Kent Haberleri

İzmir'deki büyük projeler neden sürekli sekteye uğruyor?

İzmir Büyükşehir'in son yıllarda yaptığı büyük projelerin tamamına yakınında gecikmeler yaşandı. Geç de olsa tamamlanan bazı projelere de ortaya çıkan eksiklikler damga vurdu.

İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin büyük projeleri hep gecikmeli ilerliyor. Büyükşehir'in öz kaynakları ile yapımına başladığı Üçyol-Üçkuyular metro hattı 10 yılda tamamlanabildi. Metro açıldıktan sonra da skandallarla gündeme geldi. İzmirspor ve Hatay İstasyonları ile hattın tamamının ray döşeme işlerini alan yüklenici ÖZTAŞ firmasının Ortadoğu Teknik Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü'ne hazırlattığı ve kamuoyuna açıklanmayan raporda tünellerin yapımına olanak tanıyan hesaplamaların hatalı yapıldığı, proje çizilirken su basıncı ve depremselliğin göz ardı edildiği ortaya çıktı. İzmirlilerin 1974 yılından 2007'ye kadar yoğun ilgi gösterdiği günübirlik dinlenme alanlarından biri olan Balçova Teleferik Tesisleri, 2007'de Makine Mühendisleri Odası İzmir Şubesi'nin, yıpranma tespiti ve kullanılmasında sakınca olduğu yönündeki raporu üzerine kapatıldı. Önce iyileştirme düşünüldü ancak malzeme ve teknoloji standartlarının bugün geçerli olmaması, AB uyumlu yeni standartların Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından 2009 yılında kabul edilmesi üzerine onarımdan vazgeçilerek, yeni bir teleferik yapılmasına karar verildi. Bunun için 2011 yılından itibaren ihaleye çıkılmaya başlandı. İlk iki ihale, çeşitli sebeplerle iptal edildi. Üçüncüsü ise Kamu İhale Kurumu'na yapılan itirazlar ve dava süreçleri sebebiyle uzun süre sonuçlanamadı. 


EKSİKLERİYLE AÇILDI 

Sonunda ihaleyi kazanan firmaya, Nisan 2013'te yer teslimi yapıldı. Firma, bu süreçte üç kez süre uzatımı aldı. Yenilenmesi, ihale iptalleri nedeniyle adeta yılan hikayesine dönen ve bir türlü bitirilemeyen tesis 8 yıl aradan sonra da olsa tamamlandı.Büyükşehir Belediyesi'nin gecikmeli projelerinden birisi de Gaziemir'deki Fuar İzmir oldu. 2004 yılında başlanan proje ancak Mart 2015'te eksikleri giderilmemiş olsa da hizmete sokuldu. Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılan Karşıyaka ve Konak Tramvayları da arka arkaya projelerde yapılan revizyonlar nedeniyle gecikti. Karşıyaka Tramvay projesinde 4 kez, Konak Tramvay projesinde ise 3 kez güzergah değişikliği yapıldı. Bir türlü güzergahına karar verilemeyen projelerle ilgili konuşan Başkan Kocaoğlu, yaşanan sıkıntıları sebebini yüklenici firmalarının İzmirli olmamasına bağlamıştı. Başkan Kocaoğlu, ilk kez 2007'de Harmandalı çöplüğü ile ilgili kalıcı bir çözüm bulmaya çalıştıklarını vurgulayarak modern katı atık bertaraf tesisi kuracağını açıkladı. Kocaoğlu 2009 yerel seçim çalışmaları esnasında çözemediği iki çevre sorunu olduğunu ve bunlardan biri olan Harmandalı çöplüğünü bir aksilik olmazsa 24 ay içinde kapatacağını açıkladı. 


SOMUT ADIM YOK 

Ancak çöplük Kocaoğlu'nun belirttiği gibi 2011'de kapanmadı. Aksine Büyükşehir resmi internet sitesi üzerinden yaptığı duyuruyla ihaleye çıktı. 36 ay süreyle çöplerin örtülmesi ve serilmesi işi ile ilgili hizmet alım ihalesinde çöplüğün 2018 yılına kadar kapanmayacağı ortaya çıktı. Başkan Kocaoğlu 2010'da "Harmandalı'nı kurtarmamız lazım. Harmandalı miadını doldurdu" dedi ve buraya kent ormanı yapmayı planladığını söyledi. Ancak 8 yıldır somut bir adım atılamadı. Sayıştay verilerine göre 313 bin sağlıksız binanın bulunduğu İzmir kentsel dönüşümdeki durağanlığından bir türlü kurtulamadı. İlgili kanun Mayıs 2012'de çıktı. Aradan geçen 3.5 yılda Büyükşehir Belediyesi kentsel dönüşümde adım atmadı. Kentsel dönüşüm projeleri kağıt üzerinde kaldı. 


Sabah Egeli