Genel

İzmir Limanı'na 300 milyon dolarlık yatırım!

2006-2010 yılları arasında yatırımsız kalan İzmir Limanı'nın düştüğü 'hasta adam' durumundan kurtulması için TCDD, 300 milyon dolarlık yatırım hamlesi yapacak

Bir zamanlar Türk limancılığının yüz akı iken, özelleştirme tarihindeki en başarısız süreci yaşayan ve 2006-2010 yılları arasında yatırımsız kalan İzmir Limanı'nın düştüğü 'hasta adam' durumundan kurtulması için TCDD, 300 milyon dolarlık yatırım hamlesi yapacak

4 yıl boyunca çivi çakılmadığı için gemilerin yanaşmak için 3 gün demirde beklemek zorunda kaldığı dönemler yaşayan Lımanı'nın 2011 yılda 1 milyon TEU konteyner elleçleme hacmine ulaşarak dünyanın 100., Akdeniz'in de 10. büyük limanı olması bekleniyor.

Toplam 5 yılda etaplar halinde yapılacak iyileştirme hamlesini, denizcilik sektörü heyecanla bekliyor, izmir Alsancak Limanı'nın eski şaşaalı günlerine geri dönüyor olmasını sektör, Türk denizciliği ve ekonomisi için büyük kazanım, olarak nitelendirdi.

Bir zamanlar Türk limancılığının yüz akı olarak gösterilen İzmir Alsancak limanı, yaklaşık 4 yıl sürdükten sonra başarısızlıkla sonuçlanan özelleştirme dönemindej bir yandan gerekli yatırımlar yapılmadığı, diğer yandan da personel sayısı azaltıldığı için iş yoğunluğunu karşılayamaz hale geldi. Şimdi liman kara günlerinden kurtularak, dünyanın en büyük limanlarıyla boy ölçüşeceği yeni bir döneme giriyor.

TCDD, kriz öncesi hızlı hizmet üretilmediği için 3 günü bulan gemi bekleme süreleri nedeniyle uluslararası taşımacılık yapan gemilerin arak uğrak yapmadan pas geçmeye başladığı ve limandan hizmet alan ihracatçıya gecikme zammı adı alanda ek faturalar yüklediği için, bir dönem Türk limancılığının 'hsta adamı' olarak görülen İzmir Alsancak Limam'nı 1 yıl içinde dünyanın 100 büyük, Akdeniz'in ise 10 büyük limanından biri haline getirecek yatırım programını hızla sürdürüyor.

İzmir Limanı'na yeniden rekabet gücü kazandırmak için 300 milyon dolarlık bütçenin ağzım açan TCDD, 5 yıllık vadeye yaydığı yatırım programının büyük bölümünü Mart 201 l'e kadar tamamlamaya çalışıyor. Yatırım tamamlandığında İzmir Alsancak Limam'nın yıllık yük kapasitesi 2.5 milyon TEUya ulaşacak ve liman 2011 sonunda ulaşacağı 1 milyon TEU yük hacmiyle dünyada 100 büyük, Akdeniz'de de 10 büyük liman arasına girecek.

2009 verilerine göre yıllık 994 bin TEU konteyner işleme hacmi ile Beyrut limanı dünyanın 100. büyük, Akdeniz'in ise 10. büyük limanı oldu. 2009 yılında 820 bin TEU yük hacmiyle bu sıralamaya giremeyen İzmir limam'nın, 2011 yılında 1 milyon TEU konteynır hacmi ile Beyrut limanı'nın yerine geçerek dünyada 100., Akdeniz'de de 10. sıraya yerleşmesi bekleniyor.

Limancılık konusunda Türkiye'nin önde gelen akademisyeni olan Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Öğretim Üyesi Dr. Ersel Zafer Oral, TCDD'nin planladığı yatırımları tamamladığında İznikLimanı'nın dünya klasmanına çıkacağını belirterek, şu bilgileri verdi: "Şu an 2009'daki 3.4 milyon TEU yük işleme hacmi ile Mısır'ın Port Said Limanı Akdeniz'deki en büyük liman. İzmir limanı, Beyrut (994 bin TEU), La Spezia (1.046 bin TEU) ve Dimyat (1.263 bin TEU) limanlarıyla rekabet edecek konuma gelir. Kriz sonrası dünya limanlarında ortalama yüzde 7 büyüme olacağı dikkate alınarak yapılan hesaplamaya göre, İzmir Alsancak Limanı, yatırımların sağlayacağı ivme ve bölge yüklerinden alacağı pay ile 2011 yılında 1 milyon TEU yük hacmiyle dünya ortalamasının üzerinde büyüyecek ve Beyrut Limanı'nı geçerek ve dünyanın 100., Akdeniz'in de 10. büyük limanı olacak."

