancak yeni karavanlarda su depoları, duş ve tuvalet de bulunuyor. Hatta jeneratörü olan karavanlar da üretiliyor. O da yoksa, semt pazarlarında kullanılan seyyar jeneratörlerden de kullanılabilir' diyor.

53 yaşındaki Memduh Köklü, Iveco marka bir kamyoneti karavana dönüştürmüş ve geçen kıştan beri burada yaşıyor. Karavanıyla Ahırkapı'daki Radar Parkı'nda yaşayan Köklü, 'Parka ilk gittiğim zaman 'karavanla kalmak istiyorum, mahsuru var mı' diye sormuştum. Parka bakan güvenlik görevlisi de bir sorun olmadığını söyledi. Böylece burada yaşamaya başladım' diyor. çukurpazar'daki iş yerine bazen bisikletle, bazen de yürüyerek gidip gelen Köklü, karavanda kalmanın kendisi için hiçbir sorun yaratmadığını, aksine bu yaşam tarzının onu çok mutlu ettiğini belirtiyor: 'Benim şu an dünyanın her yerinde villam varmış gibi. Kış mevsiminin verdiği güzelliği daha yakından izüyorum. Kar yağarken başka güzellik, lodosun verdiği yüksek dalgaları izlemenin verdiği ayrı, güzellikler var. Bahçemde köpeğimle ve bölgedeki diğer hayvanlarla da daha yakından ilgileniyorum.'

Köklü parka ayda 150 TL aidat ödeyerek, parktaki elektrik şebekesinden ve sudan yararlandığını belirtiyor. Kışın da infrared ısıtıcı ya da aracındaki Webasto ısıtma sistemini kullanıyor. Köklü, 'Karavanımın kendi banyosu ve tuvaleti var, temiz ve pis su deposu var. Depolar dolunca foseptige döküyorum, denize gitmiyor. Tuvaletin altında kaset gibi bir kutu var, onu dökmek kolay ve temiz. Tek yaşadığım için de depolar hemen dolmuyor zaten' diyor ve ekliyor: 'Benim için şehir içinde doğal yaşam oldu.'

Uydusu yoluyla televizyon izleyen, internet için de bilgisayara takılan 3G modemlerden kullanan Köklü, 'Kendi evimde her ay en az 340 TL masrafım oluyordu. şžimdi sadece 150 TL veriyorum. Yıllık olarak karşılaştırıldığında karavanda yaşam daha ucuza geliyor' diyor. Güvenlik konusunda da Köklü şu ana kadar hiç sorun yaşamamış. Park sakinlerine gece belli bir saate kadar park bekçileri, daha sonra da civardaki çay bahçelerinde çalışan kişiler yardımcı oluyor. Bekar olan Köklü'ye, köpeği Naz da eşlik ediyor.

Karavanda yaşam çok ekonomik

Fotomuhabirlik yapan Sebati Karakurt da, yaklaşık 4 yıl karavanında yaşamış. 'Karavan öğrenciler için, yalmz yaşayanlar için harika bir çözümdür. Ekonomiktir, izolasyonu iyidir, kolay soğur ve kolay ısınır. Hatta solar paneller takarsın, elektriğe de ihtiyacın kalmaz. Arsaya da ihtiyacın yok; ormana çeker orda kalırsın, ormanı satın almaya gerek yok' diyor. Karakurt, İstanbul'daki kamping alanlarının kapanmasınm ardından karavanda yaşamanın zorlaştığını da belirterek, 'Boğaz'da inşaat yapımı yasak olan bir sürü arazi var. Buralarda altyapı ve güvenlik sağlanırsa, kanalizasyon ve su bağlanırsa çok güzel kamping alanlan olabilir' diyor.

N55 Walking Home

Karavanlann gelecek nesli olan bu yapı, göçebe kültürün bağımsızlığından esinlenmiş. N55 tasarım ekibinin eseri olan ve 6 ayağı bulunan karavan, bir arabaya ihtiyaç duymadan kendi kendine ilerleyebiliyor. çeşitli uzunluklardaki bacakları sayesinde, hem yabanıl alanlarda, hem de sokakta ilerleyebiliyorlar. Güneş enerjisi panelleriyle elektrik ve enerji ihtiyacım karşılayan karavan, aynı zamanda yağmur sularım biriktirerek arıtıyor ve yine güneş enerjisiyle ısıtıyor. Güneş enerjisi ve yağmur suyu kolektörlerinin dışında, dışkıyı gübreye çeviren tuvalet, odun sobası ve enerji üretimi için küçük rüzgar değirmenleri de var. 2008'de geliştirilen yürüyen evin henüz seri üretimi yapılmıyor. Prototip aşamasındaki karavan, şimdilik saatte 60 metre ilerleyebiliyor. Gelecekte hızının artırılması planlanırken, altıgen tasarımı sayesinde, birkaç tanesinin bir araya geldiği yaşam birimlerinin de oluşturulması düşünülüyor.

COLIM
Colors Of Life In Motion
Alman tasarımcı Christian Susana, çekme karavanlara yeni bir yorum getiriyor. Motokaravan şeklinde ilerleyen araç, istenildiğinde ayrılabüiyor ve sadece hibrid arabayla da hareket edilebiliyor. Nispeten kısa mesafeli yolculuklar için tasarlanan araç ve karavan, iki kişinin yararlanabileceği şekilde tasarlanmış. Maksimum alan yaratılabilmesi için, yataklar ranza şeklinde, yüksekte yer alıyor. Yaşam alanında katlanabilir masa ve sandalyeler kullanılıyor. Geri kalan her yerde de taşınabilir saklama alanları var.

Mehzeller

İlk kez 2008 yılında üretilmeye başlanan, Avusturya firması Nonstandard'ın ürettiği çekme karavanların her bölümü sipariş üzerine yapılıyor. Müşteriye çeşitli sorular sorularak nasıl bir karavan istediği öğreniliyor ve mimarlardan oluşan bir ekip, istenilen karavanı tasarlıyor. Hareketli parçalar, aksesuarlar ve tentelerin yamnda, karavanın dış görünümü de müşterilerle belirleniyor ve Mehrzeller firması tarafından kullanıcıya özel olarak tasarlanıyor. Firmanın internet adresinden girip istenilen özellikler seçildiğinde, 3 boyutlu bir ömek fotoğraf gösteriliyor ve fiyat da istenilen özelliklere göre belirleniyor.
Hürriyet/Eda UTKU