Sektörel

İstanbul'un yakaları 3 köprü ile ivme kazandı!

Dünya Gazetesi köşe yazarı olan Leyla İlhan bugünkü yazısında ulaşım projelerinin İstanbul'a etkilerini değerlendirdi. İlhan, yazısında TSKB Gayrimenkul Değerleme AŞ Genel Müdür Yardımcısı Ozan Kolcuoğlu'nun konuyla ilgili araştırmasına da yer verdi...

İstanbul'un iki yakası üç köprüyle bir araya geldi. İstanbul'un trafiğini rahatlatan köprüler, sadece iki bölgeyi birleştirmekle kalmadı, aynı zamanda İstanbul'un yerleşim planlarını da etkiledi. İlk Boğaziçi köprüsü olan 15 Temmuz Şehitler Köprüsü ile kentin doğu- batı aksındaki gelişimi, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ile birlikte kuzey–güney aksında gelişmesini tetiklerken, 3. Köprü ile birlikte kuzey–güney aksındaki gelişmenin böylelikle çok daha ileri boyuta taşınacağı tahmin edilmekte. Hepsine tek tek baktığımızda bu etkileri daha net görebiliyoruz.


Bilindiği gibi ilk köprümüz olan 15 Temmuz Şehitler Köprüsü 1973 yılında açıldı. Ortaköy-Beylerbeyi arasında yapılan ve Fulya, Gayrettepe, Esentepe, Mecidiyeköy, Etiler ve Ulus gibi yeni yerleşim bölgeleri oluşturan ilk köprümüz, sadece iki yıl içinde İstanbul'un doğu yakasında nüfusu 350 bin artırdı.


1988 yılında Hisarüstü-Kavacık arasında yapılan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün yarattığı yoğunluk ise ilkinden daha fazla oldu. Kavacık, Beykoz, Ümraniye, Sarıyer, Zekariyaköy, Maslak, Anadolu Hisarı gibi yeni yerleşim bölgelerinin önünü açan 2. Köprü 1988 ve 1990 arasında geçen 2 yılda nüfusu 650 bin kişi artırdı. TSKB Gayrimenkul Değerleme AŞ Genel Müdür Yardımcısı Ozan Kolcuoğlu bu konuda bir araştırma yapmış. Kolcuoğlu'nun paylaştığı verilere göre İstanbul 1960'lara kadar Anadolu- Avrupa sahil şeridi boyunca ve tren yolu hattı etrafında kentleşirken, 1960-80 döneminde ise tren yolu hattı ile E-5 karayolu arasında, 1980 ve 2000'li yıllar arasında ise E-5 karayolu ile TEM otoyolu arasında gelişti.





3.Köprü ve sonrası


Ozan Kolcuoğlu'nun verdiği bilgiler 2000'li yıllardan sonra İstanbul'un gelişim yönünün değiştiği ortaya çıkıyor. Bu dönemden sonra artık İstanbul TEM otoyolu ve kuzeyinde kentleşme ortaya koyuyor. Bu gelişmelerden hareket ettiğimizde 3. Köprü ile birlikte kente yeni yerleşim alanları olarak Garipçe, Poyrazköy, Tayakadın ve Arnavutköy ilçesi hızlı bir gelişim sergileyebilir gibi durmakta. Kolcuoğlu'nun bilgilerine baktığımızda 3. Köprü sonrası yaşanacak gelişmeler şöyle: 2013 yılında yapımına başlanan ve 2016 yılı sonunda tamamlanan 3. Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu Projesi'nin de köprü üzerinde yapılması planlanan raylı sistem, Edirne'den İzmit'e kadar yolcu taşıyacak.


Marmaray ve İstanbul metrosu ile entegre edilecek raylı sistemle Atatürk Havalimanı, Sabiha Gökçen Havalimanı ve yeni yapılacak 3. Havalimanı da birbirine bağlanacak. Kuzey Marmara Otoyolu ise aynı zamanda Adapazarı ile Tekirdağ'ı birbirine bağlayacak olup, 3. Köprü ile entegre edilerek, Garipçe–Poyrazköy geçişi sağlayacak.


Belli kısmı tamamlanan ve hizmete açılan Kuzey Marmara Otoyolu ve bağlantı kavşakları ile ilgili çalışmalar son sürat devam etmekte. Avrupa Yakası'nda Silivri, Çatalca, Boyalık ve Göktürk ile Zekeriyaköy ana bağlantı noktaları konumunda. Bu bağlantı noktalarının inşatının başlanmasıyla günümüzde Göktürk ve Zekeriyaköy'de inşai yatırımlar hız kazandı. Üçüncü Köprü nedeni ile ilk etapta en fazla hareketliliğin yaşandığı konut alanları Avrupa Yakası'nda Zekeriyaköy-Başakşehir-Arnavutköy–Kayabaşı aksı olurken, Anadolu Yakası'nda ise bu hareketlilik ilk etapta Beykoz sonrasında ise Çekmeköy-Sancaktepe'de yaşandı denilebilir.



Leyla İLHAN/Dünya