Genel

İtalyan Benetton Ailesi otoyol ve köprülere talip

Türkiye"deki otoyol, Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet Köprülerinin özelleştirmesine ünlü Benetton Ailesi"nin şirketi Autostrade talip Garanti Yatırım İcra Kurulu Başkanı Ar, Autostrade"nin karayolu özelleştirmesiyle ilgilendiğini söyledi

Türkiye"deki otoyol, Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet Köprülerinin özelleştirmesine ünlü Benetton Ailesi"nin şirketi Autostrade talip. Garanti Yatırım İcra Kurulu Başkanı Ar, Autostrade"nin karayolu özelleştirmesiyle ilgilendiğini söyledi

Türkiye"de otoyol özelleştirmesi gündemde değilken İtalyan Benetton Ailesi"nin büyük hissedarı olduğu Autostrade şirketi yöneticilerinin Maliye Bakanı Kemal Unakıtan"ı ikna ettikten sonra Başbakan Tayyip Erdoğan ile bir araya geldiğini ve Erdoğan"ın talimatıyla kurulan Türk ve İtalyanlar"dan oluşan ekibin özelleştirmenin temel şartlarını belirlediklerini anlatan Garanti Yatırım İcra Kurulu Başkanı Metin Ar, Benetton Ailesi"nin Türkiye"deki köprü ve otoyolların ihalesine gireceğini   söyledi.şžirketin Türkiye"deki danışmanlığını Garanti Yatırım"ın yaptığını belirten Ar, œAutostrade Avrupa"nın en büyük otoyol şirketidir. Otoyol şirketleri genellikle ülkelere konsantre oluyorlar. Autostrade Avrupa"daki diğer şirketlerden büyük bir şirket. Devlet şirketi olarak kurulmuş. Daha sonra paralı otoyolları bir şirkete devretmiş ve halka açılarak stratejik ortak almış. Autostrade"nin en büyük hissedarı ünlü Benetton Ailesi"dir. şžirketin içinde başka büyük ortaklar da var ama en büyük ortak Benetton Ailesi. Yönetim kurulunu atamada onlar etkin dedi.

İthal yol kebapçısı geliyor!

şžirketin otoyolları aldıktan sonra iyileştirme ve emniyet çalışmalarıyla karayolları ölümlerini yüzde 90 düşürme başarısıyla dikkat çektiğini belirten Metin Ar, şöyle konuştu:œİtalyan otoyollarındaki kilometre başına ölüm oranı özelleştirmeden sonra 10 yıl içinde yüzde 90 azalmış. Otoyollardaki en büyük başarı bu olarak değerlendiriliyor. Otoyollara sağladıkları emniyet çalışmaları ve kontroller bunu sağlamış. Yolları daha düzgün yapıyorlar ve dinlenme yerlerini artırıyorlar. Sürat tahditleri olan yerlerde sürate uyulmasını zorunlu hale getiriyorlar.Ciroları artıyor. Ciro artışı yol ücreti artışından kaynaklanmıyor. Fiyat artışı ihale kuralı gereği enflasyon oranı kadar olabiliyor. Güvenlik arttığı için kaza az oluyor ve çok araç geçiyor. şžirket bundan kazanıyor. İkinci faktör de yolda geçen arabadan para kazanmak. AutoGrill diye bir şirket kurmuşlar. Otoyol kebapçısı gibi bir şirket ama kebapçı değil. Bütün otoyollarda her 40 kilometrede bir, benzinci, market, kafetarya ve o bölgede olan başka hiçbir yerde olmayan hediyelik eşya satan bir dükkan yer alıyor. Ayrıca her dört benzincide bir de bir tane küçük otel bulunuyor. Otoyolların karlarının yarısı yol ücreti dışında, peynir, kahve, benzin satışından ve otel harcamalarından geliyor.

Rakipler Avrupalı şirketler

Autostrade"e rakip olan şirketlerin Fransız, İspanyol, Portekiz ve Avustralyalı şirketler olduğunu belirten Metin Ar, œOtoyol şirketleri dışında bu konuda deneyimi olmayan şirketler de bu özelleştirmelere ilgi gösterebilirler. İhaleye 10 - 15 şirketin girer dedi. Ar, toplam tutar için œKaç milyar dolar bunu bilmiyorum ama bir kaç milyar dolar olacağı kesin dedi.

İtalyan otoyolları onlardan soruluyor

Luciana Benetton ve 3 kardeşinin kurduğu Benetton Grubu"nun 2009"daki geliri 11.3 milyar euro. Benetton Grubu"nun 120 ülkede, 6 bin mağazası var. Grubun tekstil, perakende, otoyol şirketleri bulunuyor ve çalışan sayısı yaklaşık 90 bin. Holdingin markaları arasında United Colors of Benetton, Sisley, Playlife bulunuyor. Holdinge ait ˜Autostrade per l"Italia SPA" isimli otoyol şirketi 2 bin 854 kilometre otobanı yönetiyor. 1956 yılında İtalyan devleti tarafından kurulan Autostrade şirketi 2000"de özelleştirildi ve Benetton Grubu"na geçti. şžirket İtalya"nın otobanlarının üçte ikisinin işlekmesini yürütüyor.
Milliyet/Kadife şžahin