İstanbul'da kaç tane otogar var?
Şehirler arası yolculuklar gerçekleştiren otobüs firmalarının yer aldığı alanlar "otogar" olarak adlandırılıyor. Peki İstanbul'da kaç tane otogar var? Harem otogarı kalkacak mı? İşte sorularınızın yanıtı...
İstanbul'da kaç tane otogar var?
İstanbul'da Bayrampaşa ve Üsküdar ilçelerinde olmak üzere 2 tane otogar bulunuyor. İstanbul Otogarı olarak adlandırılan Bayrampaşa otogarı; 5 Mayıs 1994 yılında hizmete açıldı. Üsküdar'daki Harem Otogarı ise, 1970'te hizmete girdi. Ancak İstanbul Büyükşehir Belediyesi Başkanı Kadir Topbaş'ın yaptığı açıklamaya göre Harem Otogarı'nın kaldırılacağı hususu gündem konusu.
İstanbul Otogarı (Bayrampaşa)
Kuruluş
1960'larda otobüsçülüğün kalbi Sirkeci ve Laleli'de atarken, 1970 yılından itibaren Anadolu, Trakya ve Uluslararası Otobüs Terminalleri Topkapı'da dağınık olarak hizmet vermeye başladı.
1970 yılında Cemal Ulusoy başkanlığında otobüsçüler örgütlenerek Türkiye Otobüsçüler Cemiyeti'ni kurdu. İlerleyen tarihlerde bu cemiyet, Uluslararası Anadolu ve Trakya Otobüsçüler Derneği (UATOD) adını aldı.
1 Haziran 1987 yılında UATOD üyeleri Avrasya Terminal İşletmeleri A.Ş.'yi (Büyük İstanbul Otobüs İşletmeleri A.Ş.) kurdular. Aynı yılın Aralık ayında UATOD olarak İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı ile bir anlaşma imzalanarak, "Yap, işlet, devret" modeliyle bugünkü Bayrampaşa'da bulunan İstanbul Otogarı'nın yapılıp, işletilmesi kararlaştırıldı.
5 Mayıs 1994 yılında hizmete açılan İstanbul Otogarı, AVRASYA Terminal İşletmeleri A.Ş.tarafından işletilmektedir.
İşletme ve Fiziki Kapasite
1970 yılında Topkapı Otogarı'nda 19 yazıhane mevcutken, bugün bu sayı İstanbul Otogarı'nda 168 yazıhaneye ulaştı.
İstanbul Otogarı'nda şu anda 324 firma faaliyet göstermektedir.
Avrupa'nın en büyük ve en hareketli otogarı olan İstanbul Otogarı, bilindiğinin aksine Esenler'de değil, Bayrampaşa ilçesi sınırları içindedir. İstanbul Otogarı devlet desteği olmaksızın 140 milyon dolara mal oldu.
İşletme:
Tahsis Eden: İstanbul Büyükşehir Belediyesi
Tahsis Sahibi: Uluslararası Anadolu Ve Trakya Otobüsçüler Derneği
Yapım / İşletme : Büyük İstanbul Otobüs İşletmeleri A.Ş.
Yapım bedeli : 140 milyon $ – özkaynak
İşletme Hakkı : 25 yıl (2019 yılına kadar)
Faaliyete Geçtiği Tarih : 05.05.1994
Hukuki Yapı : Yap-İşlet-Devret Modeli
İstanbul Otogarı rakamsal değerleri
Otogar Özellikleri
Tahsis edilen alan 242.000 m2
Taban alanı 110.000 m2
Kullanım alanı 290.000 m2
Otobüs işletmesi sayısı 324 adet
Yazıhane, Peron sayısı 168 adet
Faal işyeri sayısı 796 adet
Çalışan personel sayısı 6.000 adet
Otobüs giriş çıkış kapasitesi 15.000 araç / gün
Otobüs çıkış sayısı 1.650 araç / gün
Diğer mot. araçlar giriş ve çıkış sayısı 26.000 araç / gün
Yolcu kapasitesi 600.000 kişi / gün
İnsan hareketi 120.000 / gün
Yolcu gelen +giden 90.000 kişi / gün
Bilet satışı 53.000 adet / gün
Sıcak Para Dolaşımı: 2 trilyon TL / gün
İstanbul Otogarı / İstihdam
BİOİAŞ 69 personel
Güvenlik – İtfaiye – Turnike 186 personel
Temizlik 108 personel
BİO toplam çalışan (acenteler, işyeri vb.) 6.000 personel
Harem Otogarı (Üsküdar)
Harem Otogarı, İstanbul, Üsküdar İlçesi'nde bulunan şehirlerarası otobüs terminali.
İstanbul'un ilk otogarı olan Harem Otogarı 1970'te hizmete girmiştir. 1950'lerde ulaşım ağının modernleştirilmesi ve geliştirilmesiyle birlikte yolcu kapasitesi ve araç sirkülasyonun da artmasıyla, o güne dek Anadolu Yakası önceleri Üsküdar, daha sonra da Kadıköy iskele meydanında kümelenen otobüs şirketi yazıhaneleri şehir trafiğini daha da karmaşık hale getirdi. 1970'te kurulan Uluslararası Anadolu ve Trakya Otobüsçüler Derneği ilk olarak aynı yıl Harem'de denizin doldurulmasıyla kazanılan alanda Harem Otogarı'nın temelini attı.
1990'lı ve 2000'li yıllarda nispeten büyük otobüs şirketlerinin Anadolu Yakası'ndaki farklı noktalarında kendi terminallerine taşınmasıyla Harem Otogarı'nın yolcu yükü ve dolayısıyla önemi azalmıştır. Harem Otogarı'nın daha uygun bir yere taşınmasına yönelik planlar henüz hayata geçirilememiştir.
D100 Karayolunun başlangıç noktası olan Harem Otogarı, Harem Feribot İskelesi'yle yan yanadır.