Kent Haberleri

İstanbullu duran trafikte beklerken 3. Köprü parası harcadı!

İstanbul yollarında son dönemdeki bakım çalışmalarıyla zirve yapan trafik vatandaşın cebine de zarar veriyor

3 milyon aracın bulunduğu İstanbul'da günde 1 saat trafikte beklemenin maliyeti 1 milyar TL'yi buluyor. Bu da yaklaşık 5 milyar TL'ye mal olacak üçüncü köprünün maliyetinin beşte birine karşılık geliyor


İstanbul'da FSM Köprüsü, vidayük güçlendirmeleri, asfalt çalışmaları derken trafik içinden çıkılmaz hale geldi. Yollarda geçen uzun saatlerin etkisi sadece sinir sisteminde değil cüzdanlarda da görünüyor. Vakit ve iş kaybı dışında trafikte bekleyerek geçirilen uzun saatler çok büyük bir kayba yol açıyor. İstanbul gibi büyük bir metropol için çok sağlıklı trafik istatistikleri bulmak kolay değil. Ancak Google'ın Rus rakibi Yandex arama motoru, aynı zamanda trafik datalarına da önemli yatırım yapan bir firma.  Şehir genelinde 13 bir sürücünün veri aktardığı şirket, derlediği trafik istatistiklerini paylaşıyor. En son yayınlanan mayıs ayı verilerine göre;  İstanbul'da trafiğin en yoğun olduğu saatler akşam 18:00 ile 20:00 arası. Bu saatler arasında Yandex haritalarında izlenen kapalı yolların toplam uzunluğu İstanbul-İzmir arasındaki mesafenin iki katı yani 1.100 km'yi buluyor.  Aynı saatlerde ortalama bir İstanbullunun eve dönüş süresi, trafiğin akıcı olduğu zamana kıyasla 2.5 kat uzuyor.  Hafta içi ev ile iş arasında normalde 20 dk süren bir yola sahip sürücü, sadece akşam saatlerinde ortalama yarım saat trafikte beklemek zorunda kalıyor. Sabah trafiğinde de, yoğunluğun biraz daha düşük olmasına rağmen benzer bir bekleme süresi olduğu düşünülürse, İstanbul'da her sürücü günde en az bir saat trafikte bekleyerek çile dolduruyor. Yani her ay, 20 iş günü üzerinden yapılan çok iyimser bir tahminle bile en az 20 saatimiz trafikte bekleyerek geçiyor.


KAYITLI ARAÇ 3 MİLYON


İstanbul'da trafiğe kayıtlı araç sayısı 3 milyon adedi buluyor. 1.6 lt motorlu ortalama bir araç, trafikte beklerken, kliması ve müzik sistemi çalışırken saatte ortalama 1.5 lt yakıt tüketiyor. Gün boyunca trafikte bekleme süresi olarak sadece 1 saat alındığında bile İstanbul trafiğinde beklerken tüketilen yakıt miktarı 4.5 milyon litreyi buluyor. Yakıtın litre fiyatı 4 TL ortalama alındığında bile  beklenen her saatin İstanbullulara maliyeti günlük 16 milyon lirayı, aylık 480 milyon liraya ulaşıyor. Sadece 1.6 lt motorlu binek otomobiller dışında, kamyon, otobüs gibi ağır ticari araçların beklerken tükettikleri yakıt dikkate alındığında, İstanbul trafiğinde kalmanın maliyeti katlanıyor.


DUR KALK YAKITIN DÜŞMANI


Sadece motorun beklerken tükettiği yakıt dışında, dur-kalk trafik tam bir yakıt düşmanı. Motorun en verimsiz çalıştığı, aracı kısa süreler boyunca hızlanıp, sonra fren yapılarak durdurulduğu trafik yakıt tüketimini aşırı yükseltiyor. Gene 1.6 lt motorlu bir araçtan örnek vermek gerekirse, normal bir kullanımda 100 km'de ortalama 8 lt yakıt tüketen standart bir araç, bu tür dur-kalklı trafikte ortalama yüzde 30 artışla 11-12 lt yakıt harcıyor. Bu kayıplar da dikkate alındığında, bir saat beklemenin bedeli 1 milyar lirayı buluyor.


YEDEK PARÇALAR 1.000 TL


İstanbul'un içinden çıkılamayan trafiği sinir sistemi, yakıt ısrafı dışında araçların özellikle debriyaj ve fren balatalarına da büyük zarar veriyor. Aşırı zorlanan bu iki parça, İstanbullu sürücülerin en çok değiştirdiği aksamların başında geliyor. Dur kalklı trafikte aşırı zorlanan, gereğinden çok daha fazla kullanılmak zorunda kalınan iki parça kısa sürede görev yapamaz duruma gelip değiştiriliyor. Standart bir otomobilde debriyaj ve fren balatasının ortalama değişim maliyetinin 1000 TL olduğu düşünüldüğünde, 3 milyonluk araç parkı için sadece bu iki parçanın getirdiği ekstra maliyet 3 milyar TL'yi buluyor.


O SÜREDE 1 DEĞİL TAM 7 KÖPRÜ YAPILIR


2015 yılında tamamlanacak 3. köprünün 2.5 milyar dolar, yani yaklaşık 4.5 milyar TL'ye mal olacağı düşünüldüğünde, İstanbul'da trafikte geçen sadece 1 saatlik beklemenin aylık 1 milyar lira olan maliyetinin korkunçluğu daha net ortaya çıkıyor. En düşük hesaba göre bile İstanbullular, sadece 5 ayda köprü parasını durduk yerde havaya savuruyor. 3. köprü inşaatının, otoyollarla birlikte 36 ay süreceği dikkate alındığında, köprüye 4.5 milyar harcarken, trafikte bekleyerek havaya savuracağımız yakıtın bedelinin en az 36 milyar lira olması da işin çok daha acı olan kısmını oluşturuyor, yani 7 köprü parasını beklerken havaya savuracağız...


Sümer Demirciler / AKŞAM