İstanbul’un altındaki gizli metro tehlikesi!
Mega kent İstanbul'daki yaklaşık olarak iki sene önce ödenek yetersizliği nedeniyle durduruldu. İki sene önce yerin altında açılan devasa delikler de çökme tehlikesini yeniden gündeme getirdi.
Türkiye’nin metropol kentleri arasında yer alan İstanbul’da yaklaşık iki senedir metro bilmecesi yaşanıyor. Sözcü'den Sibel Gülersöyler'in haberine göre, uzun zamandır atıl durumda olan metro çalışmalarına Temmuz ayında İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu tarafından start verildi.
Yeniden başlatılan metro projelerinden Başakşehir-Kayaşehir hattında, geçtiğimiz günlerde yaşanan göçükte bir işçinin kafasına taş düşmesi ile yaşamını yitirmesi üzerine, atıl durumdaki metro inşaatlarının tehlikeleri bir defa daha gündeme geldi.
Metro tünellerinin durdurulması sonrası 5 Ocak 2018 tarihinde Maden Mühendisleri Odası yaşanabilecek tehlikelerle ilgili dönemin İstanbul Büyükşehir Belediyesi yönetimini uyarmış, halkın can güvenliği açısından olası tehlikelere karşı önlem alınması gerektiğini belirtmişti.
‘STATİK DENGE BOZULDU’
Aradan geçen 11 aylık bir zamandan sonra Bostancı-Dudullu metro hattında göçük yaşanmış ve iki işçi hayatını kaybetmişti. Yaşanan son depremlerden sonra mega kent İstanbul’un statik dengesinin bozulduğunu iddia eden uzmanlar, olası tehlikelere bir defa daha dikkat çekti.
METROLARDA GÖÇÜK TEHLİKESİ
Peki, uzun zamandır atıl durumda bekletilen metrolarda işçileri ne gibi tehlikeler bekliyor? Demir ağlarla İstanbul’un altını baştan baştan ören metro inşaatlarına bile bile girmek cinayet mi? 2 senedir tek bir kazma dahi değmemiş tünellerde göçük tehlikesi ne boyutta? İşte uzmanların görüşleri...
MADEN MÜHENDİSLERİ ODASI AYLAR ÖNCE UYARMIŞTI
Sözcü gazetesine açıklamalar yapan Maden Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Mesut Erkan, metro hatlarının öylece bırakılmış olmasının tehlike yaratacağını dile getirerek, “2018 yılının başında Maden Mühendisleri Odası olarak bu metroların atıl durumda bekletilmesinin tehlikelerine dikkat çekmiştik. Açıklamamızdan aylar sonra Bostancı’daki metro kazısında göçük meydana gelmiş ve 2 işçi hayatını kaybetmişti. İstanbul’da meydana gelen son depremden sonra da yetkilileri bu noktada bir kez daha uyarmıştık” dedi.
“AÇILAN TÜNELLER DOĞANIN DENGESİNİ BOZDU”
“Metro tünelleri için açılan boşlukları doğa kendi içinde doldurabilmek için bir kuvvet uygulayacaktır” diye konuşan Erkan, “Doğru tahkimat yapılmadığı ve özellikle metronun tam şekli ile tamamlanmadığı koşullarda tüneller tehlikeye açık hale gelir. Açılan tüneller doğanın dengesini bozdu, projeler tamamlandıktan sonra bölgenin dengede tutulması gerekiyor, yarım kalması tehlike oluşturur tamamlanması değil” şeklinde konuştu.
“YERALTI ÇALIŞMALARI YER ÜSTÜ ÇALIŞMALARINA BENZEMEZ”
Konu ile ilgili konuşan TMMOB Çevre Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi Yönetim Kurulu Üyesi ve B sınıfı İş Güvenliği Uzmanı Ömür Yaşayan, işçi sağlığı ve iş güvenliğine dair açıklamalar yaptı. Yaşayan, 2 sene önce finansman sorunları bahane edilerek İnşaatları yarıda kalan metro hatlarının yapımına başlandığını dile getirerek “Hatların yeniden başlaması beraberinde sorunları da getirecektir. Yeraltı çalışmaları yer üstü çalışmalarına benzemez” dedi.
Yer altında açılan deliklerin çökme riski bulunduğunu söyleyen Yaşayan, ” Yer üstünde doğaya müdahale görünür ve izlenebilirdir. Ancak yeraltı çalışmaları birden çok görünemeyen faktörün etkisine maruz kalmaktadır. Yeraltı çalışmalarında açılan delikler doğanın baskısına karşı bir etki gösterirler. Yani doğal sürecini tamamlamaya çalışırlar. Yapılan desteklerle (tahkimatlar) bu etkiyi durdurur, çökmeyi önlemiş oluruz. Yapılan bu desteklerin de zaman içinde yenilenmesi gerekiyor. Çalışma yapılmayan ve yeniden çalışılan tünellerde bu dayanaklar kontrollü olarak yenilenmeli ve depremden sonra oluşan hasarlar da acilen tespit edilmeli” dedi.
“HATLARDAKİ İŞÇİLER İÇİN TÜM ÖNLEMLER ALINMALI”
Tünellerin kullanılmayan açıklıklarının betonla doldurularak güvenli duruma getirilmesi gerektiğini söyleyen Yaşayan, tünellerin yer altı sularına hassas oldukları ve bu akışın kesilmesi gerektiğini söyledi. “Tünelde çalışacak işçiler için tüm önlemlerin alınması ve bu süreçte işçilerin, işçi sağlığı ve güvenliği çalışmalarının belirlenmesinde, uygulanmasında ve denetiminde söz yetki kullanılmalıdır” diyen Yaşayan, “Başakşehir'de metro inşaatında hayatını kaybeden Ahmet Yavuz son olur mu?” dedi.
İMAMOĞLU: GÖREVE GELDİĞİMİZDE 8 HAT DURMUŞTU
İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, katıldığı bir televizyon programında göreve geldiklerinde duran 8 hat için çalışmaların başlatılması talimatını verdiğini söyleyerek, hatların finansman kaynağı temin edilmeden yola çıkıldığını belirtti. İmamoğlu, Bahçeşehir, Esenyurt ve Beylikdüzü'ne yapılması planlanan hattın güzergahının bile belli olmadığını dile getirerek “Duraklar belli değil, ihaleye çıkılmış, kervan yolda dizilir demişler demek” dedi.
Başakşehir'de metro inşaatında göçük: 1 işçi öldü!
Kaynarca-Tuzla-Pendik metro hattının inşaatı başlıyor!
Çekmeköy-Sancaktepe-Sultanbeyli Metrosu'nda çalışmalar başladı!