Ulaşım

İzmir Metrosu'ndaki hata 200 milyon dolarlık ek maliyet getirdi!

İzmir Metrosu'nun proje, ihale ve yapım aşamasındaki yapılan hataların 200 milyon dolarlık ek maliyet getirdiğini ifade eden Hanefi Caner, "Bu zarar İzmirlinin cebinden ödendi" dedi

İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından 7 yılda ancak bitirilebilen ve yangın algılama, söndürme ve kaçak akım toplama sistemi olmadan hizmete sokulan İzmir Metrosu'nun Üçyol - Üçkuyular bölümü ile ilgili iddiaları araştırması için İçişleri Bakanlığı'nın İzmir'e mülkiye başmüfettişi göndermesi gündeme bomba gibi düştü. İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin eski başkanlarından Yüksel Çakmur ve Burhan Özfatura dönemlerinde 20 yıl süreyle ulaşım ve trafik daire başkanlığı görevlerini yürüten, bu süreçte metronun Üçyol-Bornova Metro Hattı'nın zamanında hizmete girmesine büyük katkı sağlayan emekli bürokrat Hanefi Caner, gündeme ilişkin çarpıcı açıklamalarda bulundu. Caner; Üçyol - Üçkuyular Metrosu'nun gerek projelendirme gerekse yapımı sırasında gördüğü aksaklıkları bir bir fotoğraflayarak rapor ettiğini fakat bunların ne Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu ne de diğer bürokratlar tarafından dikkate alınmadığını öne sürdü. 


TÜNEL İKİ KEZ YIRTILDI 

Projelendirme ve imalat aşamasında yapılan hatalar nedeniyle metro tünelinin 2011 ve 2012 yıllarında art arda iki kez yırtıldığını hatırlatan Caner, "Proje, ihale ve yapım aşamasında yapılan hatalar belediyeye 200 milyon dolar ek maliyet getirdi. Bu para başkasının değil İzmirlinin cebinden çıktı. Kim hangi görüşte olursa olsun ha devletin parasını çalıp götürmüşsün ha bu parayı bedavadan müteahhitlere vermişsin. Bence aynı şey. Bu kesinlikle affedilemez bir hatadır. Burada en büyük zarar İzmir'e ve İzmirliye verilmiştir. Ben bir İzmirli olarak deprem anında Üçyol - Üçkuyular Metrosu'nda olmak kesinlikle istemem. Metronun bu bölümünü güvenli bulmuyorum" diye konuştu. Belediyede 2004 yılında kızağa çekilen ve 11 yıl boyunca görüşüne dahi başvurma gereği duyulmayan eski raylı sistem daire başkanı Hanefi Caner, kızakta olduğu süreçte metroya geceleri güvenlik görevlilerini atlatarak gizlice girdiğini ve imalat aşamasındaki yanlışlıkları bir bir fotoğrafladığını söyledi. Üçyol - Üçkuyular hattının kesinlikle güvensiz olduğunu öne süren Caner, inşaat aşamasında metro tünelinin, gabariyi tutturmak için tıraşlandığını, bunun sonucu olarak da tüneldeki donanımın zarar gördüğünü iddia etti. Caner; "Uzun süre İnönü caddesi trafiğe kapalı kaldı. Çok sayıda esnaf iflas etti. Birçok esnafta kirasını ödeyemez duruma geldi. O bölgede yaşayan vatandaşlar evlerine apartmanlarına girmekte büyük zorluklar yaşadı. İşin mali boyutunun yanı sıra sosyal maliyetinin haddi hesabı yok" diye konuştu. 


İKİ PARÇAYA BÖLÜNDÜ 

Metro inşaatındaki en ölümcül hatanın ihale aşamasında yapıldığını, toplam uzunluğu 5.5 kilometreyi bulan hattın tamamını ihale etmek yerine iki ayrı parça halinde ihale edildiğini belirten Caner, sözlerini şöyle sürdürdü; "En büyük hata ihale aşamasında yapıldı. Hattın tamamı işi bilen ehil bir firma yerine işi bilmeyen bu güne kadar hiç metro, tünel yapmayan firmalara ihale edildi. İhale aşamasında, isim yapmış uzman firmalar Büyükşehir'e ihale şartnamesinde yapılan hataları ve çekincelerini tek tek iletti. Fakat bunlar hep göz ardı edildi. Sonuç olarak da bu firmalar uyarıları dikkate alınmayınca ihaleye bile girmedi. Dolayısı ile ne oldu? Deneyimsiz, birçoğu tünel bile yapmamış, metroyu anahtar teslimi bitirmemiş firmalar bu işleri ucuz fiyatlarla teklif verip aldılar. Neticede kendileri de işi bilmedikleri için zarar ettiler, Belediyeden ekstra paralar istediler. Alamayınca da işi yarıda bırakıp kaçıp gittiler." 


Sabah Egeli