İşyeri kirasında gider pusulası ve özelgelerin bağlayıcılığı!
Sözcü Gazetesi'ndeki olaylar, sorunlar, çözümler köşesinde bugün İşyeri kirasında gider pusulası ve özelgelerin bağlayıcılığı konusuna değinildi. Yazının devamında 2014 yılın ödenecek olan vergilerden de bahsedildi...
Gider pusulası ve bağlayıcılığı konusu, bir süredir tartışılıyor. Vergi mükellefi olmayanlardan; ikinci el otomobil, atık hurda kağıt, gayrimenkul ve bilgisayar alımında, satılan malın tüketiciden geri alınmasında (54 No.lu KDV tebliği), telif ödemelerinde, arızi serbest meslek ödemelerinde, "gider pusulası düzenlenmesi gerektiği" konusunda, Maliye Bakanlığı'nın, yüzlerce özelgesi var.
Uygulama "vergiden muaf esnaf" ile sınırlı değil.
ÖZELGENİN ÖNEMİ
VUK'un 140/2. maddesine göre; vergi inceleme raporlan, işleme konulmadan önce yasa, yönetmelik, genel tebliğ, sirküler ve ÖZELGELERE UYGUNLUĞU yönünden değerlendirilir.
Aynca Rapor Değerlendirme Komisyonu Yönetmeliği'nin 8,9 ve 10. maddelerinde de vergi inceleme raporlarında "özelgelere uygunluk" koşulu aranacağı, net olarak belirtilmiştir.
Görüldüğü gibi özelgelerin, talep eden kişinin ötesinde "bağlayıcı yönü" var.
İşyeri kiralan ve gider pusulası konusunda da iki önemli özelge var.
1) Banka dekontları, gider pusulası yerine kullanılamaz.
Toplu veya imzasız şekilde düzenlenemez (Maliye B.Gelir İd.Bşk. Özelgesi, Mart 2013 Tarih ve 11395140-105-302 sayılı).
2) İşyeri kira ödemeleri nedeniyle (kiraya verenden fatura almamadığı durumlarda) gider pusulası düzenlenip, kiraya verene imzalattırılması gerekir (Maliye Bak.Gelir İd.Bşk. Kocaeli Vergi D.Bşk. Özelgesi, 16 Mayıs 2013 Tarih ve 70280967105-89 sayılı).
Yukarıdaki özelgeler, Maliye Bakanlığı'run "emsal özelge havuzu"nda yer alan özelgelerdir.
Vergi dairesi başkanlıkları, "emsal özelge havuzunda yer alan özelgelere uygun olmak koşuluyla" özelge verebiliyorlar (Mükelleflerin İzahat Taleplerinin Cevaplandırılmasına Dair Yönetmelik, Md.11/4).
ÇÖZÜM YOLU
268 No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliği doğrultusunda, bir özelge veya sirküler yayınlayarak, işyeri kira ödemelerinin belgelendirilmesinde, KDV uygulamasında naylon fatura yönüyle de itibar edilen "banka dekontunun yeterli olacağının belirtilmesi" konuya kalıcı bir çözüm getirir.
2014'te vergiler yine dolaylı gelecek 2014 Bütçe tasarısının görüşmeleri yoğun bir biçimde devam ediyor. Görüşmelerde sona yaklaşıldıkça gelecek yıla ilişkin rakamlar da bir bir ortaya çıkıyor.
1/3,1/4,1/5,1/10 GELENEĞİ BOZULMADI
Tasarıya göre; 2014 yılında bütçe gelirleri yüzde 4.1 aratarak 403.2 milyar liraya ulaşacak. Bütçenin en önemli gelir kaynağı vergiler ise bir önceki yıla göre yüzde 7.1 aratarak 348.4 milyar liraya ulaşacak. Vergi gelirlerinin dağılımında gelenek bozulmadı. Yine vergi hasılatının yaklaşık 1/3'ü KDV, 1/4'ü ÖTV, 1/51 Gelir Vergisi, 1/10'u Kurumlar Vergisi'nden oluştu.
DOLAYLI VERGİLERDE REKOR
Bir ülkede toplam vergi gelirleri içinde; dolaylı vergilerin oranı, dolaysız vergilerden yüksekse, o ülkede vergi adaleti yoktur, düşükse vergi adaleti vardır.
AB ülkelerinde, dolaylı vergilerin toplam vergi gelirleri içindeki payı, ortalama yüzde 35.2013 gerçekleşme tahminlerine toplam vergi gelirlerinin yüzde 69.1 'i dolaylı, yüzde 30.9'u dolaysız.
2014 tasarısına göre vergi gelirlerinin yüzde 71.2'si dolaylı, yüzde 28.2'si ise dolaysız. Eğer tasarıda öngörülen vergi hedefleri 2014 sonunda tutarsa, dolaylı vergiler Cumhuriyet tarihindeki en yüksek seviyesine ulaşmış olacak.
VERGİ ADALETSİZLİĞİNE DEVAM
2014'de dolaylı ve dolaysız vergi dağılımına bakıldığında geleneğin yine bozulmadığını önceki senelerde olduğu gibi yine dolaylı vergilerin ağırlıklı olduğunu ve vergi adaletsizliğinin devam ettiğini görüyoruz.
Adında ADALET geçen AKP, nedense 11 yıllık iktidarında vergi adaleti sağlayamadığı gibi vergi sistemini daha da ADALETSİZ hale getirdi.
Sözcü Gazetesi