İhale

İzmir'de inşaat nedeniyle mağdur olan esnaf metro istemiyor

İhalesi 10. kez iptal edilen metro inşaatı nedeniyle alışverişleri duran semt esnafı, “Yeter artık, metro falan istemiyoruz” dedi

İzmir'de Büyükşehir Belediyesi tarafından yapımı bir türlü tamamlanamayan Üçyol-Üçkuyular Metro Hattı'nın yeni ihalesinin de teknik yönden hatalı bulunarak Kamu İhale Kurumu (KİK) tarafından iptal edilmesi, semt esnafının sabrını taşırdı.
İnşaat yüzünden caddenin kapanması nedeniyle mağdur olan Hatay esnafı, İzmirspor ve Hatay istasyonlarıyla uzunluğu 5.5 kilometreyi bulan tünelin yarım kalan kalıcı betonların atılmasını ve elekromekanik işlerinin tamamlanmasını öngören ihalenin iptal kararı üzerine isyan etti. Esnaf, "Bu çukuru kapatsınlar yolumuzu açsınlar. Artık metro falan istemiyoruz. Bu işin olacağı yok" diye tepkilerini dile getirdi.

DAVET YÖNTEMİ
Üçyol-Üçkuyular Metro Hattı inşaatı daha önce iki kez yarım kalmıştı. İlk ihaleyi kazanan Bayındır İnşaat ve Bozoğlu İnşaat, işi yarım bırakınca belediye iki firmayla yaptığı sözleşmeleri tek taraflı olarak feshetmişti. Ekim ayında gerçekleştirilen son ihale ise diğerlerinden farklı olarak davet usulü ile gerçekleştirilmişti. Tünel inşaatında kalıcı betonlama çalışmasının yarım kalması ve su problemi nedeniyle tünelin çökme riskini de göz önünde bulunduran belediye, Kamu İhale Yasası'nın acil durumlardaki hükümlerinden yararlanarak davet usulü ihale gerçekleştirmişti. İlki 5 ikincisi de 15 Ekim'de gerçekleşen ihalelere konusunda uzman finansman yapısı güçlü 7 firma davet edilmiş, bunlardan sadece 3'ü ihale gün ve saatinde hazır bulunup teklif vermişti. Yaşanan süreçlerin ardından ihale komisyonu yaptığı iki aşamalı değerlendirme sonucunda 3 firma arasında en düşük teklifi veren Öztaş Firması'nda karar kılmış ve firma ile ekim ayı sonunda sözleşme imzalanıp yer teslimi yapılmıştı.
Son iptal kararın alınmasında İzmirli Makro Yapı ve Ticaret Ltd. Şirketi'nin başvurusu etkili oldu. 30 Ekim 2010 tarihinde dilekçe ile ihaleye girmek için belediyeye başvuruda bulunan firma, bu talebi kabul edilmeyince KİK'e 2 Kasım 2009 tarihinde de şikayette bulunmuştu. Önce İzmir Büyükşehir Belediyesi'ne ardından da KİK'e 'neden ihaleye davet edilmedik' diye itirazda bulunan firmanın şikayeti KİK tarafından önceki gün görüşülüp karara bağlandı. KİK'ten çıkan iptal kararını Yeni Asır dün sürmanşetinden okurlarına "özel haber" olarak duyurdu.

Semt esnafı çok öfkeli
Ahmet Yılmaz
Büyükşehir Belediyesi artık bizimle dalga geçiyor. 21 aydır hayatımızdan bezdik. Biz metrodan vazgeçtik, yolumuzu versinler. Ona razıyız. Çeklerimiz geri dönüyor, alacaklılar kapıya geliyor. Artık bu sorunun kökünden çözülmesini istiyoruz, dayanacak gücümüz kalmadı.

Mine Gümüş
Metro yalanından artık sıkıldık bıktık. Bize masal anlatıyorlar. Bıraksınlar metro filan yapmasınlar, yolu açsınlar, vatandaş da biz de rahat edelim. Herkese günah.

Gökhan Eliçabuk
Metro ile ilgili olarak umudumuz kalmadı. Tüm umudumuzu metro çukurunun içine gömdük. Bayram sonrası ben de dükkanımı boşaltıyorum. Artık dayanacak gücüm kalmadı, tüm çeklerim geri döndü, ödeyemedim.

