Kent Haberleri

İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi'nde Buca Metrosu tartışması!

İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi temmuz ayı ikinci birleşiminde, Buca Metrosu projesi ile ilgili tartışmalar devam etti.

İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi temmuz ayı ikinci birleşiminde, Buca Metrosu projesi ile ilgili  tartışma yaşandı. Büyükşehir Belediyesi Banliyö ve Raylı Sistem Daire Başkanı Mehmet Ergenekon'un yaptığı sunumun ardından, söz alan AK Partili Özgür Hızal, projenin ÇED'inin olmadığını söyledi. Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Buğra Gökçe ise, ÇED'siz projelerin değerlendirmeye alınmadığını açıkladı. Öte yandan Meclis'te muhtarların Büyükşehir'e ait toplu taşıma araçlarından 1 kuruş ödeyerek faydalanmasını sağlayan önerge de kabul edildi. İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi temmuz ayı ikinci oturumunda, Buca Metrosu'na yönelik sunum yapıldı. Raylı Sistem Daire Başkanı Mehmet Ergenekon, Buca Metrosu'nun 2019 yılı yatırım programına alınması için geçen 13 Mart'ta Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı Sektörler ve Kamu Yatırımları Genel Müdürlüğü'ne üçüncü kez müracaatta bulunduklarını belirtti. Ergenekon, depo olarak kullanılmak üzere Dokuz Eylül Üniversitesi'ne tahsisli araziyi istediklerini de ifade ederek, üniversiteden ret yanıtı aldıklarını söyledi. Sunumun ardından söz alan AK Parti Grup Başkan Vekili Özgür Hızal, Ergenekon'un bazı ifadelerinin siyasi söylem içerdiğini söyleyerek eleştirilerde bulundu.

Hızal, "Burada bir senaryo çizilmiş. Sabah kalkıyoruz, medyada metro haberleri var. Gündemimizde olmayan bir durum meclise gelmiş. Hafif raylı sitem ve Buca Metro hattıyla ilgili bir sunum yapılıyor. Bugüne kadar bu kitapçık meclis heyetine sunulmadı. Bugün ilk kez karşımıza çıkıyor. Bu bizce çok manidar. Ama bilgilendirme noktasında teşekkür ediyoruz" dedi. Projenin Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) raporunun bulunmadığını ileri süren Hızal, "Dokuz Eylül Üniversitesi'nden bir yer talebi olduğu söyleniyor. Yazının doğru yere doğru yazılıp yazılmadığı bile bilinmiyor. Orası üniversiteye ait olmayan bir depolama alanı." ifadelerini kullandı.

'ÇED RAPORU EKSİĞİ YOK' 

Buca Belediye Başkanı CHP'li Erhan Kılıç da, merkezi hükümetin Buca Metrosu'na hiçbir şekilde olumlu bakmadığını iddia etti. Kılıç, "Merkezi hükümet Buca halkının bu metroya kavuşmasını istemiyor. Dokuz Eylül Üniversitesi istenen arsanın üniversiteye tahsisli bir arsa. İyi incelesinler. Üniversite istese bunu Büyükşehir'e verebilirdi. Taraflar iyi niyetli olmuş olsaydı bu olurdu. Bu saatten sonra Buca halkının bekleyebileceği bir süre kalmadı" açıklamasında bulundu.

Meclis'i yöneten Başkan Vekili CHP'li Mustafa Özuslu ise, "AK Parti Grubunun eksik irade beyanı içinde olduklarını düşünmüyorum. Bizlerle, Tunç Başkan'la beraber canla başla çalışacaklarını düşünüyorum. Bir davette de bulunuyorum. Dokuz Eylül Üniversitesi'ne ait değilse o arsa üniversite neden ret cevabı vermiş olsun? 'Bize ait değil der geçersin'. Ret demek o arsa üzerinde egemenlik hakkı olduğunu ortaya koyuyor demektir. Değerli Hızal atlamış olabilir. Buradaki teknik çalışmaların tamamında ÇED raporu eksiği yoktur. Kendisine eksik bilgi verilmiş olabilir" şeklinde konuştu.

