Ulaşım

İstanbul’un raylı sistem ağı 360 kilometreye ulaşacak!

İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, "İstanbul’un raylı sistem ağı toplamda 360 kilometreye çıkacak" dedi ve hayata geçirilmesi planlanan metro hatlarına ilişkin açıklamalarda bulundu. İmamoğlu, "Türkiye, tarihinde ilk kez, aynı anda 10 ayrı hatta birden raylı sistem inşaatı çalışmasına tanıklık edecek" dedi

İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu, işbaşına gelişinin 18’nci ayında üçüncü “hesap verme” toplantısını düzenledi. “Adil, Yeşil ve Yaratıcı İstanbul Yolunda 18 Ay” başlığıyla düzenlenen basın toplantısı, Haliç Kongre Merkezi’nde yapıldı. TBMM CHP Grup Başkanvekili Engin Altay, İYİ Parti Genel Başkan Yardımcısı Berna Sukas, CHP İstanbul İl Başkanı Canan Kaftancıoğlu, İYİ Parti İstanbul İl Başkanı Buğra Kavuncu ve İmamoğlu’nun eşi Dilek Kaya İmamoğlu da toplantıya katıldı. 

Sözlerine, “Her 6 ayda bir, 16 milyon İstanbulluya hesap verdiğimiz toplantılarımızın üçüncüsüne hoş geldiniz” diyerek başlayan İmamoğlu, kamu yönetiminde halka hesap vermeyi onur kabul eden bir anlayışı temsil etiklerine dikkat çekti. İBB'nin resmi sitesinde yer alan habere göre; “İstanbul’un 18 ayda, nereden nereye geldiğini kısaca hatırlatmak istiyorum” diyen İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, şu açıklamalarda bulundu:

- 18 ay önce İstanbul; plansızlıktan ve parasızlıktan tüm metro inşaatlarının durduğu bir kentti. Bugün İstanbul, tüm metro hatları için finansman sağlamış, duran metro inşaatlarını başlatmış, yapım sürecini hızlandırmış, yeni projelerin hazırlığını başlatmış bir kenttir. 18 ay öncesine kadar yılda ortalama 5 kilometre metro hattı yapılabiliyordu. Bu, 25 yılın ortalaması. Biz, bunu 4 katına, yani yılda 20 kilometre metro inşaatına çıkarmak için gereken her şeyi sağladık. Şimdi sadece, siyasi hesaplarla davranılmamasını, İstanbullunun metroya kavuşma sürecinin engellenmemesini bekliyor ve istiyoruz.

- 18 ay önce İstanbul; yeşil alanların her an imara açılma riskiyle karşı karşıya olduğu bir kentti. Devasa yeşil alanlarda ya hiç düzenleme yapılmıyor ya da sınırlı bir düzenleme yapılsa da bu alanlar kullanıma açılmıyor; adeta vatandaştan kaçırılıyordu. İstanbul bugün, Kemerburgaz Kent Ormanı, Atatürk Kent Ormanı gibi milyonlarca metrekarelik yeşil alanın halkın kullanımına açıldığı, bizzat vatandaşa teslim edildiği bir kenttir.

- 18 ay önce İstanbul; Taksim, Bakırköy, Üsküdar, Kadıköy gibi büyük meydanları kimliksiz, plansız, çirkin ve işlevsiz bir kentti. Bir sabah kalktığınızda meydanların, yönetimin keyfine göre düzenlendiğini görebilirdiniz. Bugün, İstanbul’un tüm büyük meydanları bilim insanlarının, ulusal ve uluslararası tasarımcıların, kentsel planlama uzmanlarının ve vatandaşın katılımıyla, ortak akılla tasarlanıyor.

- 18 ay önce, İstanbul’un 0-4 yaş arası çocuk sahibi anneleri; otobüse, metroya, vapura para öderdi. Bugün annelerimiz, toplu ulaşımdan çocuklarıyla beraber seyahat ederken ücretsiz yararlanıyorlar. 18 ay önce İstanbul’da Büyükşehir Belediyesi’nin tek bir kreşi dahi yoktu. Bugün 15 kreşimiz faaliyette, 10 tanesi bitmek üzere, önümüzdeki yıl toplam 60 kreşi hizmete sunmuş olacağız.

