İstanbul'da `Kaldırım Taşı' yenileme dönemi tarih oluyor!
İstanbul'daki kaldırım taşı uygulamaların yeterince dayanıklı olmaması nedeniyle kaynak israfına neden olduğunu belirten Başkan Topbaş, "İstanbul'da Paris'te ve New York'ta kullanılan, çok dayanıklı, ucuz asfalt kaldırım ile süpürge beton sistemine geçtik
İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin Şirketlerinden İSFALT'ın Genel Müdürü Çağatay Kalkancı'dan şirketin çalışmaları ve projeleri hakkında brifing alan Başkan Kadir Topbaş, kaldırımların daha dayanıklı olmasına imkan tanıyan mastik asfalt ve süpürge beton sistemini uygulamaya başladıklarını açıkladı. Başkan Topbaş, "İstanbul'da paket taş ya da kilit taş olarak bildiğimiz kaldırımlar yeterince dayanıklı değil. Biz de yurtdışında uygulanan kaldırım sistemlerini inceledik. Özellikle Paris'te kullanılan ve çok dayanıklı olduğunu gördüğümüz `asfalt kaldırım' (mastik asfalt) sistemine geçtik. Şu an yenilenme ihtiyacı olan kaldırımlarda bu sistem uygulanıyor. Kadıköy'den Tuzla'ya kadar olan sahil şeridindeki kaldırımlar bu sisteme göre yenilendi" diye konuştu.
Kaldırım yenilemenin 3'te bir maliyetine tertemiz yürüyüş alanları...
Süpürge beton sisteminin ise yüksek dozlu beton ve kayganlığı önlemek için kimyasal katkı içerdiğini anlatan Kadir Topbaş, "Bu sistem kaldırımlara düzen getiriyor. Mevcut taşlardan yapılan bordür ve tretuarları ya da dolgu taşlarını sökmeden üzerine koyduğumuz kalıplarla uyguluyoruz. Üstelik bu çalışmayı kaldırım yenilemenin 3'te bir maliyetine yapıyoruz. Mevcut bordürleri sökmeden özel aparatlı bir makine ile yerinde bordür çeken bir makine geliştirildi ve 3'te bir maliyetle düşüyor. Maltepe'de deneme sürecini yaptık" şeklinde konuştu.
"Kaldırım mühendisliği argo tabirinden gerçek anlamına dönüyor..."
Yeni yapılacak kaldırımların hepsinde daha pürüzsüz, daha sağlam ve daha ucuz olduğu için bu sistemlerden birinin kullanılacağını kaydeden Başkan Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü; "İlçe belediyelerini bundan bahsettik, onlar da hassasiyet gösterecek. Çünkü bu sistemler daha sağlıklı, daha doğru ve daha ucuz. Paris tretuarlara asfalt dökmüş düz bir alan elde ediyorsunuz, gerektiğinde keserek düzenleme yapıyorsunuz. Ucuza mal ediyorsunuz. New York'ta kent merkezlerinde süpürge beton kullanılıyor. Bunun getirisi büyük. Artık bir türlü tretuarlarının boyutuna karar verememiş bu şehirde kaldırımların sık sık değiştirilmesini önleyeceğiz. Kaldırımlara özel bir tasarımla yeni bir estetik ve yeni bir boyut getireceğiz. Kaldırımları bir kerede adam gibi yapacağız. Batmaz, çökmez, göçmez. Yani `kaldırım mühendisliği' argo tabirinden gerçek anlamına dönüyor."
Özel ekipler şantiyelerdeki işi ve güvenliği 24 saat denetleyecek...
İstanbul'da şehir şantiyeciliğine önem verdiklerini bu nedenle şantiyelerde meydana gelen ölümlü kazalara karşı özel bir denetim ekibi kuracağını da açıklayan Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, "Önümüzdeki günlerde yeni bir uygulama başlatıyorum. Anadolu ve Avrupa Yakası olmak üzere içinde mimarların da olacağı 3-4 kişilik iki ekip kuruyoruz. Bu ekipler sürekli habersiz bir şekilde şantiyelere giderek oradaki durumu bize rapor edecek. Başta şantiyedeki can güvenliği ile yaya güvenliği olmak üzere bütün çalışmaları inceleyecek ve bana rapor verecekler. Ayrıca oradaki halka ve sivil toplum kuruluşlarına yönelik çalışmayla ilgili bilgilendirme de yapacaklar. Verecekleri raporlar doğrultusunda tedbirimizi alacağız" diye konuştu.
Mastik Asfalt Nedir?
ABD'de ve AB ülkelerinde uzun yıllardır uygulanan Mastik Asfaltın su geçirmezlik, uygulandıktan hemen sonra hizmete açılabilme ve dayanıklılık gibi çok önemli özellikleri sayesinde İstanbullular, uzun yıllar boyunca bozulmayan kaldırımlara kavuşuyor. Mastik asfalt İstanbul'da şu ana kadar Haliç Köprüsü'nde ve Edirnekapı bağlantı köprüsünde Maltepe'de, O3 yolunda ve İSFALT'ın merkezinde uygulandı.
Formülünde bitüm, taş tozu, filler, ince agrega ve kum kullanılan, sıcak karışım halinde dökülen ve malayla şekil verilen boşluksuz asfalt karışımına Mastik Asfalt ismi veriliyor. Bu asfalt çeşidinin eski çağlardan beri çeşitli yapılarda su geçirmezliği sağlamak için kullanıldığı biliniyor. Mastik asfalt karışımı 220-240 C arasındaki sıcaklıkta uygulanıyor. Dayanıklılığıyla bilinen bu asfaltın çevreye ve insan sağlığına herhangi bir zararı bulunmuyor. Dekoratif kullanım alanı da bulunan mastik asfalt, bu çerçevede renkli olarak üretilebildiği gibi üzerine çeşitli şekiller basılarak da kullanılabiliyor. Çok büyük alanlara derzsiz (ek yeri olmadan) serilebilen mastik asfalt, aside, sıcaklığa ve kışla mücadele çalışmalarında dökülen tuza karşı da dayanıklı. Mastik Asfalt, tıpkı Sessiz Asfalt gibi sesi emerek gürültü kirliliğinin azalmasına katkıda bulunuyor. Çabuk donduğu için trafiğe hemen açılabilmesi de önemli bir tercih sebebi.