İşte 2 yıl içinde açılacak tüneller!
Türkiye’nin halen 263 kilometre olan toplam tünel uzunluğu 2023’e kadar 700 kilometreye çıkacak. Önümüzdeki 2 yıl içinde hizmete girecek projeler arasında Avrasya, Ovit ve Ilgaz Tüneli de bulunuyor.
AVRASYA Tüneli ile birlikte Türkiye’nin toplam tünel uzunluğunu 700 kilometreye çıkaran projeler 2023’e kadar hizmete giriyor. Bu yıl hizmete girecek projeler arasında Ovit ve Ilgaz Tüneli de var. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı bugüne kadar 213 kilometre uzunluğunda 188 tünelin yapımını tamamladı. 2003 yılı öncesi bu rakam, 50 kilometre idi. Halen 286 kilometre uzunluğundaki toplam 96 tünelde çalışmalar devam ediyor. Söz konusu tünellerin bir kısmının 2016 sonunda bitmesi planlanıyor.
Yüzde 427 artış yaşandı
2003 yılı öncesi 50 kilometre olan toplam tünel uzunluğu, 2003-2015 yılları arasında yapılan 213,6 kilometre ile birlikte yüzde 427 artış göstererek 263,6 kilometre uzunluğa ulaştı. Tüm yollarımızda toplam 73,8 kilometre uzunluğunda 170 adet tek tüp tünel ve 189,8 kilometre uzunluğunda 101 adet çift tüp tünel hizmet veriyor. Toplam tek tüp tünel uzunluğunun 263,6 kilometre olduğu belirtiliyor.
94 tünelin inşaatı sürüyor
2015 Kasım ayı itibariyle 57 kilometre uzunluğunda 44 adet tünel yapımı tamamlandı. 286 kilometre uzunluğunda 96 adet tünelde de yapım çalışmaları devam ediyor. 2023 yılına kadar yol ağlarında toplam 700 kilometre uzunluğunda 470 adet tünelin trafiğe hizmet vermesi hedefleniyor. Tünel uzunluğu son on üç yılda 50 kilometreden 264 kilometreye ulaştı. Halen 272 kilometre uzunluğunda 94 adet tünelde yapım çalışmalarına devam ediliyor. Devam eden çalışmalardan Kuzey-Güney aksında yer alan bazı önemli tüneller 2016-2017 yılları arasında hizmete girecek.
Ovit, dünyada 4’üncü Türkiye’de 1’inci olacak
ÇIFT tüp olarak inşa edilen Ovit Tüneli Ağustos 2016’da açılacak. Tünel tamamlandığında dünyanın en uzun 4., Türkiye’nin ise 1. tüneli olma özelliği taşıyacak. Ovit Tüneli, 12.6 km uzunluğunda iki ana tünelden oluşacak. Tünelin toplam uzunluğu ise 14 kilometre olacak. Ovit Tünelinin tamamlanmasının ardından projelendirilen Rize- Mardin karayolu güzergâhında İspir-Erzurum arasında çalışmaları devam eden 7 bin 200 uzunluğundaki Tırık Tüneli ve 3 bin 200 Metre uzunluğundaki Kavak Tüneli’nin tamamlanması ile güzergah stratejik ve ticari önemini arttıracak.
Ilgaz korkusu bitiyor
TRAFIK kazalarını en aza indirmesi ve Kastamonu-Ankara arasındaki ulaşımı 1.5 saate düşürmesi öngörülen Ilgaz Tüneli, önümüzdeki yılın nisan ayında tamamlanacak. Sürücülerin korkulu rüyası olan Ilgaz Dağı, yapımı süren 5 bin 391 metrelik tünelle 8 dakikada geçilebilecek.
2016-2017 arasında açılacak tüneller
Ovit Tüneli (Rize-Erzurum)
Cankurtaran Tüneli (Hopa-Borçka)
Salmankas Tüneli (Trabzon İstanbulzon- Araklı-Bayburt)
Erkenek Tüneli (Malatya- Adıyaman)
Karahan Tüneli (Malatya-Darende- Kayseri)
Cudi Tünelleri (Cizre-Şırnak)
Ilgaz Tüneli (Kastamonu-Çankırı)
Geminbeli Tüneli (Suşehri-Sivas)
Dallıkavak Tüneli (Rize-Erzurum)
Güzeldere Tüneli (Van-Hakkari)
Akyazı Tüneli (Trabzon)
Kırık Tüneli (Rize-Erzurum)
Demirkapı Tüneli (Antalya-İbradı)
Kahramanmaraş-Göksun- Kayseri Tüneli.
Boğaz’ın yükünü hafifletecek
DÜNYANIN en iyi mühendislik projelerinden biri olan Avrasya Tüneli Projesi 1 yıl sonra açılacak. Tünel toplam 14,6 kilometrelik üç ana bölümden oluşan projenin en önemli aşamasını 3,4 kilometre uzunluğundaki Boğaz Geçişi oluşturuyor. Kazlıçeşme- Göztepe hattında hizmet verecek Avrasya Tüneli ile İstanbul’da trafiğin çok yoğun olduğu güzergâhta yolculuk süresi 15 dakikaya kadar inecek, günde 130 bin araç yeraltından kıtaları aşacak. Proje, yap-işlet- devret modeliyle yaklaşık 1 milyar 245 milyon dolarlık finansmanla gerçekleştiriliyor.
Yeni Yüzyıl Gazetesi/ Selim Ercan