GÖKÇE'DEN DETAYLI AÇIKLAMA 

Meclis'teki metro tartışmaları üzerine bazı teknik konularda açıklama yapması istenen Genel Sekreter Buğra Gökçe, mevzuat kapsamında ÇED'i olmayan bir metro projesinin değerlendirmeye alınmayacağını kaydetti. ÇED'in 27 Aralık 2017'den önce alındığını sözlerine ekleyen Buğra Gökçe, şu açıklamalarda bulundu: "Cumhurbaşkanlığı Bütçe ve Strateji Başkanlığı fizibilitesi alınmış projenin ÇED'ini tekrar gönderin dediği için tekrar gönderilmiştir. İkincisi 2010 ile 2015 arasındaki geçen süre proje yapım süresi değildir. 2010'da bir yasa değişikliği oluyor. Sebep Ankara'da yarım kalan metrodur. Yarım kalan metroların Ulaştırma Bakanlığı'na bildirilmesiydi. Bunlar bildirilirse bakanlık 3 büyük kentte metro yapmak istiyordu. Büyükşehir belediyesi o tarihte bizim elimizde metro yapılmaya müsait alanlar bunlardır diye belirtiliyor, bunlarla ilgili de bir süre yanıt alamadı. Bu süre içinde İstanbul'da Ankara'da metro yapımları başlıyor. Bunun üzerine 2 yıl sonra soruluyor yine yanıt alamıyoruz." 

'PROJELERİMİZDE DEVLET GARANTİSİ YOK'

Finansman ihtiyacı için projenin, yatırım programına dahil edilmesi gerektiğini ancak bunun devlet garantisi anlamına gelmediğini belirten Buğra Gökçe, şu açıklamalarda bulundu: "Mevzuatımız gereği Ulaştırma Bakanlığı onay veren uzman bakanlıktır. Uluslararası kredi almayacaksınız, kendi öz kaynaklarınızla yapacaksınız tamam ama finansman ihtiyacınız var ise yatırım programına girilmesi zorunludur. Ülkemizin yatırım programına girmesi demek devlet garantisi değildir. Bizim projelerimizin hiçbirinde devlet garantisi yoktur. Kredilerimizde hazine garantisi istememekteyiz. Bizim istediğimiz yatırım programına girmesi talebidir. Bu talep Buca ve Narlıdere için ayrı ayrı iletilmiştir. Aradaki fark 6 aydır, sebebi yeni bir rejime geçildiği sistem değişikliği olduğu için artık Kalkınma Bakanlığı kalmamıştır. Kalkınma Bakanlığı bulunamadığı için 3 ay hangi bakanlığın bakacağını öğrenmek durumunda kaldık. Öğrenir öğrenmez dönemin strateji başkanlığına dönemin Büyükşehir Belediye Başkanı tarafından yazı gönderilmiştir. Arkasından 2019 yılı başında fizibilitede bazı eksiklikler olduğu belirtilerek ÇED raporuyla ilave bilgiler istenmiştir. Biz de bunları yeni dönem Belediye Başkanımız Tunç Soyer'in imzasıyla ilettik. Proje olduğunda döviz kuru 3 lira iken onaylanması için gittiği tekrar tarihte 5.60'tı. Ondan kaynaklı güncelleme istenmiştir. Husus giderilmeyecek eksiklikler içermemektedir. Projelerin tümü eksiksiz tamamlanmıştır."  

BAYRAMDA ULAŞIM YA İNDİRİMLİ YA DA ÜCRETSİZ

Diğer yandan Kurban Bayramı tatili süresi boyunca, vatandaşların toplu taşıma araçlarından indirimli olarak faydalanmasını sağlayan önergeye meclis onay verdi. Önerge kapsamında bayram tatilinde toplu taşıma araçlarının tamamen ücretsiz olması için Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından, karar alınmaması durumunda, yolcular 1 kuruş (0,01 TL) karşılığında, araçları kullanabilecek.