İstanbul'un mega projeleriyle Türkiye'nin çehresi değişiyor!
Bundan birkaç yıl öncesine kadar kimsenin hayal bile edemediği projelerde bugün artık sona geliniyor. Vatandaşın hayat kalitesini artıracak, Türkiye'yi altyapıda dünya ligine sokacak projelerdeki son durumu derledik...
Ankara-İstanbul YHT, İstanbul'a 3. havalimanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi'nin aralarında bulunduğu İstanbul'un mega projeleriyle Türkiye'nin çehresi değişiyor. Vatandaşın hayat kalitesini artıracak, Türkiye'yi altyapıda dünya ligine sokacak projelerdeki son durumu derledik...
İlk etap 2018'de
Tamamlandığında 150 milyon yolcu kapasitesiyle dünya liderliği koltuğuna oturacak 3. havalimanı, Limak-Kolin-Cengiz-Mapa-Kalyon tarafından inşa ediliyor. Havalimanının yapım maliyeti 10 milyar 247 milyon euro. Projede ilk etabın, 2018 sonunda tamamlanması hedefleniyor.
26 dakikada 3. Havalimanı
İstanbul 3. Havalimanı'na kolay erişimi sağlamak amacıyla bakanlıkça yapımı üstlenilen Gayrettepe-3. Havalimanı metro hattının etüd-proje yapımı için yapılan ihale 27 Temmuz'da sonuçlandı. 33 kilometrelik hatta ulaşım 26 dakikada sağlanacak. Saatte 120 kilometre hıza ulaşan metro araçlarının kullanılacağı proje için 2016'da yapım ihalesine çıkılması planlanıyor.
İstanbul-İzmir arası 3,5 saat
İstanbul-İzmir arasında karayolu ulaşımını 3,5 saate düşürecek otoyol projesinin en önemli geçiş noktası olan İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsü hizmete girdiğinde, 1-1,5 saatlik ulaşım süresi 6 dakikaya inecek. 3 kilometre uzunluğuyla dünyanın en uzun ikinci asma köprüsü ve aynı zamanda bin 550 metrelik orta açıklığıyla da dünyanın 4. büyük asma köprüsü unvanına sahip olacak. 401 kilometrelik otoyol projesinin ana yatırımcıları; Nurol, Özaltın, Makyol, Astaldi ve Göçay.
Geri sayım başladı
3. Boğaz Köprüsü (Yavuz Sultan Selim Köprüsü) 59 metrelik genişliğiyle dünyanın en geniş, bin 408 metrelik ana açıklığıyla üzerinde raylı sistem olan dünyanın en uzun asma köprüsü olacak. Köprünün bir başka ilki ise 322 metreyi aşan yüksekliğiyle dünyanın en yüksek kuleye sahip asma köprüsü olması. Köprü üzerindeki raylı sistem, Edirne'den İzmit'e kadar yolcu taşıyacak. 4,5 milyar lira yatırım bedeline sahip projenin yapım dahil işletmesi, 10 yıl 2 ay 20 günlük süreyle IC İçtaş-Astaldi JV tarafından yapılacak, süre sonunda Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığına devredilecek.
Boğaz'ın altından da arabayla geçilecek
İstanbul Boğazı altında 3,344 kilometrelik alanı kazarak ilerleyen tünel açma makinesiyle iki kıta deniz tabanı altında birleştirildi. Kazlıçeşme-Göztepe hattında hizmet verecek Avrasya Tüneli ile İstanbul'da trafiğin çok yoğun olduğu güzergahta yolculuk süresi 15 dakikaya kadar inecek, güvenli ve konforlu yolculuk imkanı sağlanacak. Aralık 2016'da tamamlanacak proje, yap-işlet-devret modeliyle yaklaşık 1 milyar 245 milyon dolar finansmanla gerçekleştiriliyor.
3 katlı tünelde ihale yakın
Çalışmalar ihale aşamasına geldi. 2 karayolu ve 1 metro yolunun boğazın altından geçeceği projenin uzunluğu 6,5 kilometre olacak. Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, Boğaziçi Köprüsü ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü birbirine bir ring halinde bağlanacak. Projenin tamamlanmasıyla Hasdal-Ümraniye-Çamlık arası seyahat süresi 14 dakikaya inecek. İncirli-Söğütlüçeşme arası 6 bin 500 metrelik tünelden 40 dakikada geçilecek.
Sabiha Gökçen'e metro
Kaynarca-Sabiha Gökçen Metro Hattı yapım ihalesi gerçekleştirildi, işi alan Gülermak-YSE Ortaklığı ile sözleşme imzalanarak yer teslimi yapıldı. Sözleşmeye göre metro hattı, Mart 2018'de tamamlanacak. İşin bitimiyle Kaynarca'dan Sabiha Gökçen Havalimanı'na 13 dakikada ulaşılacak. Kadıköy'den Sabiha Gökçen Havalimanı'na ise 46 dakikada ulaşılacak.
Çanakkale Boğazı'na en uzun köprü
İstanbul üzerindeki yükü alıp, Çanakkale üzerinden Avrupa'ya taşıyacak Lapseki-Gelibolu arasında yapılması planlanan Çanakkale Boğaz Köprüsü'nün ihalesine çıkılmak üzerinde çalışmalar sürüyor. Çanakkale Köprüsü, 2 bin 23 metre orta açıklık, toplam 3 bin 623 metre uzunluğuyla dünyanın en uzun asma köprüsü olacak. Demiryolu hattının da geçeceği projenin çalışmaları devam ediyor.
Ankara-İstanbul 75 dakika sürecek
Ankara-İstanbul Sürat Demiryolu Projesi'nin Ankara Sincan'dan Köseköy'e kadar olan kesiminin, yap-işlet-devret modeliyle yaptırılması düşünülüyor. Söz konusu güzergaha bu yatırımı yapacak olan firmaya imtiyaz hakkı verilecek. Projeyle İstanbul-Ankara arası 1 saat 15 dakikaya inecek.
Akşam