İstanbul'da raylı sistemler!
İstanbul'da raylı sistemler 2004 yılından önce 45 kilometrelik bir uzunluğa sahipken 2013 yılında 141 kilometrelik uzunluğa ulaşıyor. Her Yere Metro, Her Yerde Metro sloganıyla yola çıkılan İstanbul'un raylı sistemleri şöyle...
İstanbul'da raylı sistemler!
İstanbul'da raylı sistemler İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ın da belirttiği gibi 2004 öncesi ve sonrası diye ayrılıyor. 2004 yılından önce İstanbul genelinde 45 kilometrelik metro ağı bulunurken, 2004 yılından sonra günümüze kadar bu uzunluk 141 kilometreye çıkmıştır.
2004 öncesi İstanbul'da raylı sistemlerin ilki 1990 yılında hizmete giren ve 1,6 kilometrelik uzunluğa sahip İstiklal Caddesi Nostaljik Tramvay Hattı oluyor. Bunu 1993 yılında hizmete giren 0,3 kilometrelik hat uzunluğu ile Taksim Maçka Teleferik Hattı izliyor. 1996 yılında hizmete giren 11,2 kilometrelik hat uzunluğu ile Eminönü Zeytinburnu Tramvay Hattı, 2000 yılında hizmete alınan 8,5 kilometrelik uzunluğu ile Taksim 4. Levent Metro Hattı, 2002 yılında açılan 20,3 kilometrelik Aksaray Havalimanı Metro Hattı ve son olarakta 2003 yılında hizmete alınan 2,6 kilometrelik uzunluğu ile Kadıköy Moda Nostaljik Tramvay Hattı bulunuyor.
2004 yılının gelmesiyle birlikte İstanbul'da raylı sistemlere hız veriliyor. Başkan Kadir Topbaş "Her Yere Metro, Her Yerde Metro" sloganıyla yola çıkarak 2004 yılından sonra hummalı çalışmalarla İstanbul'un dört bir yanına raylı sistemlerin kurulmasını amaçlıyor.
2004 yılından 2013 yılına kadar geçen 9 yıllık sürede İstanbul'da raylı sistelerin uzunluğu 45 kilometreden 141 kilometreye çıkıyor. Gelelim bu yıllar arasında yapılan raylı sistemlere:
2005 yılında Eyüp Piyer Loti Teleferik Hattı ile başlayan raylı sistemler, 2006 yılında 0,64 kilometrelik Taksim Kabataş Füniküler Hattı ile devam ediyor. Ardından 2006 yılında 8,1 kilometrelik Kabataş Eminönü Zeytinburnu Bağcılar Tramvay Hattı devreye girerek bölge insanlarının ulaşım sorunu çözülüyor. Ayrıca bu hat İstanbul'a gelen yabancı turistlerin de sık sık kullandığı bir hat oluyor.
Topkapı Edirnekapı Sultançiftliği Habibler raylı sistem hattı 15,3 kilometrelik uzunluğu ile 2009 yılında hizmete alınıyor. Ardından 2011 yılında Şişhane Taksim 4.Levent Hacıosman Metro Hattı 11,44 kilometre uzunluğu ile devreye giriyor.
2012 yılına kadar İstanbul'un Avrupa Yakası'na yapılan raylı sistemler Anadolu Yakası'na da 2012 yılında merhaba diyor ve yakanın en yoğun trafiğinin olduğu mesafe olan Kadıköy Kartal arasına 21,7 kilometrelik hat uzunluğu ile kuruluyor. Şimdiye kadar hizmete alınan raylı sistemlerin son ayağı Otogar Bağcılar Kirazlı Başakşehir Olimpiyatköy Metro Hattı geçtiğimiz Temmuz ayında 21,7 kilometrelik uzunluğuyla devreye giriyor.
2013 yılı bitmeden hizmete alınacak olan İstanbul'da raylı sistemlerin en önemlisi İstanbul'un iki yakasını bir araya getirecek olan Marmaray'ın (Tüp Geçiş) ise 29 Ekim'de merhaba demesi bekleniyor. Marmaray'ın, 13,5 kilometrelik uzunluğu ile İstanbul'un Anadolu ve Avrupa Yakalarını bağlayarak boğaz trafiğini hafifletmesi hedefleniyor. Yenikapı Şişhane Metro Hattı ise yıl bitmeden 3,55 kilometrelik uzunluğu ile hizmete alınacak.
Kadir Topbaş: İstanbul rayına oturacak!
Başakşehir Metro Hattı!
Şişhane Hacıosman metro aktarması!
Bağcılar metrosu!
Kadıköy Kartal metro güzergahı!
Nagihan AKDAŞ/Emlakkulisi.com