İstanbul'da harfiyat kazaları arttı!
Kentsel dönüşümle birlikte tüm İstanbulluların kâbusu olan hafriyat kamyonları, trafiğin de katili haline geldi. Dev kamyonların neden olduğu kazalarda bir yılda tam 18 kişi hayatını kaybetti
Kentsel dönüşümle birlikte tüm İstanbulluların kâbusu olan hafriyat kamyonları, trafiğin de katili haline geldi. Dev kamyonların neden olduğu kazalarda bir yılda tam 18 kişi hayatını kaybetti
İstanbul’da son 1 yılda en az 18 kişi hafriyat kamyonlarının karıştığı kazalarda can verdi. Sadece Kadıköy’de yaşanan can kaybı 5. Terör saldırılarını aratmayan can kayıplarının yaşandığı hafriyat kamyonu kazalarını değerlendiren İTÜ İnşaat Fakültesi Ulaştırma Çalışma Grubu öğretim üyelerinden Doç. Dr. Murat Ergün, “Bir kamyonun dönebilmesi için 12-13 metre manevra alanı gerekirken, bu dev kamyonlar 3-5 metrede manevra yapmaya çalışıyor. Şoförün yayayı görme şansı sıfır. Yollar kusurlu, sürücüler kusurlu, denetleyen yok” diyor.
İstanbul’da devam eden kentsel dönüşüm ve kentsel yenileme projeleri, pek çok sorunu da beraberinde getirdi. İstanbul’da 18 ilçede kentsel dönüşüm alanı ilan edilen bin 300 hektar alan bulunuyor.
Ölümlü kazalar arttı
Başta Kadıköy ve Beyoğlu gibi nüfusun yoğun olarak ikamet ettiği ilçelerde ilan edilen riskli alanlar İstanbulluları da yakından etkiliyor.
Kadıköy Kent Dayanışması ilçede her ay yaklaşık 100 binaya inşaat izni verildiğine, birçok mahallenin şantiyeye dönüştüğüne ve kaza riski taşıdığına dikkat çekiyor. Hızla ilerleyen kentsel dönüşüm ve yenileme projeleri, alanlardan çıkan hafriyatı taşıyan kamyonların karıştığı ölümlü kazaları da beraberinde getiriyor. İstanbul’da yıllık 40 milyon metreküp civarında hafriyat çıkıyor. Anadolu Yakası Hafriyatçılar Derneği Genel Sekreteri Asım Gezgin, “Araçların aşırı büyük, şoförlerin deneyimsiz ve eğitimsiz olması, bazı yolların dar olması, maddi olarak zarar etmemek için araçların daha fazla sefer atmasının gerekiyor olması kazaların sayısını arttırıyor” dedi.
Gezgin, “Bir proje hazırladık. Hafriyat taşımacılığını TIR yerine standartları belirlenmiş kamyonlarla yapacağız. Yeni nesil hafriyat araçlarını kullanacak şoförlere eğitim programları uygulayarak şoför hataları ile ilgili kazaları en aza indirmeyi hedefliyoruz” dedi.
3-5 metrede manevra
Kamyonların trafiğe çıkış saatleri yönetmelikçe düzenlenmiş. Sabah 10.00 ile 16.00 arasında trafiğe çıkması gereken araçları günün her saati yolda görmek mümkün. Doç. Dr. Murat Ergün, gündüz saatlerinde trafiğe çıkmaması gereken kamyonların yeterince denetlenmediğini belirterek, “Bir kamyonun dönebilmesi için en az 12-13 metre gerekirken 3-5 metrede manevra yapmaya çalışıyor. Şoförün görme şansı da sıfır. Yollar kusurlu, sürücüler kusurlu, denetleyen de yok” dedi.
Hafriyat kamyonlarının neden olduğu kazalar, vatandaşlarda da ciddi endişe ve tedirginlik yaratırken, İTÜ İnşaat Mühendisliği öğretim üyelerinden ulaştırma planlaması uzmanı Prof. Dr. Haluk Gerçek, ara sokaklarına kadar giren deva kamyonların şehir sakinleri için büyük riskler barındırdığını söyledi.
Sorumsuzca sokakları ve yolları kapatan dev kamyonlar ve beton mikserleri, vatandaşların tepkisini çekiyor.
Milliyet