İzmir'de beyaz eşya bayileri rekabete hazırlanıyor
Tüketici elektroniği sektöründe uluslararası şirketlerin kısa bir süre içinde mağazalaştığı İzmir'de, beyaz eşya
ve elektronik bayileri rekabete hazırlanıyor
Beyaz Eşya Satıcıları Derneği Başkanı Metin Aztekin, bu süreçte müşteriyle dostluk avantajını iyi değerlendiren bayilerin ayakta kalacağını, üretici firmalardan destek beklediklerini ifade etti.
İzmirliler, geçen yıl açılan Fransız girişimi Darty'nin ardından kısa süre içinde açılması beklenen Avrupa'nın en büyüğü Media Markt ve ABD'nin en büyüğü Best Buy mağazalarıyla tanışacak. Elektronik ve beyaz eşyada bayilerin, bilgisayar donanımındaysa Çankaya semtindeki küçük ve orta büyüklükteki şirketlerin pazar payında önemli büyüklüğe sahip olduğu İzmir'de, rekabet yapısının 2010 yılı içinde önemli değişiklere sahne olacağı belirtiliyor.
Beyaz eşya ve elektronik ürünler sektöründe faaliyet gösteren bayilerin oluşturduğu Beyaz Eşya Satıcıları Derneği Başkanı Metin Aztekin, büyük marketlerin İzmir'den beklediklerini almalarının mümkün olmadığını savundu.
Fiyat rekabetinin pazarda kalıcı olmak için yeterli olacağına inanmadığını kaydeden Aztekin, şöyle konuştu:
"Biz müşterilerle bire bir ilişkiye giriyoruz. Bu ilişkinin alıcı ve satıcı olmanın ötesinde anlamı var. Bu yarışta en büyük kozumuz müşteriyle dostluğumuz. Sadece satış değil, satış sonrasında da ürünün nasıl kullanılacağı
gibi konularda büyük market zincirlerinin veremeyeceği hizmetleri verebiliyoruz.
Rekabet ortamı küçük bayileri elbette olumsuz etkileyecektir. Bir çok firma kabuk değiştirmek zorunda kalacak bir çoğu da kapatmak zorunda kalacaktır. Ancak kriz ortamında zaten iyi günler geçirmiyoruz. Bu süreci nispeten güçlü firmaların ayakta kalarak atlatacağını, müşteriye daha yakın olabilen şirketlerin başarısını
devam ettirebileceğini düşünüyoruz"
SENETLE ALIŞVERİŞ
Aztekin, bir çok tüketicinin kredi kartı limitlerini doldurduğunu, önemli bir tüketici grubunun da kredi kartı kullanmaktan kaçındığına dikkati çekerek, bir çok bayinin riskli olmasına rağmen senetle alışverişe devam ettiğini söyledi.
Pek çok müşteri için ürünün fiyatından önce ödeme koşullarının önemli olduğunu kaydeden Aztekin, bu süreçte üretici firmaların da desteğini beklediklerini söyledi.
Mağazaların açıldığı dönemde tüketicinin büyük ilgisini çekmesine rağmen uzun vadede beklediği rakamlara ulaşamadığını, bu nedenle bazı firmaların agresif reklam kampanyalarına girdiğini savunan Aztekin, "Ahlak sınırını aşan ilanlarla karşı karşıyayız. Agresif bir pazarlama modeli uygulanabilir ama bu terbiye sınırlarını aşmadan yapılır. Dernek olarak Sanayi ve Ticaret Bakanlığı nezdinde girişim başlattık. Tüketiciyi bırakın her hangi bir insan bile 'kuş beyinli, aptal' gibi kelimelerle özdeşleştirerek reklamlarda kullanılmaz. Bu çirkin
reklama vatandaş da tepkili. Biz de kulağımızın üzerine yatmayacağız" şeklinde konuştu.
"ESNAF DARBE YİYECEK"
Bilgisayar donanım sektöründe Ege Bölgesi'nde bayi örgütlenmesine sahip Gama Bilgisayar Genel Müdürü Erdal Aksünger ise dünyanın en büyük şirketlerinin ilk kez tek bir pazarda böyle bir rekabet ortamı içine girdiğini, yerli kuruluşların bu süreçten etkilenmemesinin mümkün olmadığını söyledi.
Alman, ABD ve Fransız şirketlerinin rekabet edeceği İzmir pazarının bu firmaların beklentilerine ne oranda cevap verebileceğine yönelik şüphelerin bulunduğunu kaydeden Aksünger, şöyle devam etti:
"Pazarın bu kadar çok sayıda büyük marketi kaldırabileceğini düşünmüyorum. Bir kısmı geri gidecektir. Türkiye'de değişik bölgelerde benzeri gelişmeler gözlenmişti. Fiyat yönünden zincir marketlerle yerel bayiler arasında çok büyük bir fark yok. Fiyat farkı çokmuş gibi bir algılama yaratılmaya çalışılıyor. Sonuçta bu marketler de ürünlerini Türkiye'deki distribütörlerden temin ediyor. Pazarda yıl sonuna kadar önemli değişimler gözleneceğini tahmin ediyoruz. Küçük esnaf darbe yiyecek ama katma değeri yüksek gruplara geçebilen ve
farklılık yaratan bayilerin ayakta kalabileceğini umuyoruz."
Aksünger, marketlerin açılmasının pazarı büyüteceğini, talebin körükleneceğini, bunun bir fırsat olarak da görülebileceğini sözlerine ekledi.
İLANA İLANLA TEPKİ
Öte yandan Beyaz Eşya Satıcıları Derneği, bir market zincirinin tüketicileri hayvan figürleriyle özdeşleştiren ve "aptal, kuş beyinli" gibi nitelemelerin kullanıldığı ilana, ilanla tepki göstereceği belirtildi. Derneğin, yerel ve ulusal gazetelere vereceği ilanda şu ifadeye yer verilecek:
"Bugünlerde İzmir'de ticaret yapmaya başlayan bir firma tarafından verilen reklamlarda önceleri bizlerden alışveriş yapmış olan tüm İzmirliler çok yakışıksız şekilde nitelendirilmiş bulunmaktadır. Bizlerden alışveriş yapan
İzmirlilerin ne koyunluğu, ne sazanlığı, ne kuş beyinliliği kalmış ayrıca aptal yerine de konmuşlardır. Tüketicilerimize bu benzetmelerde bulunanları kınıyoruz, burasının İzmir olduğunun bilinmesi gerektiğini hatırlatıyoruz."
A.A