İmar

İstanbul'un tarihi yarımadasını imara açan hangi maddeler durduruldu?

İSTANBUL 2. İdare Mahkemesi, eski İstanbul’un kalbi ‘tarihi yarımadayı’ ilgilendiren 1/1000 ölçekli Koruma Amaçlı Uygulama planın iptali istemiyle açılan davada, 61 konu başlığından 37’sine yürütmeyi durdurma, 7’sine ise kısmen yürütmeyi durdurma karar ve

24 Nisan 2015’de verilen yürütmeyi durdurma kararının ana başlıkları arasında Avrasya Tünel Geçişi’nin bağlandığı Kennedy Caddesi, tarihi yarımada trafiğini yoğunlaştıracağı öngörülen ulaşım kararları, AVM ve otel yapılmasının önü açılan Topkapı İETT Garajı, Kumkapı Balık Hali’nin marina olmasına ilişkin planlar yer alıyor.


DAVAYI CHP’LİLER AÇTI

CHP’li 8 Meclis üyesi, Fatih Belediye Meclisi’nin 9 Mayıs 2012, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin ise 4 Ekim 2012 tarihinde onayladığı “Tarihi Yarımada Kentsel tarihi, Kentsel arkeolojik, I. Derece Arkeolojik sit alanı 1/1000 ölçekli Koruma Amaçlı uygulama imar planının” iptali istemi ile İdare Mahkemesine dava açmıştı. CHP’li Meclis Üyesi Fazıl Uğur Soylu, “Yürütmeyi durdurma kararı Fatih halkının lehine olmuş bir karardır” dedi. Soylu, mahkemenin aldığı önemli kararları, CHP’nin dava dilekçesinde yeşil alan olarak kullanılması gerektiğini belirttiği Topkapı İETT garajının ticaret alanından çıkarılması, Kumkapı’da bulunan balıkçı barınağının marina olmasının engellenmesi, Yedikule Sur bandının UNESCO Dünya Kültür Mirası kararları doğrultusunda korunması, Avrasya Tünel Geçişine bağlanacak sahil projesinin durdurulması olarak sıraladı.


DETAYLI BİLİRKİŞİ RAPORU

1/1000 ölçekli planı değerlendirmek üzere, 9 Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi’nden 3 öğretim üyesi 286 sayfalık detaylı bir bilirkişi raporu hazırladı. İstanbul 2. İdare Mahkemesi’nin bilirkişi raporuna dayanarak verdiği ara kararda öne çıkan bazı başlıklar şöyle sıralandı:

Tarihi yarımada bölgesindeki araç trafiği ve sahil şeridinde yer alan Kennedy Caddesi’ne ilişkin ulaşım kararlarında oy çokluğuyla yürütmenin durdurulmasına karar verildi. Raporda, toplu taşımaya yönelik araştırmaların yetersiz olduğu vurgulandı. Araç trafiğinin kademeli olarak azaltılmasına ilişkin politikaların benimsenmesine rağmen Aksaray, Yenikapı, Eminönü kavşaklarda yolların yer altına alınmasının hızlı trafik akışına neden olacağı belirtildi.


AVRASYA TÜNELİ NOTLARI

Bilirkişi raporunda Tarihi Yarımadaya bağlanacak Avrasya Tünel Geçişi’ne ilişkin “Tarihi yarımadanın silüetinin korunması kaygısından çok, Avrasya Tüneli vasıtasıyla trafik akış hızının arttırılmasının amaçlandığı” tespitinde bulunuldu. Avrasya Tüneli projesi kapsamında sahil şeridinde yer alan Kennedy caddesinin 3 şeritten 4 şeride çıkarılması, alt geçitler ve U dönüşü gibi uygulamaların trafik hızını arttıracağı ifade edildi.


Topkapı yeşil alan olacak

Topkapı İETT Garajı’nın bulunduğu alana ilişkin, oy birliğiyle yürütmenin durdurulması kararı verildi. CHP’nin dava dilekçesinde yeşil alan olarak kullanılması talebinde bulunduğu Topkapı İETT garajına ilişkin olarak da Soylu, “Şehremini mahallesinde bulunan İETT garajının ticaret alanından çıkartılarak yeşil alan olarak kullanılması önemli kararlardan bir tanesidir” diye konuştu.


Kumkapı’ya durdurma

1. Derece koruma bölgesinde yer alan ve Avrasya Tüneli geçiş güzergahında olduğu için yıkılan Kumkapı Balık Hali’nin marina olarak düzenlenmesine ilişkin kararda ise mahkeme yürütmenin durdurulması kararını verdi. Kararda alanın işlevi ve yapılaşma koşullarının net belirtilmediği vurgulandı.



hürriyet