Ulaşım

İstanbul'daki duran metro inşaatları için nasıl kredi alındı?

Gazeteci Fatih Altaylı İstanbul'da duran metro inşaatlarının devam etmesi için alınan kredi meselesini tüm boyutları ile aktardı..

Habertürk yazarlarından Fatih Altaylı bugün köşesinde "Kredi değil bond, Eurobond" başlıklı yazısına yer verdi. İşte yazının detayları;

İstanbul’daki metro inşaatlarının epey uzunca bir zamandır durduğunu, bazı tünel inşaatlarının da yürümediğini bilmeyen kalmadı herhalde.

İşin vahimi bu inşaatların daha uzun süre duraklaması, ciddi sorunlara yol açacak, buralardaki hayli kıymetli ekipman kullanılamaz hale gelecek.

Bunu aşmanın tek yolu ise bir yerlerden para bulup, kazılara yeniden başlamak.

Geçtiğimiz haalarda İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, bununla ilgili bir dış kredi bulduklarını ancak Beştepe’nin krediyi almaları için gereken onayı vermediğini söyledi.

Ancak bu iddia tam olarak gerçeği yansıtmıyor.

Gelin size meseleyi tüm boyutları ile aktarayım:

İBB Başkanı İmamoğlu göreve başladığı zaman metro inşaatlarını yeniden başlatmak istedi.

Ancak belediyenin bu inşaatları yapan firmalara ödeyecek parası yoktu. Kaynak İller Bankası’ndan geliyordu ama bu kaynak artık kurumuştu. İller Bankası bu projelere kaynak aktaracak durumda değildi.

Yasa gereği belediyenin bu projeleri dış borç ile yapması da mümkün değildi.

Özkaynak ile yapmak zorundaydı.

Metro inşaatlarını yürüten firmalar, uzunca bir süredir bu işi yapan ve Ankara bürokrasisine ve AK Parti’ye yakın firmalardı. 

Bu firmalardan iyi niyetli bir öneri geldi. İBB’ye “Biz gidip Ankara’yı ikna edelim. Duran bu metro projelerini Öncelikli Kamu Yatırımı Programı’na aldıralım. Bu durumda biz yükleniciler olarak dış finansman kullanarak bu projeleri başlatır ve tamamlarız. Belediye parayı bize öder” dediler.

İBB bu teklifi kabul etti.

Müteahhitler Ankara’ya gittiler. Ancak İstanbul’un metro projelerini Kamu Yatırım Programı’na aldırmayı başaramadılar ve eli boş döndüler. Büyükşehir Belediye bürokratları Ankara’ya giderek Cumhurbaşkanlığı bürokrasisi ile masaya oturdular.

Cumhurbaşkanlığı’ndaki bürokratlar İBB’ye yeni bir formül önerdiler.

Belediye dış borç değil de, bond ihracı yoluyla dış finansman bulursa bunu metro projelerinde kullanabilirdi. Yıllardır Eurobond ihraç eden belediyenin bunu bir kez daha yapmasının önünde bir engel yoktu.

Bu formül İBB tarafından da benimsendi ve Cumhurbaşkanlığı’na Eurobond ihracına izin için başvuruda bulunuldu.

Şu ana kadar bu bond ihracına ilişkin izin çıkmış değil.

Yani kredi bulunmuş Cumhurbaşkanlığı izin vermemiş değildi.

İstenen izin Eurobond ihracı içindi.

Cumhurbaşkanlığı da haliyle “İBB’nin dış borçlanma için bizden istediği bir izin talebi bulunmamaktadır” diyordu.

İstanbul’da yeni metro hattı için 175 milyon avroluk kredi!

Avrupa'dan İstanbul metrosuna 97.5 milyon Euro kredi!