Ulaşım

İstanbul’un yeni havalimanının inşaatı hızla ilerliyor!

Dünyanın en büyük havalimanlarından defalarca daha büyük olacak İstanbul’un yeni havalimanı inşaatı hızla ilerliyor. Hızlı tren ve metro bağlantısı olacak havalimanının toplamda 5 kuzey-güney ve 1 adet doğu-batı yönlü pisti olacak.

Yıllık 200 milyona kadar yolcuya hizmet vermesi planlanan havalimanın eşi benzeri yok. Pekin, Londra, Atlanta ve Paris havalimanlarından onlarca defa daha büyük olacak yeni havalimanı ile İstanbul’un doğu-batı ve kuzey-güney eksenli havayolu hareketlerinin merkezine oturması planlanıyor. 1500’ü beyaz yakalı toplamda 21.500 kişinin istihdam edildiği projede 3.000 adet vinç, iş makinesi ve kamyon 7/24 çalışıyor.

Dünyanın en büyük duty-free alanı ve otoparkına da sahip olacak projede körüklerin haricinde apronun altında bulunan tüneller vasıtasıyla yolcular apron trafiğine girmeden terminallerden uçaklara erişebilecek. Havalimanı proje sahasında hastane, otel, alışveriş merkezi, cami, fuar merkezi ve konferans salonları da bulunacak.


Ülkenin önemli yatırımlarını mühendis, mimar, tekniker ve teknisyenlere uzmanlar eşliğinde yerinde göstererek teknik elemanların mesleki gelişimine katkı sağlayan Teknik Elemanlar Derneği (TEKDER) yetkilileri 3. havalimanı şantiyesinde teknik incelemeler yaptı. 5 Ortaklı İGA konsorsiyumunun hazırladığı sunumu izleyen mühendisler proje hakkında detaylı bilgi aldı. Sunumun ardından yoğun güvenlik önlemleriyle uzmanlar eşliğinde saha incelemelerinde bulunan ekip sorularına cevap aradı.

Alınan bilgilere göre dört fazda yapılması planlanan havalimanının ilk fazının 2018 yılının ilk çeyreğinde işletmeye açılacak. İlk terminal ana yolcu binası, 2 adet pist, yakıt çiftliği ve teknik alanlara sahip olacak. İlk etapta yıllık 90 milyon yolcu ağırlanacak.


3. Havalimanı tüm fazlar tamamlandığında yıllık 200 milyon yolcu ağırlayabilecek. 150’den fazla havayolu şirketinin 350’den fazla noktaya uçuş gerçekleştirdiği devasa bir ulaşım merkezi olacak.

SAHA İŞLERİ

Teknik Elemanlar Derneği yetkililerinin edindiği bilgiye göre teknolojinin tüm imkânlarının seferber edildiği projede yaklaşık 3000 iş makinesi 7/24 çalışıyor. Günde 50 ton patlayıcı kullanılan şantiye sahasında operasyonların yönetimi için günlük 300 bin litre mazot tüketiliyor. 31 Ocak 2017’de ana terminalin kaba inşaatının bitirilmesi hedeflenen projede maliyetin %70’ini alt yapı işleri oluşturuyor. Daha önce maden sahası olarak kullanılan bölgede maden çukurlarına dolan sular ve maden atıklarının bölgeye atılması sebebiyle önce zemini atıklardan arındırma sonra da mühendislik dolgularıyla zemin güçlendirme çalışmaları yapılıyor. 

GÜVENLİK

İş sağlığı için azami önem gösterilen projede inşaattan sonrası da düşünülmüş. Diğer havalimanlarında apron kotundan sağlanan shuttle servisleri ve diğer lojistik hizmetleri, 3. havalimanında apron altına inşa edilen tünellerden yapılacak. Böylece işletme esnasında olası kazaların şimdiden önüne geçilmiş olacak. Uçuş güvenliği için yapılan çalışmalara da değinen yetkililer hem planlama aşamasında hem de inşaata geçildikten sonra rüzgâr ile ilgili analizler yapıldığını belirttiler. 2014 yılında 4 noktada kurulan istasyonlardan alınan verilere göre rüzgâr hızının eşik değerlerin çok altında olduğu belirtiliyor. 

İSTİHDAM

İki vardiya halinde çalışmaların sürdüğü projede şu anda 21.500 kişinin çalıştığı bilgisi paylaşıldı. Tamamlandığında doğrudan 100 bin kişiye istihdam sağlayacak projede havacılık sektöründen etkilenen diğer sektörlerde hesaba katıldığında yaklaşık 1,5 milyon kişiye istihdam sağlaması öngörülüyor.

İncelemelerin ardından Teknik Elemanlar Derneği Başkan Yardımcısı Lutfullah DUMAN bu projenin sadece bir ulaşım yatırımı projesi olarak değerlendirilmemesi gerektiğini belirtti. Lutfullah Duman “Bu proje aynı zamanda sivil havacılık endüstrimizin ve buna bağlı diğer alt sektörlerin gelişimi için bir fırsat olarak değerlendirilmeli. Hem doğrudan sivil havacılık alanında çalışacak hem de bu alana hizmet edecek alt sektörlerde çalışacak insan kaynağının yetiştirilmesi için bir fırsattır. Bu dev yatırımın ihtiyacı olacak iş gücünün üretilmesi için meslek liseleri, meslek yüksekokulları ve üniversitelerin müfredatlarının gözden geçirilmesinde fayda var.” dedi. Duman sözlerine şu şekilde devam etti: “Projenin ilerleyen safhalarda havayolu-karayolu-demiryolu ve denizyolu ile birleştirilmesi muhtemel. Bu durumda bu bölge çok önemli bir lojistik noktası olacaktır. Akademinin, iş dünyasının ve yatırımcıların projeyi ve bölgeyi bu gözle değerlendirmelerinde fayda görüyorum.”