İstanbul'un en sağlam zemini Çekmeköy'de!
Çekmeköy İstanbul'un yeni cazibe merkezi haline gelmiş durumda. Peki neden bu kadar cazip?
Hüseyin GÜNEY (EMLAK GÜNDEMİ)
Anadolu'nun Etileri olarak anılan Çekmeköy, daha 14 yıl öncesine kadar arsa değerleri çok düşük, orta ve alt kesimlerin hayatını sürdürdüğü, altyapıdan yoksun köy niteliğinde bir yerdi. Bu bölgenin kaderi 1994'ten sonra hızla değişti. Bu dönemde metrekaresi 25 kuruş olan arsa değeri bugün 1000 YTL'ye ulaşmış durumda. Arsa bulmak oldukça zor. Beldenin yarıdan fazlasını lüks konutların bulunduğu siteler oluşturuyor. Ünlü markalar, özel kolejler, özel hastaneler burada yer edinmek için yoğun çaba sarf ediyorlar. Konut fiyatları 2 - 2.5 milyon dolara kadar çıkabiliyor. Peki ne oldu da bölgenin kaderi bir anda değişti. İşte bunun sırrı üç dönemdir Belde Belediye Başkanlığı'nı sürdüren Av. Sıddık Eraslan'da gizli. Başkan Eraslan, Bağcılar Belediye Başkan yardımcılığı görevini sürdürürken, Çekmeköy'den aday gösterilen ve 14 yıldır Çekmeköy Belediye Başkanlığını yürüden Sıddık Eraslan, sorularımızı içtenlikle cevaplandırdı.
Çekmeköy bilindiği gibi İstanbul'un yeni cazibe merkezi haline gelmiş durumda. Bu konuyu bir de Belediye Başkanı olarak sizden dinlemek istedik. Çekmeköy neden bu kadar cazip?
Açıkçası 1994 yerel yönetim seçimlerinden bir buçuk ay öncesine kadar İstanbul'da Çekmeköy diye bir yerin varlığından bile haberdar değildim. Bir bakıma "tayin" veya "sürgün" gibi algıladım ilk başta burası için aday gösterilmemi. Neticede seçimlere çok kısa bir süre kala tanıdım Çekmeköy'ü. Bir Şubat günü geldik. Etrafa şöyle bir baktık. Fark ettim ki, yemyeşil, sakin, gerçekten güzel bir yer. "Burası belediye olsa dahi bu yeşillikler kaybolmamalı" diye bir düşünce oluştu kafamda. Bu yüzden seçimlerden sonra göreve başlar başlamaz ilk iş olarak bütün inşaat faaliyetlerini dondurduk. Dedik ki "Ruhsatlı da olsa, dört kattan fazla inşaat izni vermiyoruz."
"Deprem, 5 Yılda Anlatamadığımı 45 Saniyede Anlattı"
Bir sınırlama koydunuz sonra uygulama olarak neler yaptınız?
Sınırlama koyduk ve düzenli yapılaşmaya gittik. Villayı özendirdik. Önce tepki gördük ama daha sonra yöre halkı da tüm bu gelişmelerin beldenin çehresini değiştirdiğini fark edince uyandı. Bir şey daha oldu; deprem olunca, insanlar benim 5 - 6 yılda anlatamadığımı 45 saniyede anladı ve dedi ki "Başkan haklıymış. İnsanın yaşayacağı yapılaşma hakikaten böyle olmalı."
İstanbul'un En Sağlam Zemini Çekmeköy'de!
Deprem sonrası Çekmeköy'de yapılan zemin etütlerinde İstanbul'un en sağlam zeminlerinden biri olduğu anlaşıldı. Hakikaten, 5-10 metre aşağıya inildiğinde siyah bir kaya kitlesi çıkıyor ve elmas bile parçalayamıyor. Bu derece sağlam bir zemin var.
Kentsel Dönüşümde Yeni Model: Devlet Yerine Özel Teşebbüs...
Çarpık yapılaşmayı düzeltmek için de dönüşüm yapıyor musunuz?
Evet, şu anda dönüşüm süratle devam ediyor. Bizdeki dönüşüm, Türkiye'nin ileride yakalayabileceği bir dönüşüm. TOKİ ve KİPTAŞ gibi kamu sermayesiyle değil, özel sektör eliyle yaptığımız bir dönüşüm. Bu da süratle devam ediyor.
Yani bir örnek model teşkil ettiniz, değil mi?
Evet, bir nevi bir örnek model teşkil ettik ama itiraf edeyim bunu iyi pazarlayamadık. İki şekilde örnek model teşkil ettik. Birincisi, özel teşebbüs eliyle kentsel dönüşüm yaparak örnek olduk. İkincisi, belediye harcamalarını minimize ederek örnek model olduk. Hedefimiz her zaman için "küçük belediye, büyük Çekmeköy" oldu. Türkiye'nin de hedefi bu olmalı. Devlet sadece karar mekanizması olmalı. Yönlendirmeli, takip etmeli, sonuçları kontrol etmeli. İşte biz Çekmeköy'de bunu yaptık.
Çekmeköy-Levent 15 dakika!
Ulaşımda ne durumdasınız? Yollarda genişletme çalışmaları ver. Bir de metro projesi var.
Şu anda yapım ve genişletme çalışmaları halen devam ediyor ve hakikaten yol çok ciddi şekilde rahatladı. Çekmeköy'den çıktığınızda hiç şehir trafiğine girmeden Avrupa ve Anadolu Yakası'nın merkezlerine 1. ve 2. Köprü'nün bağlantı yollarını kullanarak süratle geçme olanağınız var. Şile Yolu genişletme çalışması bittiğinde ulaşım daha da rahatlayacak.
Çekmeköy'e Metro Geliyor!
Bunun yanında bir metro çalışması var bölgemizle ilgili. Bu bizim bölgemizde çok ciddi şekilde hem ulaşımı rahatlatacak, hem yeni bir nefes aldıracak. Bu bakımdan hem Büyükşehir Belediyesi'ne hem de Sn. Kadir Topbaş'a saygı ve şükranlarımı iletiyorum.
Peki bu metro projesine göre Çekmeköy bölgesinde kaç istasyon olacak? Tek bir istasyonla mı geçiş sağlanacak, yoksa birkaç istasyon mu olacak?
Bizim, metro hattına isabet eden alanımızın mesafesi çok fazla değil. O yüzden Çekmeköy'de tek istasyon olur. Yani, ana taşıyıcı istasyon Şahinbey Caddesi ile Alemdağ Caddesi'nin kesiştiği noktada olur. Belki ondan bir önceki istasyon da bölgede daha çok "Madenler" diye telaffuz edilen, Alemdağ Caddesi'yle Şile Yolu'nun birleştiği yonca kavşak civarında olur.
Metronun tam olarak ne zaman geleceği hakkında bir bilginiz var mı?
Temeli 2007 Mart'ta atılacaktı ancak kaynak sıkıntısı nedeniyle atılamadı. Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Büyükşehir Meclisi'nde 2008 Bütçesi'ni sunarken "bu hattın kısa zamanda inşasına başlanacağını, kaynak bulunduğunu" söyledi ancak net bir tarih vermedi. Daha önce 2011 olarak öngörülmüştü projenin bitim tarihi. Yeraltına inildiğinde ne kadar sürer bilinmez. Biz 2012'de bitirileceğini tahmin ediyoruz.