Erdal Düztaşlık
10 yıllık esnafım, metro inşaatı başladığından itibaren 10 yıllık birikimimin tamamı gitti. Yazıklar olsun. Diğer şehirler metrolarını rahat rahat yaparken, biz niye bitiremiyoruz?

Her kesimden eleştiri
AK Parti Genel Başkan Yardımcısı Nükhet Hotar
Bildiğim kadarıyla teknik yetersizliklerle olmuş bir iptal. Eğer bu işi ehline vermez ya da gereği gibi takip etmezseniz bu teknik yetersizliklerin olması çok doğaldır. Metro konusunda bu kadar tecrübe yaşamış bir belediyenin bu teknik yetersizliklere yol açmayacak şekilde ihale yapması beklenirdi. Ama, malesef yine bir zaman kaybı, yine bir israfla karşı karşıyayız. Kamuoyunun, o bölgedeki insanların ve esnafın kayıpları herhangi birşeyle de telafi edilebilir ölçüde değil. Burada ciddi bir beceriksizlik, ciddi bir ilgisizlik var.

AK Parti İzmir İl Başkanı Ömür Kabak
Metro konusunda Büyükşehir Belediyesi'nin masal anlattığını hep söyledik. Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu'na da bu anlamda masalcı başkan diyorduk. Ancak, artık masalın kabusa dönüştüğünü görüyoruz. Büyük bir başarısızlık söz konusu. Metroyu yapmayı bir türlü başaramıyorlar. Çünkü, bu konuda iş yapma konusunda yetenek ve becerileri yok. Son iptal de bunu bir kere daha ispat etti. İzmir'in en büyük sıkıntısı şehir içi trafik. Bunu da çözecek olan metrodur. Ama, metroyu yapamıyorlar. Bu nedenle de İzmirli hemşehrilerimiz ne yazık ki trafik sıkışıklığına mahkum olmaya devam ediyor. Ulaşım master planında tramvay var. Fakat bütçe yeni geçti. Bütçede tramvayla ilgili hiç ödenek yok. Kendi Ulaşım Master Planlarına uygun bütçe dahi hazırlanıyorlar.

MHP İzmir İl Başkanı Müsavat Dervişoğlu
Metroyu konuşmak ve tartışmak artık benim içimi kanatıyor. Artık ayıptır, yazıktır. Türkiye'nin üçüncü büyük kentinde insanlar bu kadar basit işlerle uğraşmamalıdır. Bırakın metronun bitip bitmemesini biz burada ihalesi iptal olur mu, yapılırsa gerisi gelir mi tartışmaları yapıyoruz. Tüm bunlar İzmir'e yakışıyor mu? İzmir halkına yazık oluyor.

DP İzmir İl Başkanı Fatih Dalan
İzmir metrosu yılan hikayesine döndü. Bence biraz daha dikkatli, biraz daha itinalı çalışılırsa bu sorunun üstesinden gelinir diye düşünüyorum. İhalelerle ilgili arka arkaya iptal davaları açılıyor olması ve bunun sonucu olarak da ihalelerin iptal edilmesinde Büyükşehir Belediyesinde bu işle ilgilenen kesimlerin büyük hatası olduğunu düşünüyorum. Böyle giderse ileride açtıkları ihalelerde teklif verecek firma bulamayacaklar.

DSP İzmir İl Başkanı Rıfat Mutlu
İzmir trafiğinde her geçen gün sıkıntı biraz daha artıyor. Büyükşehir Belediyesi'nin İzmir halkının rahat ulaşım olanaklarına özellikle Hatay'da kavuşabilmesi için gereken her türlü şeyi yapması gerekiyor. Bu uğurda siyaseten yapılan engellemelerin de önüne geçilmesi gerektiğine inanıyorum. Türkiye'nin aydınlık yüzü İzmir'in en kısa sürede çağdaş konforlu ulaşım hizmetine kavuşmasını diliyorum.

İzmir Büyükşehir Belediyesi eski Başkanı Burhan Özfatura
Belediye Başkanlığımız döneminde bu tür ihaleleri biz de yapmıştık. Gerçi aradan zaman geçti mevzuat değişti ama bence yapılanda bir hata yoktu. Yıllardan beri ben kendi adıma bu yöntemi savunmuştum. Öbür türlü yapılan ihalelerin ne sonuç verdiğini hepimiz gördük. Önceki ihaleler tecrübesiz ve bu işi beceremeyecek firmalara gitti. Aziz Bey bu sefer doğru yapmıştı. Davet usulü ihalelerde firmanın mali gücüne, ekipmanına ve tecrübesine bakılır. Önce yeterlilik ihalesi yapılır. Bu ihaleden geçer not alırsanız ikinci ihaleye davet edilirsiniz. Yazık olmuş. Bir İzmirli olarak üzüldüm.

