İşte baştan sona Kanal İstanbul!
Kanal İstanbul’un güzergahının netleşmesiyle bölge halkı büyük heyecan yaşıyor. İşte vatandaşın gözünden Kanal İstanbul ve beklentileri...
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın çılgın projesi Kanal İstanbul’un güzargahının netleşmesi hem Türkiye genelinde hem de bölgede büyük heyecan yarattı. Hafta başında Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan, Marmara’yı Karadeniz’e bağlayacak “ikinci boğaz” için Küçükçekmece-Sazlıdere-Durusu hattının seçildiğini açıkladı.
Akşam Gazetesi, projenin hem Marmara ve Karadeniz hattında vatandaşların ve bölgenin nabzını tuttu.
45 KİLOMETRE UZUNLUK
Kanal İstanbul projesinde ilk kazma bu sene vurulacak. İstanbul’un Avrupa yakasında Karadeniz’i Marmara ile bağlayacak yeni su yolu yapma projesi 45 kilometre uzunluğa sahip olacak.
Projenin hedefleri arasında ise, İstanbul’da Boğaziçi üzerindeki gemi trafik yükünü azaltmak, İstanbul Boğazı’ndan geçen tehlikeli madde taşıyan gemilerden kaynaklı oluşabilecek riskleri azaltmak bulunuyor.
Yine Kanal İstanbul güzargahında kentsel dönüşüm yapılarak çarpık yapılaşmanın ortadan kaldırılması hedeflenen amaçlar arasında.
DETAYLICA ELE ALINDI
Kanal İstanbul için 5 alternatif arasından en uygun güzargahı tespit etmek için deprem, tsunami, rüzgar ve dalga iklimi, jeolojik etütler gibi çok sayıda çalışma yapıldı.
İHALE BU YIL YAPILACAK
Hedefin bu sene içerisinde yap-işlet-devret modeli, kamu-özel iş birliğinin diğer alternatifleri dahil olmak üzere karma bir modelle ihale süreçlerini bitirmek olduğunu belirten Bakan Arslan, “Bu sene içinde kazma vurmayı hedefliyoruz. Kanal İstanbul, 22 milyar euro kira bedeliyle en büyük proje olan üçüncü havalimanından da büyük olacak” dedi.
17 bin metre sondaj yapıldı
Deprem risklerinin değerlendirmesi kapsamında, 72 yıl, 475 yıl ve 2 bin 475 yıllık ortalama yinelenme süreleri dikkate alınarak tüm çalışmalar gerçekleştirildi. Kanalda gemi geçişlerinde oluşacak dalgaların kanal yan yüzeylerine etkisi en olumsuz senaryolara göre değerlendirildi. Toplamda 17 bin metrelik sondaj işlemi tamamlandı.
Yeni iş kolları ortaya çıkacak
Şamlar Mahallesi Muhtar vekili Erhan Temiz “Bölgede emlak ve tarla fiyatları çok yükseldi. Projeyi sevinçle karşıladık. 500 yıllık bir tarihi bir köy burası. Camimiz ikinci Mahmut döneminde tamirat görmüş bir camidir. İşsiz olan gençlere proje döneminde iş imkanları çıkacak. Bu da çok iyi şey. Ticarette de büyük artış bekliyoruz. Öncelikle Türkiyemiz için gelecek vizyonumuz açısından tarihi bir proje. Bu bağlamda değerlendirdiğimizde proje bize iyi gelecek diyebilirim. Bölgemizde insanlar genellikle tarım, haycancılık ve bahçeçilik ile uğraşıyor. Projenin hayata geçmesiyle birlikte daha farklı iş kolları da halkımızla buluşacak. Arsa fiyatları metrekaresi 700 liraydı tarla fiyatları 250 liraydı” dedi.
Temiz sözlelerine şu şekilde devam etti: “Bu fiyatların % 100 artmasını bekliyoruz. Köylümüzün en büyük endişesi arazilerimizin istimlak değerinin altında bir fiyatla elimizden alınması. İnşallah böyle bir sonuç doğmaz. 1993’te yapılan Sazlıdere Barajı’nda istimlaktan büyük zarar görmüştük.”
BÖLGEYE ÇOK BÜYÜK KATKI SUNMASI BEKLENİYOR
Son bir yıl içinde fiyatlarda yüzde 200’e artış yaşandı
Bölgenin 22 yıllık emlakçısı Mustafa Onat da “Telefonlarımız daha çok çalmaya başladı. Yaklaşık 1 yıldır emlak fiyatları yükseliyordu. Ancak projenin net bir şekilde açıklanmasının üzerine bu artış büyük hız kazandı. 70 ila 80 bin TL arasında satılan eski 30 yıllık binalar şu anda 250 bin TL oldu. Yüzde 200’lere varan fiyat artışı var. İnsanlar en çok bana gerçekten Kanal İstanbul buradan geçecek mi? diye soruyor.” dedi.
Önceki akşam Kanal İstanbul’a ilişkin soruları yanıtlayan Başbakan Binali Yıldırım, projenin Montrö Boğazlar Sözleşmesi’yle ilişkilendirilmesine ilişkin şu açıklamalarda bulundu: “Montrö, boğazları ilgilendiriyor. Boğazlardaki gemi trafiği rejimini düzenleyen bir anlaşma. 1936’da yapılmış ve bütün boğazlardaki giriş, çıkışları, gemileri kapsayan bir anlaşma. Kanal İstanbul ise yeniden yapay olarak oluşturucak bir su yolu. Dolayısıyla buranın hiçbir şekilde Montrö ile ilişkilendirilmesi mümkün değil. Türkiye’nin egemenlik hakları dahilinde buraya, başka yere kanal yapabilir, bu kanaldan da deniz trafiğini yönlendirebilir. Olay bu kadar açık ve nettir.”
Baraj kanala katılacak
Kanal İstanbul güzargahındaki ilk yerleşim yerlerinden olan Şamlar Köyü bir baraj gölüne sahip. Bu göl Kanal inşaatın başlamasıyla projenin bir parçası olacak.
Projenin merkez üssü
Sazlıdere ise, Kanal İstanbul projesinin merkezinde bulunuyor. Bölgedeki 1991-1996 yılları arasında inşaa edilen baraj da yine inşaatla su kanalına dahil olacak.
1000 yıllık tarihi var
Çılgın Proje’nin son durağı olan Durusu’nun tarihi bin yıl öncesine dayanıyor. Köy, Cenevizliler tarafından kurulmuştu.
Şamlar Köyü’nden çiftçilikle uğraşan Turan Doğan “Projeyle gerek iş imkanları ve gerekse ticaret artacak. İlk kazmanın vurulmasını dörtgözle bekliyoruz. Gelecekten umutluyum. Ölmeden bittiğini görmek istiyorum” derken, Şamlar Köyü sakinlerinden Haydar Pektaş ise, “Projeyi büyük bir sevinçle karşıladık” diyor.