Öne alınan yatırımlar İzmir Limanı'na 3 yıl kazandıracak

Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Öğretim Üyesi Dr. Ersel Zafer Oral'ın İzmir Ticaret Odası için hazırladığı İzmir Limanı Yatırım Projesi'ni de dikkate alan TCDD, Oral'ın orta vadede yapılmasını önerdiği çevre yolu viyadüklerinin limana indirilmesi, liman içi yolların düzenlenmesi, siloların yanındaki İkinci Kısım olarak belirtilen yerdeki yeni terminal alanındaki dolgunun beton kaplanması, yeni terminal alanın kullanıma açılması, genel kargo depolarının yıkılması, konteyner yıkama binası ve acente binalarının düzenlenmesi, konteyner sahalarının yeniden planlanması, otomasyona geçilmesi ve bilişim altyapısının geliştirilmesi konusundaki yatırımları Mart 2011'de tamamlayacak şekilde çalışma programını sürdürüyor. TCDD, 5 yılı bulacak orta vadeli çalışmalarda da liman su folunun 16 metre derinliğe düşürülmesi için İzmir Körfezi'nde tarama yapılması ve buradan çıkacak atıkların liman alanının dolgusunda kullanılması işleri yer alıyor.

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, basına yansıyan açıklamalarında İzmir Limanı'na Suezmax gemilerin yanaşabilmesi için su yolu derinliğinin 16 metreye düşürüleceğini, bu konuda yapılacak deniz tarama çalışmalarının ikinci aşamada gerçekleşeceğini söylemişti.

Dr. Ersel Zafer Oral, TCDD'nin limanda yürüttüğü çalışmalarda beklentilerin üzerinde hızlı gittiğini belirterek, yatınmlann öne alınmasının izmir Limanı'na 3 yıl kazandıracağının altım çizdi.

Kruvaziyer gemilere özel liman yapılacak

Oral, orta vadeliyannmprogramına alınan liman su yolunun derinleştirilmesi çalışmasının İzmir Limanı'na yeni nesil büyük gemilerin gelmesini ve bu şekilde iş verimliliğini arttıracak önemli bir çalışma olduğunu kaydetti. Su yolu derinleştirme için yapılacak tarama çalışmalarının, başladıktan sonra 2 yılda tamamlanabileceği bilgisini aktaran Oral, burada taramadan çıkacak malzemenin nasıl kullanılacağının önemli bir konu olduğunu belirterek, "Çıkacak malzemenin ne kadarının nasıl kullanılacağına dair çalışma yaptık. Çevre Bakanlığı ile yapılan protokolde bu malzemenin İzmir Limanı'nda yapılacak yeni terminal alanının dolgusunda kullanılması istenmiş ama malzemenin tamamım dolguda kullanmak mümkün değil. Bunun için aül kalacak malzemenin bertarafı ve dolguda kullanılacak malzemenin ne şekilde iyileştirileceği konularında daha detaylı çalışma yapılması gerekiyor" bilgilerini verdi.

Oral, Özelleştirme İdaresi'nin, İzmir Limanı'nın da kruvaziyer gemilerin yanaştığı bölümün limandan ayrılarak yap-işlet-devret modeliyle özel sektöre ihale edilmesi yönünde bir çalışması olduğunu hatırlatarak, bu sayede İzmir kentinin kruvaziyer turizmde yakaladığı çıkışı sürdüre ceğini söyledi ve genel kargo ve dökme yüklerin ise İzmir için öneminin gün geçtikçe azaldığım vurguladı.

İzmir, Pire'denAmbarlı'ya kaçan yükleri alacak

Yunanistan'daki Pire Limanı'nın, yaşanan grevler nedeniyle yüklerini büyük oranda Ambarlı'daki limanlara kaçırdığım belitten Oral,' Yatırımlar tamamlandığında 2.5 milyon TEU toplam kapasiteye ulaşacak İzmir Limam, Ambarlı ile başa baş bir noktaya gelecek. Ambarlı limanlarındaki toplam konteyner trafiğinin iç erişinde Pire Limanı'ndan bölgeye kayan 1 milyon TEU yük var. Gerçekleşen grevler nedeniyle önemli ölçüde yük kaybına uğrayan Pire Limanı'nın 2007 yılında 1.37milyon TEU olan yük trafiği 2008 yılında 431 bin TEUya düştü. Marmara limanlarına kayan aktarma yüklerden gelecekte Ege limanlarının da pay alması kaçımlmazdır" dedi. İzmir Limanı'nın Türkiye'nin önde geleniceğini söyledi ve genel kargo ve dökme yüklerin ise İzmir için öneminin gün geçtikçe azaldığım vurguladı.

İzmir, Pire'denAmbarlı'ya kaçan yükleri alacak

Yunanistan'daki Pire Limam'nm, yaşanan grevler nedeniyle yüklerini büyük oranda Am-barlı'daki limanlara kaçırdığını belirten Oral,' Yatırımlar tamamlandığında 2.5 milyon TEU toplam kapasiteye ulaşacak İzmir Limam, Ambarlı ile başa baş bir noktaya gelecek. Ambarlı limanlarındaki toplam konteyner trafiğinin iç erişinde Pire Limanı'ndan bölgeye kayan 1 milyon TEU yük var. Gerçekleşen grevler nedeniyle önemli ölçüde yük kaybına uğrayan Pire Limanı'nın 2007 yılında 1.37milyon TEU olan yük tra¬fiği 2008 yılında 431 bin TEUya düştü. Marmara limanlarına kayan aktarma yüklerden gelecekte Ege limanlarının da pay alması kaçınılmazdır" dedi. Oral, İzmir Limanı'nın Türkiye'nin önde geleni ihracat kalemi olan otomotiv yüklerinde de ağırlığını sürdürmesi gerektiğini belirtti.
Dünya/Sedat ALP