EBSO Yönetim Kurulu Başkanı Ender Yorgancılar
Benim bu konudaki görüşüm bu işin biran önce bitmesi yönünde. Ne şekilde bitiyorsa biran önce bitsin artık. Bu işin uzaması hem oradaki esnafa hem de o bölgede yaşayan halka zarar verdi. Mağduriyetlerin giderilmesi açısından bir an önce bu işin bitmesi gerektiğine inanıyorum.

Ege Genç İşadamları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Cemal Elmasoğlu
Eski bir İzmirsporlu olarak Hatay İstasyonu'nun olduğu bölgede yapılaşmanın bir türlü tamamlanmaması hem o bölgede oturan vatandaşları hem de esnafı inanılmaz derecede rahatsız ediyor. Esnaf metro inşaatı nedeniyle perişan durumda. İzmir artık sorun değil çözüm, sonuç istiyor. O güzergah bizim için çok önemli. İzmir Ekonomik Kalkınma Koordinasyon Kurulu baskı grubu oldu. Ben de o kurulda yer alan bir üye olarak bu konularda baskıcı olmak, bütünlük içinde hareket etmek lazım. Olaya siyasi anlamda baktığınızda ise bu olayın hiçbir siyasi parti tarafından kullanılmaması gerekiyor. Ortada gecikmiş bir proje olduğunu kabul etmek lazım.

Kocaoğlu: Dava açacağız
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, KİK'in iptal kararına karşı mahkeye gideceklerini açıkladı. Gerekçeli kararın henüz kendilerine ulaşmadığını, bu yüzden elden talep ettiklerini ifade eden Kocaoğlu, "Bornova Metrosu ile Üçyol-Üçkuyular Hattı'nı bir bütün olarak düşündüğümüz için konunun aciliyeti nedeniyle daha önce ihaleye çıkmıştık. Tünelin betonlanmasının bitmemesinden dolayı olabilecek herhangi tehlikeli duruma göre ki inşallah yaşamayız, acil ve davet usulü yöntemle bir ihale yapmaya karar verdik ve Üçyol - Üçkuyular metro hattında ilk ihaleyi yaptık. Malum süreç hepiniz biliyorsunuz belli firmaları çağırdık, bunlardan katılanlar, katılmayanlar oldu.

KURALA UYGUN
4734 sayılı ihale yasasının davet usulü yöntemine göre, kurallarına göre bir ihale gerçekleştirdik ve bir firma kazandı. İhaleye dışarıdan, bizim davet etmediğimiz ve bu konuda ne iş yaptığı, ne ettiği belli olmayan, yahut bizim araştırmalarımıza rağmen ulaşamadığımız bir firma "Bana ihale dosyası vermediler" diye müraacat etmiş. KİK ise henüz gerekçesini bilmediğimiz nedenlerle ihalenin iptal kararını verdi. Biz bu süreçte, ihale sürecinde doğru yaptığımıza, kurallara uyduğumuza, yasal işler yaptığımıza inanıyoruz" dedi. "Türkiye Cumhuriyeti bir hukuk devletidir. Biz bu ihale sürecinde yaptığımız bütün işlerin, verdiğimiz kararların, yaşadığımız bütün süreçlerin mavzuata, hukuka uygun olduğuna inanıyoruz. Hukuk mücadelemizi de sonuna kadar sürdüreceğiz" diyen Kocaoğlu adalete gitmekten başka bir çare bulamadıklarını söyledi.
KİK'in aldığı kararın siyasi bir karar olduğuna inanmadığını belirten Kocaoğlu, "Karşımdakini de kendim gibi kabul etmek durumundayım. Ama bu işin gecikmemesi gerekir. Biz hata yapmadık. KİK'in kararını yargıya götürüyoruz, yapacağımız budur. Adı üzerinde ihale davet usulüdür. Her zaman olduğu gibi şimdi de risk var. Betonlama ve tünel çalışmalarında zaten risk her zaman üst seviyededir.Betonlama gecikmesi durumunda sorun yaşama riskimiz var.Bu konuda yüce Türk adaletine sığınıyoruz."
Yeni Asır