Ulaşım

İzmir'de 100 adet körüklü otobüs düzenlenen törenle hizmete alındı!

İzmir Büyükşehir Belediyesi ESHOT Genel Müdürlüğü tarafından satın alınan 100 adet körüklü otobüs hizmete alındı. Başkan Aziz Kocaoğlu bundan böyle yapılacak otobüs alımlarında elektrikli otobüsleri tercih edecekleri söyledi.


İzmir Büyükşehir Belediyesi ESHOT Genel Müdürlüğü tarafından satın alınan 100 adet körüklü otobüs düzenlenen törenle hizmete alındı. Başkan Aziz Kocaoğlu bundan böyle yapılacak otobüs alımlarında elektrikli otobüsleri tercih edecekleri söyledi.


İzmir Büyükşehir Belediyesi ESHOT Genel Müdürlüğü’nün satın aldığı ve ilk 60 adedi geçtiğimiz aylarda hizmete alınan 100 adet körüklü otobüsün 40 adetlik son partisi hizmete alındı. Ağırlıklı beyaz olmaları nedeniyle “Kuğu” adı verilen otobüslerin hizmete alım töreninde konuşan İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, kentin ulaşım konusunda geldiği noktayı ve önümüzdeki süreçte neler yapılacağını özetledi.  Konuşmasında  belediye başkanlarının en önemli görevinin planlama ve planlayarak kentin geleceğine ışık tutmak olduğunu söyleyen Başkan Aziz Kocaoğlu, çevreyi, suyu, havayı ve toprağı korumanın gerekliliğine vurgu yaparak çevreyi yeniden kazanmak ve korumak için çalışmalar gerçekleştirdiklerine değindi.

Önceki belediye başkanlarının yaptığı Büyük Kanal Projesi ve 10 yıldır yapılan çevre projeleri ile Türkiye’de açık ara önde olduklarının altını çizen Başkan Kocaoğlu, “Uluslararası boyutta, dünya ölçeğinde bir çevre yatırımı olarak planladığımız ve 9 yıldır çalışmalarını aralıksız sürdürdüğümüz, şu anda  ‘ÇED’ raporu imzalanma sürecinde olan ‘Büyük Körfez Projesi’ ile kentimizi dünyada ayrı bir yere taşıyacağız. Biz çalışmalarımızla çevre konusundaki eksikleri tamamlayarak dünya kulvarında koşmaya çalışıyoruz” dedi.  


Planlama ve çevreden sonra belediyenin özellikle en önemli görevinin ulaşım olduğunun altını çizen Başkan Aziz Kocaoğlu, “Biz bir deniz kentiyiz, körfez kentiyiz.  Biz denizi, raylı sistemi, banliyöyü, tramvayı verimli bir şekilde yaygınlaştırarak kullanmak zorundayız. Hedef otobüs egzoz salınımını minimuma indirmek. Ama otobüsten vazgeçerek metropol kentlerde ulaşım yapmak hemen hemen mümkün değildir. Biz otobüslerimizi yenilerken alçak tabanlı, son teknoloji gaz salınımı en az, en çevreci otobüsleri almayı yeğliyoruz. Klimalı konforlu otobüslerimiz ile İzmirli hemşehrilerimizin  toplu ulaşım refahını ve standartını yükseltmeye çalışıyoruz. ESHOT ve İZULAŞ’a 1412 adet otobüs aldık. Şu anda istisna haller haricinde servisteki tüm araçlarımız klimalı ve yüzde 85 aracımız da engelli kullanımına uygun alçak tabanlı” şeklinde konuştu.  


Elektrikli otobüsler geliyor

Aldıkları stratejik bir karar doğrultusunda bundan böyle alınacak otobüslerin ağırlıklı olarak elektrikli olacağını müjdeleyen Başkan Aziz Kocaoğlu, “Belki de sadece ve  sadece  elektrikli otobüslerle filomuzu  zenginleştirmeye çalışacağız. Metropol sınırlarımızın genişlemesi ile şimdi deneme seferlerini yaptığımız 1117 minibüsümüzü kentkart sistemi yani toplu ulaşım, 90 dakika aktarma sistemi içine almaya çalışıyoruz. Yine genişleyen sınırlarımızdaki ilçelerimizdeki toplu ulaşım kooperatiflerini de sistem içine alacağız. Böylece bu mesleği yapan vatandaşlarımızın işinin, aşının sürdürülmesini sağlayacağız” dedi.

 

Çakabey sefere başlıyor

10 yıldır yaptıkları çalışmaları öncelik sırasına koyduklarında metro, İZBAN, otobüslerin yenilenmesi ve tramvayların öncelikli olduğunu vurgulayan Başkan Aziz Kocaoğlu, “Artık çalışması hemen hemen mümkün olmayan vapur ile deniz ulaşımını sürdürmek mümkün değildi. Uzun araştırmalardan sonra ve cesaretle, riskli bir karar vererek, denizcilikte çağın da ötesini, gelecek yılları yakalamak üzere karbon kompozit malzemeden gemi yaptırmaya karar verdik.

Dünyada ilk defa karbon kompozit malzemeden bu büyüklükte yolcu gemisi İzmir için yapıldı. Ne büyük tesadüf ki bunlar Yalova’da bir yerli tersane tarafından yapıldı. Tabi bu arada bir çok spekülasyonlar yapıldı, ‘adrese teslim ihale’ dendi, ‘bu gemiler olmaz’ dendi. Hele hele seçim arifesinde malzeme yapıldı.  Tabi ilk  olduğu için ilk prototipinin belli eksiklikleri ve belli çocukluk hastalıkları vardı. Bunların hepsi İzmir’de Üçkuyular İskelesi’nde giderildi. Her türlü izinler alındı, deneme seferleri de yapılıyor.

