Ulaşım

İstanbul'da raylı sistem uzunluğu 263 kilometreye ulaştı!

İBB Raylı Sistem Daire Başkanı Doç. Dr. Pelin Alpkökin, İstanbul’un metro ağını anlattı. " Şu anda 75 kilometre inşaatı devam eden 10 raylı sistem hattımız var" diyen Alpkökin, "En büyük hayalimiz şu anda devam eden projelerin devreye alınması" dedi.

"En büyük merakım tüneller, altyapı projeleriydi. Bu nedenle inşaat mühendisi oldum” diyen İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Raylı Sistem Daire Başkanı Doç. Dr. Pelin Alpkökin, İstanbul’un metro ağını anlattı.

Cumhuriyet'ten Şehriban Kıraç'ın haberine göre; Doç. Dr. Pelin Alpkökin, İstanbul'daki metro hatlarını yönlendiriyor. En büyük hayalinin İstanbul’un 12 ilçesinden geçecek, doğudan batıya saatte 160 kilometre hız yapacak olan Hızray'ı yapabilmek olduğunu belirtiyor. 

233 kilometre ile aldıkları raylı sistemleri 2 sene bitmeden 263 kilometreye çıkardıklarına dikkat çeken Alpkökin, şu anda 75 kilometrelik inşaatın devam ettiğini söylüyor. 

- Geldiğinizde korktuğunuz gibi bir tablo var mıydı?

Korkularımızın çok ötesinde daha kötü bir tabloyla karşılaştık. Geldiğimizde sadece 2 projenin kredisi vardı. Onlar da teknik sorunlardan dolayı çok az ilerliyordu. Tüm projeler durmuştu. Şantiyelerin etrafları çevrilmiş, imalat yok. Hiç finans yoktu. Ciddi bir borç vardı ve motivasyon da yoktu.

RAYLI SİSTEM GÖNÜL İŞİ

- Sonra nasıl aştınız o zorlukları?

Vakit nasıl geçti hiç anlamadım. Ben genel sekreter arkadaşımla İBB’nin kapısından ilk içeri girdim kimsiniz dediler, adımızı söyledik nereye geldiniz daire başkanı ve genel sekreter dedik. Bizi yolladılar diğer genel sekreter yardımcısının odasına. Gelen giden soruyor kimsiniz diye. Söyleyince herkes şaşırdı. Sonra kolları bir sıvadık gerçekten o gün bugündür gün gece demeden çalışıyoruz.

Raylı sistem gönül işi. Bunun gecesi, gündüzü, tatili, pandemisi yok. Başladığınız sahaların, tünellerin işlemesi lazım. Ekrem başkan geldiği günden beri metrolara çok önem verdi. Kısa sürede krediler bulundu. Buradaki arkadaşlarla bir gönül bağı oluşturup bir hedefe kilitlendik.

- 2 yılda kaç istasyon bitirdiniz?

Mecidiyeköy-Mahmutbey hattını, Eminönü- Alibeyköy tramvayının da bir bölümünü açtık. 29 Mayıs’ta Ataköy-İkitelli’nin 2 istasyonunu açıyoruz. Rumelihisarı-Aşiyan füniküler hattını açacağız. Mevcut projelerle kalmadık. İstanbul’a Hızray diye bir vizyon projesi geliştirdik. Doğu batı arasında 12 ilçeden geçen çok önemli bir proje. Yeni füniküler projeleri, Sefaköy-Beylikdüzü metro projesine çalışıyoruz.

Pandemide bunları yapmak çok daha zor. Durmuş şantiyeleri tekrar ayağa kaldırmak, ekibi tekrar motive etmek zor oldu. Hedefe kilitlendik. Şimdi her şantiyeye keyifle gidiyoruz.

- Kaç kilometreye çıkardınız raylı sistemi?

233 kilometreyken aldık şu anda 263 kilometreye ulaştık. İstanbul’da raylı sistemlerin toplu taşıma içindeki payı yüzde 17-18 bandında. Şu anda 75 kilometre inşaatı devam eden 10 raylı sistem hattımız var. Bunlar da tamamlandığı zaman bu oranların yüzde 30’un üstüne çıkması lazım. Şehir hatlarıyla raylı sistemlerin entegrasyonu için çalışıyoruz.

- Raylı sistemlerde İstanbul ile ilgili hayaliniz ne?

En büyük hayalimiz şu anda devam eden projelerin devreye alınması. Hızray İstanbul için çok önemli. Raylı sistemlerde ortalama hızımız 30/35 kilometrelerde. İnsanları özel otomobillerinden raylara geçmelerini sağlamak için daha yüksek hızlı ve konforlu bir sisteme ihtiyacımız var.

Raylı sistemle sadece insan taşımak değil, istasyon çevrelerini ve yol güzergahlarını da düzenlemek, güzelleştirmek istiyoruz.

İstanbul'un bu ilçelerinde oturanlara metro müjdesi!