İhale

İzmir Alsancak Limanı özelleştirme sürecinde son durum ne?

Özelleştirme süreci bitince Avrupa’nın ilk 10, dünyanın ilk 50 limanı arasına girecek olan İzmir Alsancak Limanı'nda son durum ne? İşte Habertürk Gazetesi'ndeki o yazı şöyle:

Özelleştirme süreci bitince Avrupa’nın ilk 10, dünyanın ilk 50 limanı arasına girecek olan İzmir Alsancak Limanı için ‘bu kez oldu galiba’ derken son anda hüsrana uğradık..


Önceki yıllarda dava açan kurumların bile olumlu bulduğu limanın yeni imar planına, askı süresi biterken Konak Belediyesi itiraz etti, hayalleri yıktı.


Belediye, “yük ve yolcu” olmak üzere ikiye bölünüp satılacak olan İzmir Limanı’na şu gerekçelerle itiraz etti: “Liman ana amacından uzaklaşacak, alana turizm tesisi inşa edilecek, yapılaşma trafik sorununa neden olacak.”


Tam 19 yıldır ha özelleşti, ha özelleşecek diye bekleyip durduğumuz limanın bu acıklı hikayesini bir hatırlatayım da, 17 günlük kuş hafızamız bir yerine gelsin..

 

Önce Refah-Yol sonra ANASOL-D

 

Yıl 1997.. İktidarda Refah Partisi ve Doğruyol Partisi koalisyonu var. Başbakan Necmettin Erbakan.. Limanın özelleştirilmesi gündeme geliyor. Hükümet, 28 Şubat muhtırasıyla yıkılınca yerine ANASOL-D (ANAP, Demokratik Sol Parti ve Demokrat Türkiye Partisi) adı verilen 3. Mesut Yılmaz kabinesi kuruldu.


Bu hükümet de özelleştirme çalışmalarını sürdürdü. Bu sürüm, 2004’e kadar devam etti gitti..

2004 yılında AK Parti hükümetiyle liman ‘Özelleştirme’ sürecine dahil edildi.

TCDD’ye bağlı İzmir Limanı’nın 49 yıllığına özelleştirilmesi için 3 Mayıs 2007’de açılan ihaleyi Hutchison, Global ve Ege İhracatçı Birlikleri LİMAŞ, 1 milyar 275 milyon dolar vererek kazandı. Ancak Kamu İşletmeciliğini Geliştirme Vakfı ve Liman İş Sendikası’nın açtığı dava sonucu Danıştay yürütmeyi durdurdu.


Özelleştirme Yüksek Kurulu, 2012 başında İzmir Limanı’nın planlarını tekrar hazırladı. Planlara İzmir Büyükşehir Belediyesi ve Mimarlar Odası, 95 bin metrekarelik AVM başta olmak üzere çeşitli nedenlerle dava açtı. Dava plan iptaliyle sonuçlandı. İtiraz dikkate alınıp 26 Kasım 2015’te askıya çıkarılan yeni planlardan AVM kaldırıldı. Bu arada 3 yıl 10 ay geçti..

 

Zarar çok büyük

 

Bu başarısız girişimin İzmir Limanı’na maliyeti büyük oldu. Özelleştirilmesi sürecinde yatırım alamadığı için İzmir Limanı’nda ekipmanlar eskidi. Bu durum gemilerin körfezde 3 günü bulan sürelerde beklemesine yol açtı. Bu bekleme, yüklerini İzmir’den Avrupa’ya gönderen ihracatçılara ‘sıkışıklık zammı’ adı altında ekstra (toplam 350 milyon dolar) maliyetler yükledi. Uzun yıllar çivi çakılmayan liman için bu kez devlet kesenin ağzını açtı. 300 milyon lira bütçe ayırdı.


Görüyor musunuz zararı.. Peki şimdi ne olacak? Özelleştirme İdaresi Konak Belediyesi’nin itirazını değerlendirecek. Yerinde görürse plan değişikliği yapacak. İtirazı dikkate almazsa Konak Belediyesi, yargıya gidebilir. Yargıdan yürütmeyi durdurma kararı çıkarsa başa dönülür. Yani.. Her halükarda kayıp bir 3-4 yıl daha..


Hasan Gömlekçi/Habertürk