Önümüzdeki haftadan itibaren yani Mayıs’ın 3-4-5’i gibi Konak-Karşıyaka’da birinci vapurumuz sefere giriyor. İkinci vapurumuz ardından hemen geliyor. Biz 32 knotluk iki özel vapurumuz ile bu yaz Urla, Mordoğan,, Karaburun, Foça, Güzelbahçe akslarına seferler koymayı düşünüyorduk. Ama bu gemilerin makine siparişleri geciktiği için seneye 2015 yazında seferlere başlayabileceğiz” şeklinde konuştu.

 

Üçkuyular’da deneme seferleri başlıyor

Ulaşımda zarar etmeyen tek kuruluşlarının metro olduğunu hatırlatan Başkan Aziz Kocaoğlu, 11 kilometre olarak devraldıkları metroyu 20 kilomtreye çıkarmak için çalıştıklarını söyledi.  Evka 3’de iki istasyon, İzmirspor, Hatay ve en son Göztepe İstasyonlarını hizmete aldıklarını belirten Başkan Kocaoğlu, “Şimdi iki istasyonumuz devreye giriyor. Nisan sonunda deneme seferleri başlıyor. Önümüzdeki aylarda Üçkuyular’a kadar yolcu taşıyarak raylı sistemi 20 kilometreye çıkartıyoruz. Yolcu kapasitemiz 10 yıl önce günlük 70-80 bindi. Şu anda günlük 230 bin kişi. Üçkuyular’a gittiğimizde bu rakamda hızlı bir şekilde, 350 bin gibi ani bir sıçrama bekliyoruz. Bunun için çekerlerimizin yetmeyeceğini düşünüyoruz. Çeker ihalesine çıkıyoruz” şeklinde konuştu.


Türkiye’ye örnek olan İZBAN-Aliağa Menderes Banliyö hattına yapılacak ilaveler ile  planlanan 550 bin yolcuyu taşıyacak duruma geleceklerini ifade eden Başkan Aziz Kocaoğlu,  “Bugün İzmir’de 1.5 milyon yolcu taşıyoruz. 500 binini İZBAN ile 300 binini metro ile taşıdığımızda 850 bin yapıyor. Hedeflediğimiz ve dünya standartlarına uygun olan kişi başına taşımacılığın yüzde 50’den fazlasını raylı sistemle taşıma hedefine 10 yılda 11 kilometreden 100 kilometreye çıkarak ulaştık. Ulaşımda Türkiye’de diğer kentlerden kat be kat önündeyiz. Kişi başına hesaplarsak arada çok büyük bir uçurum var.

İzmir raylı sistem yatırımlarında Türkiye’de en önde ve işin en enteresan tarafı da bunu İzmir Büyükşehir Belediyesi İZBAN’da dahil kendi gücü ile gerçekleştirdi. Ne Ankara gibi havlu atıp ‘metroyu yapamıyorum’ dedik, ne de İstanbul gibi ‘Benimkini de siz yapın’ diye bakanlıklara devretmedik ve kendi işimizi kendimiz yaptık.  

TCDD ile ortak yaptığımız 30 kilomterelik  Torbalı önümüzdeki Haziran ayında bitiyor. Haziran ayı sonunda devreye girecek. Şu anda Selçuk’a kadar projelerini hazırlıyoruz. Ve alt yapı tesislerini yaparak Bergama’ya kadar uzanacağız Böylece banliyo hattımız 190 kilometreye ulaşacak.İzmir’i kuzeyden güneye raylı sistem ağı ile örmüş olacağız” dedi.

 

Tramvay ihalesinde bir itiraz olduğunu belirten Başkan Aziz Kocaoğlu, “Bitince hemen başlayacağız. Burada çok sevindirici bir gelişme oldu. Bursa menşeili yerli bir firma  tramvay çekerleri yapmış, onlar bir konsorsiyum olarak girdiler. Bundan sonra ülkemizde hem tramvay çekeri üretimi artacak,büyük illerimiz tramvay yatırımı yapacak ve hem yerli sermaye kazanacak” şeklinde konuştu.


Önümüzdeki günlerde  Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri ile görüşeceklerini söyleyen Başkan Aziz Kocaoğlu, “4 yıl önce  mademki bir çok ile destek veriyorsunuz. Biz kendi metrolarımızı yarım bırakmayacağız, yapacağız ama siz İstanbul’a madem destek veriyorsunuz siz de ‘şunları’ yapın dedik. Seçime 6 ay kala projeniz yok dediler. 2 tanesinde projemiz var, projemiz olmayanlar da var. Her ikisinden de bir ses çıkmadı. Biz önümüzdeki günlerde Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri ile görüşüp bu hatları yapmayacaklarsa, olmayanların projelerini yapıp elimizde projesi olan Narlıdere metrosunun inşaat ihalesine çıkacağız” dedi.

 

Çevreci Kuğular

Şubat ayında 30, Mart ayında 30 olmak üzere daha önce 60 adet teslim alınarak hizmet vermeye başlamıştı. Bugün de son parti olan 40 adetin teslim alınmasıyla 100 adet otobüsün tamamı hizmete girmiş oldu. SOLARİS Marka Körüklü otobüslerin adeti 225 bin Euro, toplam maliyeti 22 milyon 500 bin EURO.

Kuğular; Euro-5 çevreci motorlu, engelli kullanımına uygun rampalı, alçak tabanlı,  basamaksız ve duraklarda sağa yatabilme özeliğine sahip, 142 yolcu taşıma kapasiteli. 




İzmir Büyükşehir Belediyesi