Genel

İstanbul'da trafik kazası riski yüksek 143 noktaya kırkayak sistemi kurulacak!

İstanbul'da ölümlü kazaların meydana geldiği 143 noktaya, Avrupa standartlarına uygun olarak tasarlanan hava yastıklı darbe emici 'kırkayak'lar yerleştirilecek

6 ay önce kaza riski yüksek 77 kavşağa yerleştirilen sistem sayesinde, meydana gelen 60 kazaya rağmen can kaybı yaşanmadığı öğrenildi. Sistem, darbeyi emerek sadece ölümcül kazayı engelliyor.İstanbul'da meydana gelen kazalarda can kayıplarını önlemek için geçtiğimiz aralık ayında deneme amacıyla yerleştirilen esnek bariyerler (kırkayak), olumlu sonuç verdi. Belediye, 6 ay önce kaza riski yüksek 77 kavşağa yerleştirilen "kırkayak"lar sayesinde meydana gelen 60 kazada yaralanma ve can kaybı olmadığını açıkladı. Açıklamada, "hava yastıklı darbe emici bariyerler'in, 100 km./saat hızındaki araçları emniyetli bir biçimde durdurabildiği" belirtildi.

İstanbul'da kaza riski yüksek 143 yol ayrımında 'kırkayak' olarak adlandırılan hava yastıklı darbe emici bariyerler kullanılacak. "kırkayak'' olarak tabir edilen ve kavşaklara konulmasına başlanan esnek bariyerler 100 kilometre çarpma hızına dayanıklı ve içerisinde en az 3 hava yastığı bulunuyor. Kırkayaklar sayesinde İstanbul'da ölümlü ve yaralanmalı kazaların sayısının azaltılmasını amaçlanıyor.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi mühendisleri, karayollarında en çok korkulan kazaların başında gelen yol ayrımlarındaki bariyerlere çözüm üretti. Yol ayrımlarına konulan ve içinde hava yastığı bulunan kademeli körük sayesinde sürücüler rahat bir nefes alacak. İstanbul genelinde 143 noktaya monte edilen hava bariyerleri sayesinde ölümlü kazaların önüne geçilmesi planlanıyor. Sürücülerin aşırı hız sonucu direksiyon hâkimiyetini kaybetmesi veya bir anlık dalgınlık sonucu gidilecek yolun karıştırılmasıyla meydana gelen kazalarda görmeye alışık olduğumuz bariyer kazalarının önüne geçmek için tüm İstanbul'da havalı bariyer sistemi yerleştirilecek. Hava yastıklı darbe emici bariyer sistemi; yollarda bulunan çelik ya da oto korkuluk beton bariyerlerin uçlarına, köprü ayaklarına, büyük trafik işareti destek direklerinin önüne, gişelerin önüne hava yastıklı darbe emici bariyer koyularak, ana ulaşım yollarının daha güvenli hale getirilmesi, ölümlü ve/veya yaralanma ile sonuçlanan trafik kazalarının azaltılmasını sağlanacak. Raylı bariyer sisteminde darbeyi emerek sadece maddi hasarlı kazalara neden oluyor. Araç bariyere vurduğu zaman arkalarındaki kapaklar patlayarak aracın hızını yavaşlatıyor. Darbe araç üzerinde değil de bariyer üzerinde emiliyor. P, L ve M diye tabir edilen üç tipte bariyer bulunuyor. Bariyer özelliği kavşakların büyüklüğüne göre değişiyor.

Özellikle katılım kavşaklarında kullanılan çelik bariyerler kaza anında araçlara büyük hasar veriyor. Özellikle hız limitini aşan sürücülerin yaptığı kazalar, zaman zaman ağır yaralanmalara ve ölümleri neden oluyordu. Bariyerde 100 kilometre/saat hızındaki araçları emniyetli bir biçimde durdurabilme özelliğine sahip 'kırkayak' bariyerler, kaza sonrası tekrar kullanılabiliyor. Hava yastıklı bariyerler Avrupa standartları normuna uygun olarak tasarlandı.

YASİN KILIÇ/Zaman