- 18 ay önce İstanbul’da deprem, yerel yöneticilerin ciddi somut adımlar atmadığı bir konuydu. Bugün, 2000 öncesinde inşa edilmiş tam 790.000 binanın hasar tespit çalışmalarına başlamış, 20.000 binayı tamamlamış durumdayız. Depreme hazırlık için gerekli, idari ve fiziki altyapıyı kurma açısından daha önce hiç olmadığı kadar yoğun çalışmalar yapıyoruz. İstanbul gibi bir mega kentin yönetiminde, 18 ay uzun bir süre değildir. Buna rağmen, 18 ayda çok önemli ve değerli başarılar elde ettik ve İstanbul’da yeni bir başlangıcın ilk adımlarını en sağlam biçimde attık. Üstelik bütün bunları pandeminin yol açtığı ciddi ekonomik ve sosyal sorunlarla mücadele ederken gerçekleştirdik.”

Ekrem İmamoğlu, İstanbul'daki metro hatlarına ilişkin de şunları söyledi: 

Önceki yönetimlerin hataları sebebi, İBB bütçesiyle yapılması imkansız hale getirilen metro inşaatları için dış kaynak bulundu. Bulunan kaynaklarla, önceki yönetim tarafından tümden durdurulan 6 metro hattının inşaatları başladı. 18 kilometrelik Mecidiyeköy-Mahmutbey metro hattı, hızlıca bitirilerek 28 Ekim’de halkın hizmetine sunuldu. Alibeyköy-Eminönü tramvay hattının 9 kilometrelik Cibali-Alibeyköy arası, 1 Ocak 2020'de açılışı yapıldıktan sonra, 4 Ocak günü hizmete girecek. 2021'de; Rumelihisarüstü-Aşiyan füniküleri ile Ataköy-İkitelli metrosunun İkitelli-Bahariye kısmı ve Cibali-Alibeyköy tramvay hattı, İstanbulluları taşımaya başlayacak. 2022'de ise, toplam 32,8 kilometre uzunluğundaki 4 raylı sistem hizmete sunulacak.

Aralık ayı başında duyurusu yapılan ve yeni bir finansman aracı olarak tercih edilen Eurobond ihracı yoluyla, metro yapımlarında kullanılmak üzere İstanbul’a 580 milyon dolarlık finansman kazandırıldı. Bu kaynakla, yapımları tümden durdurulmuş olan 4 metro hattında daha inşaatlar başlayacak. Türkiye, tarihinde ilk kez, aynı anda 10 ayrı hatta birden raylı sistem inşaatı çalışmasına tanıklık edecek. Böylelikle yılda, ortalama 20 kilometre raylı sistem inşası yapılacak. Bu rakam, önceki yönetimlerin yıllık ortalamasının 4 kat fazlası olacak. İnşaatları başlatılan 10 metro hattının tamamı, 2024 ve 2025'e kadar tamamlanacak.

Tüm hatların hizmete alınmasıyla, İstanbul’un raylı sistem ağı toplamda 360 kilometreye çıkacak. Söz konusu 10 hattan ayrı olarak, İncirli-Sefaköy-Beylikdüzü metro hattının ön proje ve fizibilite revizyon çalışmaları 2021’de tamamlanacak ve ihaleye çıkılacak. Boğaz’ın altından geçip, 12 metro hattıyla entegre olacak ve günde yaklaşık olarak 1 milyon İstanbullunun şehrin bir ucundan diğerine 55 dakikada yolculuk yapmasına imkan sunacak “Hızray” projesinin fizibilite çalışmaları, 2021 yılının ikinci yarısında bitirilecek.

İstanbul'da devam eden metro inşaatları ve açılış tarihleri!

Hızray projesi 2021'de ihaleye çıkıyor!