İzmit Körfez Köprüsü'nde 40 kadın mühendis çalışıyor!
İzmit Körfez Geçiş Köprüsü’nün en ağır parçası olan 2 bin 600 tonluk tabliye 11 saatlik bir törenle yerine yerleştirildi. 100 mühendisin çalıştığı projede yer alan kadın mühendisler de tabliye operasyonunun bir parçasıydı.
Türkiye’nin en önemli altyapı projelerinden, İstanbul-İzmir yolculuğunu 3.5 saate indirecek İzmit Körfez Geçiş Köprüsü’nün en ağır parçası olan 2 bin 600 tonluk tabliye 11 saatlik bir törenle yerine yerleştirildi. 100 mühendisin çalıştığı projede yer alan kadın mühendisler de tabliye operasyonunun bir parçasıydı. Kimi iş güvenliğini sağladı, kimi operasyonun geri planında görev alarak raporlama yaptı, kimi de organizasyonda çalıştı
İstanbul-İzmir arasını 3.5 saate indirecek olan Türkiyenin en önemli altyapı projelerinden Gebze- Orhangazi-İzmir Otoyolu Projesi’nin en önemli geçiş noktası konumundaki İzmit Körfezi Geçiş Köprüsü’nde projenin en ağır parçası olan 2 bin 600 tonluk tabliye, pazar günü törenle yerleştirildi. Dev tabliyenin üretim ve yerleştirme operasyonunun perde arkasını İzmit Körfez Köprüsü Güney Yaklaşım Viyadüğü Proje Müdürü Cengiz Fuat Gümüşdağ anlattı: “Boyu 124 metre, genişliği 36 metre olan 2 bin 600 tonluk tabliyenin kaldırma işlemi 11 saat sürdü. Tabliyenin sabitlenmesi ile birlikte operasyonun tamamlanması 48 saati buldu. Tabliyeyi zeminde yere paralel üretiyoruz ama 57 metre yüksekliğe çıkarken yüzde 3.5’lik bir eğime getiriliyor ve o şekilde birleştiriliyor.”
40 KADININ EL EMEĞİ VAR
İzmit Körfez Geçiş Köprüsü’nün Güney Yaklaşım Viyadüğü kadın mühendislere emanet. 40 kadın yapımda ter döküyor. Kadınların çoğu mühendis, bir kısmı da yardımcı hizmetlerde görevli. Bir vince bağlı sepetle 57 metre yükseklikteki tabliyeye özel kıyafetlerle ulaştığımızda dikkat çeken en önemli ayrıntı, birbirinden genç mühendislerin mega proje için gösterdikleri çaba oldu. Çoğu İstanbul dışından gelen mühendisler, 1.5-2 yıldır ailelerinden uzakta güneş ve yağmurun altında ter döküyor, mesai bitiminden sonra da şantiyeye kurulan sosyal alanlarda vakit geçiriyor. Lokalde isteyen briç oynuyor, isteyen bilardo. Bir yanda langırt başında toplananlar varken, kimi odasında kitap okumayı tercih ediyor. Kadınlar, her ne kadar temmuz sıcağında ayaklarında botlarla gezmek zorunda kalsa da, iş kıyafeti içinde bile zarif. Büyük bir titizlik ve pozitif enerjiyle motivasyonu artıran kadın mühendisler sabah 08.00’den akşam 18.00’e kadar şantiyede koşturup duruyor. Her sabah inşaat sahasını kontrol eden mühendisler, ardından raporlama yapıyor. Önleyici, düzeltici faaliyetlerin ardından kimi zaman alanda, kimi zaman da ofiste çalışıyorlar.
Projenin bitmesinin ardından kendi adlarına birer fidan dikerek minik bir hatıra ormanı oluşturmak istediklerini söyleyen kadın mühendisler, “Zor ve yorucu ancak bu kadar önemli bir projenin içinde bulunmak mesleki kariyer anlamında çok önemli. Annelerimizin ‘Dikkat et’ tembihleriyle de sürekli uyarılıyoruz. Akılları hep bizlerde” diye konuştu.
BİNLERCE KİŞİ ÇALIŞTI
Gümüşdağ’ın verdiği bilgiye göre parçaların alt bileşeni olarak üretilmesinde 500, parçanın bütünleştirilmesinde 150 personel 24 saat çalıştı. Bir futbol sahasından daha büyük olan tabliyenin ilk üretimine Temmuz 2014’te başlandı ve 1 yılda tamamlandı. Tabliye bir bütün olarak değil panel panel üretildi ve sahada kutu ve tabliye kesiti formatına getirildi. Tabliyenin tamamında sahada bin, üreticilerle (paneller İzmit ve Yalova’daki farklı üretim tesislerinde üretilip getirildi) bin 500 kişi çalışmış oldu.
PROJE 2019’DA TAMAMLANIYOR
-Eylül sonunda Güney Yaklaşım Viyadüğü tamamlanacak.
-Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu Projesi’nin birinci fazı: Gebze-Orhangazi Otoyolu: 2016’nın ilk çeyreğinde bitecek.
-İkinci faz iki aşama. Birinci ayağı Orhangazi-Bursa Otoyolu bağlantısı 2017’nin ilk çeyreğinde, ikinci ayağı Bursa-İzmir bağlantısı ise 2019’da tamamlanacak.
FLAMİNGOLAR İÇİN VİYADÜĞÜN AÇISI DEĞİŞTİRİLDİ
Hersek Lagünü yanından geçen Güney Yaklaşım Viyadüğü’ne, flamingo da denilen allı turnaların göç konaklama alanına denk gelmemesi için 2 bin metre açı verildi. Gümüşdağ, “Flamingoların göç yolundaki göl; buradaki besinlerin içerdiği karoten sayesinde flamingoların pembe rengi açığa çıkıyor. Göç yollarına zarar vermemek için projeyi 2 bin metre yarıçapla yeniden tasarladık” dedi.
KÖPRÜDE HALAY ÇEKMEK YASAKTIR
Proje Müdürü Cengiz Fuat Gümüşdağ, çalışanların motivasyonunu sağlamak için mizahı eksik etmediklerini belirtiyor. Ofislere ve şantiyeye yerleştirilen “Köprüde halay çekmek yazaktır” dövizinin de aynı nedenle yapıldığını belirten Gümüşdağ, “Tebessümle çalışmak her zaman verimi artırır. Bu nedenle ‘Önce iş güvenliği’ mesajına mizahi bir dil kattık” dedi.
Habertürk